• gullican

Vad tycker ni om denna matteläxan?

Pelle har dubbelt så många bollar som Lisa. Om Pelle ger Lisa två bollar så har de lika många bollar. Hur många bollar hade Pelle från början?

Vilken klass ska man gå i för att klara denna?
    Hur ska man räkna ut det?

För mig blir det svårt att förklara själva uträkningen då svaret är direkt uppenbart för mig.

• Svar på tråden Vad tycker ni om denna matteläxan?
  • mahmoiuds

hej

palle har 8 st

lisa har 4 st

om palle lämnar 2

bil jämna :)

• gullican
    mahmoiuds skrev 2010-10-04 23:18:23 följande:

hej

palle har 8 st

lisa har 4 st

om palle lämnar 2

bil jämna :)

Nu var det ju inte svaret på talet jag ville ha, det är ju ganska simpelt för en vuxen människa. Det var de två frågorna jag ville ha svar på.
  • fruis

Om man inte behöver ställa upp talet utan får resonera och testa sig fram till svaret med fysiska bollar kan man klara ett sådant tal i förskoleklass. Det är värre när det formaliseras och användas till tal som är större än vad vi spontant kan överblicka.

• EnAnka

Någon gång på mellanstadiet.

Räknas enklast ut (enligt mig iaf):

Lisa har x bollar. Då blir:
    2x-2=x+2
    Vilket ger x=4
    Alltså är 2x=8, vilket då ger svaret.

Om man bara ska "lista ut" det så kan man ju lösa det på lågstadiet.

• Astarte

Står det som "normalnivå" i boken kan jag tänka mig 4an, 5an, ungefär. Eller?

• mahmoiuds
    EnAnka har rätt som har skrivit förmulate.

jag tror mer detta är svart till de tror jag
  • gullican
    Astarte skrev 2010-10-04 23:38:18 följande:
    Står det som "normalnivå" i boken kan jag tänka mig 4an, 5an, ungefär. Eller?
    Nej, 2:an. Det är därför jag inte kan se något sätt att RÄKNA ut det, man sysslar ju inte direkt med ekvationer då, utan då handlar det helt enkelt om att pröva sig fram med olika tal och lista ut det den vägen.

Det är bara så svårt att se hur man räknar när svaret kommer direkt när man ser talet utan att man egentligen hinner reflektera över hur man tänkte.
  • Punkster

Om det står på precis det sättet, utan illustrerande bilder eller annan beskrivning så skulle jag säga trean. Men med lite hjälp av bollar att räkna med, bilder i boken eller liknande så funkar det säkert i lägre årskurser också.

• Tuffen

Sonen går i ettan. Där har de knappt börjat med matte, men har får gå till två-trean för att räkna. De barn som går i ettan skulle inte klara av det, men kanske de duktiga i trean.

• La Lola

O jag är 36 år o kan inte räkna ut det....

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • darknightgirl
    La Lola skrev 2010-10-05 07:40:03 följande:
    O jag är 36 år o kan inte räkna ut det....
    kan tala om att många av hennes läxor kliar man sej i huvet och inte fattar.. känner sej ganska dum ...=(
  • La Lola
    darknightgirl skrev 2010-10-05 09:56:13 följande:
    kan tala om att många av hennes läxor kliar man sej i huvet och inte fattar.. känner sej ganska dum ...=(
    Ja jag kan inte hjälpa min dotter (som går i 4:an) med en del uppgifter....men jag har jätteproblem med att räkna å andra sidan.....
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • darknightgirl
    La Lola skrev 2010-10-05 10:24:51 följande:
    Ja jag kan inte hjälpa min dotter (som går i 4:an) med en del uppgifter....men jag har jätteproblem med att räkna å andra sidan.....
    samma här=(
  • halmhatten

Låter som en problemlösningsuppgift som jag bra kunde ge åt mina elever i 3:an. Tycker inte att man behöver tala om "uträkning" utan testa sig fram för att hitta en lösning till problemet.

• Gaytjej

Den här typen av uppgift som TS nämner är inte lämplig om man ska träna elever i ekvationslösning (vilket vi gör ffa i 7-8-9:an) då många "ser" svaret innan de ens har tecknat ekvationen.

Tyvärr har många av oss vuxna blivit lite väl "ekvations-hjärntvättade", vilket gör att vi ser ekvationer i minsta lilla kluring - och därmed kanske har svårt att vägleda ett barn att hitta en lämplig strategi när de stöter på en tankenöt!

Prövning behöver inte vara ett dåligt eller mindre matematiskt sätt att lösa en matteuppgift på. Prövning är faktiskt en metod som man kan utveckla och förfina så att den blir systematisk, och då är den här typen av uppgift bra sätt att börja på!

PS
    Ni föräldrar som har haft det tufft med matten under er egen skolgång, tänk på att er attityd är viktigt! Matteångest är tyvärr lätt att nedärva...! Och som sagt, kom ihåg att ni troligen är lite "hjärntvättade" från egen skolgång med massiv träning i t ex uppställningsalgoritmer (ni vet, minnessiffror och så där..) och då ÄR det inte alltid så lätt att hjälpa ungarna med "dagens matematik".

• Ellen Dellen

Håller med Gaytjej! Det är precis sådana här uppgifter som eleverna behöver. De jag har jobbat med får lätt panik när de ser liknande uppgifter. De måste lära sig problemlösning!! Inte bara 1+1=2

Svar på tråden Vad tycker ni om denna matteläxan?