• Anonym

Kontaktfamilj-krav

Vår kommun har stor brist på kontaktfamiljer och vi funderar på att anmäla oss. Men frågan är hur stort man bör ha? Vi bor med ett barn i en 3:a vilket är ganska normal levnadsstandard där vi bor. Ska barnet ha ett eget rum under helgen dem bor här, vi har visserligen ett gästrum\kontor skulle det räcka? Vi har som sagt ett eget barn på 2 år, är det negativt?

• Svar på tråden Kontaktfamilj-krav
  • Anonym (haft kontaktfami)

Som ensam förälder till litet barn sökte jag kontaktfamilj för att barnet skulle få uppleva normalt familjeliv med mamma+pappa+barn  (hade förstås andra skäl också).    Inte hade jag några önskemål om eget rum till barnet!  För mig var jämnårigt barn positivt (vilket fanns också,  ett barn av samma kön, något äldre).

Hur kommunen ser på det hela har jag dock ingen aning om.

• Anonym
    Anonym (haft kontaktfami) skrev 2010-10-05 00:28:06 följande:
    Som ensam förälder till litet barn sökte jag kontaktfamilj för att barnet skulle få uppleva normalt familjeliv med mamma+pappa+barn  (hade förstås andra skäl också).    Inte hade jag några önskemål om eget rum till barnet!  För mig var jämnårigt barn positivt (vilket fanns också,  ett barn av samma kön, något äldre).

Hur kommunen ser på det hela har jag dock ingen aning om.
    Tack för ditt svar! Vi planerar att göra om det största sovrummet till barnrum och då får barnen dela sovrum varannan helg. Vi kommer inte att kunna få några syskon så vi ser det dels som en möjlighet för vår son att få ett "extrasyskon" varannan helg och en möjlighet att få hjälpa en annan familj.
  • Anonym (haft kontaktfami)
    Anonym skrev 2010-10-05 09:28:58 följande:
    Tack för ditt svar! Vi planerar att göra om det största sovrummet till barnrum och då får barnen dela sovrum varannan helg. Vi kommer inte att kunna få några syskon så vi ser det dels som en möjlighet för vår son att få ett "extrasyskon" varannan helg och en möjlighet att få hjälpa en annan familj.
    Det låter väl bra,  lycka till!
  • Anonym (Funderar)

Vi funderar också på att bli kontakt familj känner att vi har tid och ork. Jag har en dotter som är tre tror att det skulle vara bra med ett barn i närliggande ålder för att det blir roligare att hitta på saker som djurparksbesök med mera.

• victoriag

Min faster och hennes man har en varannan helg, de behövde iget eget rum till barnet

• Skruttefia06

Vi har kontaktat dem ang att bli famljehem.
    Vi har en dotter på 4 år. Barnet vi ev. skulle få måste vara 3 år äldre eller yngre , det är för att det inte ska bli konkurrens hemma,
    En säljare på jobbet som jag pratat med säger att behovet är stort så de bryr sig inte om hur stort du har hemma, de vill bara veta så att om man är man o fru-inte är på väg att separera..

• shitvadjaghatar
    Skruttefia06 skrev 2010-10-22 13:27:11 följande:
    Vi har kontaktat dem ang att bli famljehem.
    Vi har en dotter på 4 år. Barnet vi ev. skulle få måste vara 3 år äldre eller yngre , det är för att det inte ska bli konkurrens hemma,
    En säljare på jobbet som jag pratat med säger att behovet är stort så de bryr sig inte om hur stort du har hemma, de vill bara veta så att om man är man o fru-inte är på väg att separera..
    Va?
    För det första har jag väldigt svårt att tänka mig att man måste vara gifta, för det andra kan den kommunen inte ha så stort behov om det ska vara 3 års ålderskillnad. Låter helkonstigt.
  • shitvadjaghatar
    Anonym (Funderar) skrev 2010-10-07 18:46:18 följande:
    Vi funderar också på att bli kontakt familj känner att vi har tid och ork. Jag har en dotter som är tre tror att det skulle vara bra med ett barn i närliggande ålder för att det blir roligare att hitta på saker som djurparksbesök med mera.
    Alltså, att vara kontaktfamilj handlar inte om att få hem en liten söt unge som man hittar på roliga saker med. Snarare tvärtom. Kvantitet istället för kvalitet.

Om man har inställningen att man ska ha en i samma ålder för att kunna gå på djurparken tror jag att man måste läsa på lite om vad det är att vara kontaktfamilj. Det är ingen dans på rosor.
  • Skruttefia06
    shitvadjaghatar skrev 2010-10-22 13:32:00 följande:
    Va?
    För det första har jag väldigt svårt att tänka mig att man måste vara gifta, för det andra kan den kommunen inte ha så stort behov om det ska vara 3 års ålderskillnad. Låter helkonstigt.
    Jag skrev tokigt,,menar inte att man måste vara gift,,men om man är sambo, att man inte är på  väg att gå isär...
    -Jo,,det med 3 års skillnad sa de till oss.  Bor i GBGs kommun
  • shitvadjaghatar
    Skruttefia06 skrev 2010-10-22 13:55:58 följande:
    Jag skrev tokigt,,menar inte att man måste vara gift,,men om man är sambo, att man inte är på  väg att gå isär...
    -Jo,,det med 3 års skillnad sa de till oss.  Bor i GBGs kommun
    Jaha, ja det förstår jag. Vilken idiot erbjuder sig  om att bli kontaktfamilj mitt i en separation?

3 års skillnad? Jaha, där ser man. Ja det finns väl nån smart uträkning bakom det där.
  • Anonym

Har genom årens lopp stött på massa olika familje konstulationer vad det beträffar stödfamiljer!
    Finns gifta, sambos,ensamstående mammor, ensamstående pappor, stora bio barn, små bio barn, inag bio barn, få eller många bio barn.... jag faktiskt det mesta man kan tänka sig!
    Så länge man är en kärleksfull och välfungerande familj oavsett hur den nu än ser ut och känner att man har plats, tid och tålamod för yttligare ett barn en viss tid/månad så finns det inga begränsningar!
    Soc kontroll ska vara tillräcklig!

• Cassidy

Vi blev godkända när vi bodde i en stor tvåa, men vi har inga egna barn. =)

De ville i stora drag bara veta att vi var stabila, både i vårt förhållande, ekonomiskt o socialt.

Svar på tråden Kontaktfamilj-krav