Hur länge hade ni skötbord?
Min ena tvilling vill inte ligga på rygg nämligen....blir förbannad och sätter sig upp...
Min ena tvilling vill inte ligga på rygg nämligen....blir förbannad och sätter sig upp...
Första barnet: 1,5 år ca.
Andra barnet: 7 mån.
Med vår första så var det mest för att han ändå vägrade att ligga ned + att det var mycket enklare att ta på byxblöjorna när han stod upp.
Med vår andra så var det så att vi hade köpt ett vägghängt skötbord. Problemet var att väggen var helt värdelös att hänga upp ett skötbord på. Så när min vän skulle byta blöja på vår lilla så hände det som inte får hända, skötbordet ramlade ned med henne på! Som tur var gick det bra och hon landade i vår mjuka tvätthög. Men efter det så blev vi så rädda att det skulle hända igen så vi bestämde oss för att använda vår säng/soffan som skötbord istället. Det dröjde inte länge förrän hon vägrade att ligga ned hon med, och i samma veva började vi med byxblöjor.
Tack för alla svar En brokig blandning.
Dottern: till runt 2 år har jag för mig?
Sonen: tog bort det när han var ungefär ett. Vi hade kunnat använda det längre, men han var aldrig stilla så det var mest jobbigt att hålla stenkoll på honom när han var på det, plus att det blev mycket rymligare och finare i badrummet utan. Vi använder istället en vanlig skötbädd som vi i början la på en bänk för att komma upp lite, men nu så står han upp istället, eller ligger på skötbädden på golvet om det är bajsblöjor det handlar om.
Tills hon var dryga året, lite äldre kanske. 15 månader då.
Vi använder fortfarande skötbordet när vi ska byta bajsblöja på vår 2,5 åring. Jättepraktiskt. Han har inga problem längre med att ligga där och det blir skönt för ryggen.
Ungerfär i 7 månader med första barnet,sedan ville han inte ligger ner längre.
Och vid 9-10 månader med andra barnet.
har 3 barn och har aldrig ägt ett skötbord. Bytt på mina barn i sängen eller på golvet och de har legat på ett skötunderlägg. Har fungerat ypperligt för oss
Mycket beror väl på barnen. Min dotter var väldigt stadig tidig och lugn när man skulle byta blöja så runt 10 månader slutade vi använda skötbordet helt. När hon hade bajsat brukade jag ställa in henne i duschen eller också ställde jag henne på toalettstolen och torkade henne. Hon använde också byxblöjor då så det var smidigare.
Min son däremot är 18 månader nu och vi använder fortfarande skötbordet till honom. Anledningen är att han är både högt och lågt och står inte stilla. Det funkar alltså inte alls, han blir bara vansinnig när han måste stå still. Duschen är inte heller alternativ, för han blir lika vansinnig där. Dessutom har vi endast badkar och det blir bökigare för mig. Sedan, använder vi oftast också vanliga blöjor på sonen då byxblöjor inte alls sitter bra på honom.
Har ständig värk och inte mycket ork i min kropp så att byta blöja eller vad det nu är måste ske på ett ergonomiskt sätt och då anser jag att sköbordet är det enklaste för mig eftersom sonen är som han är! Märks direkt på min kropp om vi är borta någonstans så jag måste byta blöja på sängen, får fruktansvärt ont.
Ja jag har ju tvillingar.Och lite ont om plats.
Den ena är lugn den andre skogstokig på skötbordet.
Har också halvtaskig rygg,men upplever de ganska långa stunderna sittandes på golvet både hemma och på öppna förskolan värre än blöjbytena.
Jag undrade över detta med skötbordet för jag tänkte man kanske kunde avveckla det.
Men det kanske inte blir lättare med blöjbytena för det...
Har aldrig haft något skötbord..
När lillen var 2 månader tog vi bort skötbordet och började använda sängen/soffan/golvet.
vi har aldrig använt och kommer aldrig börja med det heller