Sarasbebbe skrev 2010-10-08 10:35:56 följande:
Jag vill propagera för Sova-hela-natten-kuren. Inte alls någon hemsk metod och fungerar, som jag har förstått det, nästan alltid. Har inte hört en enda som har använt sig av den metoden och misslyckats.
Vår son var nog knappt fyra månader när vi började med SHNK. Jag ville inte börja innan eftersom jag tycker att det finns en poäng i att knyta an till barnet i början oavsett när på dygnet. Dessutom har de en stark sugreflex i början och kan behöva mat nattetid.
SHNK är en väldigt logisk metod som i mina öron är helt klockren. Vår son vaknade vääääldigt ofta på nätterna och hade dåliga rutiner på dagarna men allting ändrades på i princip tre dagar och vårt liv såväl som vår sons liv blev mycket roligare eftersom han var hungrig när han skulle ha mat och han var trött när han skulle sova, och pigg däremellan. Det var himmelriket. Jag kommer aldrig glömma hur in i h-vete trött jag var i början när man aldrig fick sova mer än en timme i stöten. Ingen, varken förälder eller barn, mår ju bra av att ha det på det viset.
Kort så går SHNK ut på att skapa rutiner och ett betingat beteende vid nattning. Det handlar inte om att lämna barnet gråtandes, själv i sängen utan pö om pö vänjer man barnet vid att sängen är en trygg och skön plats där man vill sova. Visst kommer barnet protestera i början eftersom det inte förstår det här nya som händer men med en fast och trygg hand (nej inte våldsam) ger man signaler till barnet att det inte finns något att vara rädd för. Metoden måste utföras helhjärtat för att det ska fungera och jag rekommenderar dig att köpa boken sova-hela-natten.
Efter andra natten sov vår son hela natten och har så gott som fortsatt med det. Han är drygt två år idag och väldigt trygg. Han och vi får den sömn vi behöver och det är aldrig någon dramatik eller någon som skriker i högan sky när det är läggdags. Det är en rutin och barn mår bra av rutiner, det är min erfarenhet och fasta övertygelse.
Jag vill verkligen poängtera att det inte handlar om någon våldsam metod. Jag har aldrig ångrat att vi använde oss av den och om vi får "problem" med nästa barns sömnvanor så kommer vi utan tvekan använda oss av metoden igen.
Stort lycka till!
Sova hela natten är en metod som oftast är väldigt effektiv. Men behandlingsmetoder liksom läkemedel med stark effekt har också oftast biverkningar. Även om Sova hela natten inte är en våldsam metod så handlar den om att förändra barnets naturliga beteende genom att ignorera dess signaler och att genom psykologisk manipulation tvinga barnet till ett visst beteende, som du skriver ett betingat beteende vid nattning.
Som doktorand i psykologi blir jag bedrövad över att man använder sig av så raffinerade metoder för betigning inom barnuppfostran på ett så lättvindigt sätt. Det är högst oetiskt. När barnet somnar efter en sådan här kur är det lätt att ta det som ett tecken på att barnet har "funnit sin ro". Inom psykologin kallar vi det som barnet uppvisar för inlärd hjälplöshet. Fenomenet studerades för länge sedan på hundar. Man upptäckte att om man upprepade gångerhindrade hundarna från att ta sig ifrån en het platta som de stod på slutade de tillslut att försöka rädda sig därifrån, gav upp och lät sig brännas på plattan. I en sådan här sömnkur lär sig barnet att det inte är någon idé att försöka upprätta den nära ömsesidiga kontakt till föräldern, som är naturlig och nödvändig för barnets välbefinnande, utan att det är lika bra att ge upp och somna ifrån det hela. Barnet lär sig att det spelar ingen roll vad det gör, inget hjälper ändå. Barnet har betingats till en form av inlärd hjälplöshet men som förälder vill man nog gärna tolka det som att barnet upptäckt att det är skönt att sova.
Att föräldrar ska experimentera med sådana här metoder på sina barn för att manipulera deras fullt normala beteende är enligt mig helt oacceptabelt. Vi vuxna behöver lära oss att anpassa oss till våra barn. Det naturliga för små barn är närhet och kontakt.
Det finns många psykiatriska metoder som genom historien visat sig väldigt verkningsfulla men som idag ses som helt oetiska. Att en metod är verkningsfull i ett avseende betyder alltså inte att man bör använda den. Om man vänder sig till vetenskapen, vad vi vet om små barns psykologiska utveckling, så kan man snabbt dra slutsatsen att riskerna med en sådan här metod (Sova hela natten) är större än vad de förväntade vinsterna kan sägas vara. Du skriver att han sover när han ska och äter när han ska. Jag tycker att det ganska bra sammanfattar den vanliga synen på barn idag. Att de omedelbart, bara några månader efter att de kommit till den här världen ska anpassa sig till alla våra ganska godtyckligt bestämda vanor och rutiner.
Genom att behandla sitt barn med närhet, kärlek och förståelse samt acceptera att inte de egna behoven kommer först längre kommer man långt tror jag.