• Anonym (japp)

Jag har rätt alla andra har fel.

Jag tycker att ett barn har rätt att vara hemma med minst en av föräldrarna fram till 3 år och sedan ha måttliga tider på dagis.
    Jag tycker att när barnet går i lågstadiet bör en förälder vara hemma och hämta och lämna när skolan börjar och slutar om dagar inget fritis mao.
    Jag tycker inte att man lämnar barn under 6 år utan uppsikt.
    Jag tycker att barn under 10 år inte har något uppe efter 20.00 att göra.
    Alla barn har rätt till ett husdjur ödla, orm/ spindel funkar utmärkt om man är allergisk.
    Godis och läsk hör inte hemma i ett barns vardag.

Fyller på med mer sen så ni andra får veta hur man bör göra

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-04 11:11
    sen ska man hel amma tills barnet är 6 månader och då börja med hemlagade smakisar
    en välbalanserad kost är ett måste
    alla barn har rätt till fritidsaktiviteter så som fotboll, hockey eller ridning.
    Minst 15 minuter varje dag ska man ägna sig åt det enskilda barnet på barnets vilkor.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-05 10:15
    Nu har jag inte orkat läsa igenom exakt alla svar men..

två vanliga frågor jag väljer att svara på

*rubriken var för att provocera få uppmärksamhet och starta debatt, jag tror inte på fullaste allvar att jag sitter inne med alla svaren.
    *Jag valde att vara anonym då jag inte vill ha diskutionen i min gb eller mail, hoppas nu att ni kan respektera den önskan

nu ska jag försöka bena ut alla missförstånd:

*I en drömvärld så skulle det vara super om barn slapp gå på dagis innan tre år, jag inser att alla inte har den möjligheten MEN de som väljer att vara hemmafru/man förstår jag mig inte på om dom skolar in ungen redan vid ett år.
    *Man behöver inte låta bli att jobba för att vara tillgänglig för barnet, det går att jobba skift så ena föräldern är hemma när det lämnas andra när det hämtas, arbeta hemmifrån, arbeta deltid m.m, återigen förstår jag att alla inte har den möjligheten men jag förstår inte varför man inte vill om man kan.
    *Ett barn under sex år bör man ha under så pass stor uppsikt att man vet vart ungen är, vad ungen gör, man är så pass nära att man hör att ungen skriker, mina barn leker ensamma ute på gården men jag tittar till dom lite då och då, på era reaktioner verkar det som att jag antingen binder fast mina barn och råstirrar på dom hela dagarna eller att ni (som reagerat starkt) låter era barn ta bussen ner till stan o ta en fika när dom är 3 år om dom känner för det.
    *ett barn under 10 år som har skola och ofta också fritis att vara på behöver sömn, helger och lov kan man naturligtvis rucka på tiderna.
    *Husdjur lär barn oerhört mycket, föräldrarnas ansvar att ta hand om djuret inte barnens (jag tänker inte dela ut ödlor åt folket)'
    *Kan man amma och håller barnets sig nöjt på mjölken är det de bästa alternativet, jag förstår inte hur man kan bara skita i att amma, går det inte så går det inte.
    *En välbalanserad kost är det verkligen så konstigt att tycka att det är bra att äta nyttigt?
    *Fritids aktiveteten är till för att vara kul inte hårdträning (om inte barnet vill det)
    *När lekte DU sist en hel kvart med ditt barn utan att låta något utanför störa?
    Jag som är hemma ägnar mer tid åt mina barn men min sambo som jobbar har svårt att hitta den tiden att ägna åt enbart en unge på barnets vilkor

• Svar på tråden Jag har rätt alla andra har fel.
  • Vissla
    JWM skrev 2010-10-06 11:37:15 följande:
    läst TS o säger kämpa på!

har TID för mina barn för det är ju just mina barn o inte någon annan som ska ha hand om dom

men vi verkar unika då vi ej har fritids till skolbarn och ändå inte har småsyskon eller arbetslös
    utan bara har valt att vara hemma o mysa med mina skolbarn var eviga eftermiddag
    Vet inte om jag läst fel här men finns det fler än mig som VILL umgås med sina barn??? Förvånad
  • mammsilon
    Vissla skrev 2010-10-06 11:39:19 följande:
    antar att den frågan var ställd till mig.
    Jag har lärt båda mina barn att läsa o skriva innan de fått lära sig bokstäver i förskolan så nej jag tycker det är ganska bra att lära sig de, ju snabbare desto bättre
    men som jag som inte är svenk och om min svenska inte är bra (nu är den hyffsad bra;)) hur ska jag då kunna lära mina barn skriva sitt namn på ett språk som jag inte kan? men jag kan tala svenska. detta är ganska vanligt
  • mammsilon
    Vissla skrev 2010-10-06 11:42:14 följande:
    Vet inte om jag läst fel här men finns det fler än mig som VILL umgås med sina barn??? Förvånad
    jag vill mer än allt annat umgås med mina barn men jag är också vuxen och har ett jobb att sköta så att min familj har någon stans att bo.?
  • Vissla
    mammsilon skrev 2010-10-06 11:40:00 följande:
    om jag skulle jobba 1-14 varje dag skulle jag inte klara mig på min lön, jag kanske behöver mina ob timmar för att kunna överleva, så...hur gör jag då om jag har barn?
    billigare boende? mindre skräpmat? månadshandla istället för vecko handla? o behöver du verkligen gå till frissan så ofta? behöver du alla skor i garderoben? billigare bil?
    o skulle du jobba från ett på natten till två på dagen o fortfarande få kass lön kanske ett kariär byte skulle vara på sin plats
  • Vissla
    mammsilon skrev 2010-10-06 11:43:41 följande:
    jag vill mer än allt annat umgås med mina barn men jag är också vuxen och har ett jobb att sköta så att min familj har någon stans att bo.?
    Attans är jag bostadslös nu också för att jag väljer att vara hemma med barnen
  • mammsilon
    Vissla skrev 2010-10-06 11:47:22 följande:
    billigare boende? mindre skräpmat? månadshandla istället för vecko handla? o behöver du verkligen gå till frissan så ofta? behöver du alla skor i garderoben? billigare bil?
    o skulle du jobba från ett på natten till två på dagen o fortfarande få kass lön kanske ett kariär byte skulle vara på sin plats
    1: vi bor så billigt vi bara kan även fast vi har villa, vi har valt villa på landet istället för lägenhet i slummen.
    2:vi månads handlar och äter ingen skräpmat, har jobbat på resturang lagar näst intill all mat från grunden
    3: är utbildad frisör, klipper mig själv och dom andra i min familj
    4: äger inte många skor, köper inte heller många skor, om jag inte så vidare behöver ett par nya
    5: vi har billigaste tänkbara pendlings bil
    6: jobbar jag 22-08 får jag garanterat mycket bättre lön än dig, även om jag bara jobbar 3 dagar i veckan
    7: har jag rätt till ett vuxen liv med mina sociala behov?
    8: allas karlar har inte eget företag och tjänar mycket, utan kanske jobbar på scania.
    9: eftersom din man jobbar och du är hemma, när träffar dina barn sin pappa, kvällstid eller em tid?
    10: om jag skulle varit hemma med min mamma el pappa hela dagarna skulle jag fly.
    11: barn behöver strimulansen av att vara på förskola
    12: enligt FK regler så GÅR det inte att vara hemma så mycket, du kan få ett bidrag på 3000 (olika per kummun) om du vill vara hemma 24/7 och du har rätt till 15h på förskolan, men då får du inte jobba utöver det.
  • mammsilon

vi åker till spanien 1 gång varje år vilket uppskattas av barnen, då måste vi välja bort massa saker, bara ha råd att betala räkningar och sen inget mer, handla på loppis. men fattar du, det funkar inte

• Vissla
    mammsilon skrev 2010-10-06 11:59:04 följande:
    1: vi bor så billigt vi bara kan även fast vi har villa, vi har valt villa på landet istället för lägenhet i slummen.
    2:vi månads handlar och äter ingen skräpmat, har jobbat på resturang lagar näst intill all mat från grunden
    4: äger inte många skor, köper inte heller många skor, om jag inte så vidare behöver ett par nya
    6: jobbar jag 22-08 får jag garanterat mycket bättre lön än dig, även om jag bara jobbar 3 dagar i veckan
    8: allas karlar har inte eget företag och tjänar mycket, utan kanske jobbar på scania.
    9: eftersom din man jobbar och du är hemma, när träffar dina barn sin pappa, kvällstid eller em tid?
    10: om jag skulle varit hemma med min mamma el pappa hela dagarna skulle jag fly.
    12: enligt FK regler så GÅR det inte att vara hemma så mycket, du kan få ett bidrag på 3000 (olika per kummun) om du vill vara hemma 24/7 och du har rätt till 15h på förskolan, men då får du inte jobba utöver det.
    1-5 Ja då kan jag inte komma på fler tips för att ni ska få det billigare
    6 självklart tjänar du mer än mig som inte jobbar hur mycke/lite du än jobbar
    7 Vart har jag skrivit något som antyder på motsatsen?
    9 Vissa dagar kommer han hem innan barnen andra dagar lagom till kvällsmaten, han får bestämma det där väldigt mycket själv.
    10 både jag och sambon växte upp med närvarande föräldrar och vi stormtrivdes med de därför vill vi ge våra barn samma förutsättningar.
    11 mina barn får sin stimulans både i förskolan och utanför
    12 Jag skiter i vad försäkringskassan säger har inget med dom att göra
  • Vissla
    mammsilon skrev 2010-10-06 12:01:16 följande:
    vi åker till spanien 1 gång varje år vilket uppskattas av barnen, då måste vi välja bort massa saker, bara ha råd att betala räkningar och sen inget mer, handla på loppis. men fattar du, det funkar inte
    Det var där skon klämde, ni vill ha kvalitetstid i solen
  • mammsilon

nej, jag vill att mina barn ska få träffa sin mormor.

• Vissla
    mammsilon skrev 2010-10-06 12:16:32 följande:
    nej, jag vill att mina barn ska få träffa sin mormor.
    Då förstår jag just din familjs val lite bättre, som du kanske förstått redan tycker jag att familjen är väldigt viktig, klart dom måste få träffa henne också, brukar hon ta sig till Sverige någonting?
  • mammsilon

hon är i spanien några få månader varje år men då har vi tyvärr ingen möjlighet att träffa henne....

• mammsilon

familjen går före allt, men vi kan inte vara hemma med våra barn så som du och din man kan, och det är inget jag saknar, för vi alla är olika! smaken är som baken, delad!

• Vissla

och där försvann min förståelse igen...
    Såg nu att du ställt frågan hur du ska kunna lära dina barn läsa och skriva när du inte är svensk, det kan väl din karl göra om inte annat, eller kommer du från en kultur där det är kvinnornas ansvar att ta hand om barnen? Så är det iaf inte i sverige här ska allt delas lika till man spyr på gott och ont.
    Sen har du en stor fördel att kunna lära dina framtida barn två språk från start vilket kanske kan kompensera att dom inte lär sig läsa när dom är 4

• Vissla
    mammsilon skrev 2010-10-06 12:27:00 följande:
    familjen går före allt, men vi kan inte vara hemma med våra barn så som du och din man kan, och det är inget jag saknar, för vi alla är olika! smaken är som baken, delad!
    Det kanske är något dina barn saknar
  • mammsilon

haha ja, vem vet! tänk om min man skriver på arabiska? detta kommer aldrig ta slut!:) nu har jag en vovve att gå ut med, ta en dush och njuta!

• mammsilon
    Vissla skrev 2010-10-06 12:33:21 följande:
    Det kanske är något dina barn saknar
    nej det tror jag inte, dom gillar förskolan och jag tycker det är bra! dom får den tiden dom behöver med oss
  • Vissla
    mammsilon skrev 2010-10-06 12:39:22 följande:
    haha ja, vem vet! tänk om min man skriver på arabiska? detta kommer aldrig ta slut!:) nu har jag en vovve att gå ut med, ta en dush och njuta!
    Hemska tanke om ungarna lär sig skriva på arabiska, när blev de plötsligt så viktigt att allt ska vara svenskt?
  • peolexa
    mammsilon skrev 2010-10-06 11:59:04 följande:
Svar på tråden Jag har rätt alla andra har fel.