• Humlemamma

När börja på gym efter förlossning?

Min son är 20 dagar gammal idag.

När kan man börja gymma efter förlossningen? Gymmade inte innan jag blev gravid så är inte vältränad heller.

När man väl börjar gymma, påverkar det amningen nåt då? Eller kroppen kan "tillverka" mjölk i samma mängd fast man tränar? Om man äter o så som vanligt menar jag.

**Alexander 061222 Min älskade prins!! | Agnes 080625 Min underbara prinsessa!!** | **Albin 100915 Älskade gubben!!**
  • Svar på tråden När börja på gym efter förlossning?
  • MumOfThree

Är det tredje barnet?

Mina älskade söner, Adrian 2003-02-10 & Julian 2009-05-22
  • Humlemamma
    MumOfThree skrev 2010-10-05 14:58:55 följande:
    Är det tredje barnet?
    Jepp, de e juh de. 3:e på snart 4 år.. Innan jag blev gravid me första så tränade jag 4-5 dagar/vecka så väldigt intensivt, men sen har jag aldrig riktigt hunnit hitta tillbaka till träningen, men de e dags att kommai form känner jag.. (flodhäst)
    **Alexander 061222 Min älskade prins!! | Agnes 080625 Min underbara prinsessa!!** | **Albin 100915 Älskade gubben!!**
  • Humlemamma

Ingen som vet?

• Humlemamma
    Mysanochmimer skrev 2010-10-06 11:40:02 följande:
    du ska vänta ca 10-12 veckorr med annan träning än promenader.
    det var den infon jag fick av mvc iaf.
    Oh fy tusan, de e juh fruktansvärt lång tid..
  • Mysanochmimer
    Humlemamma skrev 2010-10-06 11:48:14 följande:
    Oh fy tusan, de e juh fruktansvärt lång tid..
    Det har väl med läkning och allt att göra.
    Nu är det juh självklart olika från person till person också, men det tar juh tid för kroppen att återställa sig även invändigt efter en graviditet och förlossning.
    Du har juh fortfarande hormon kvar som har mjukat upp ligament och dylikt så det är nog bra att inte gå ut för hårt.
  • Ogräset

När det kommer till styrketräning, så beror det även på vilka muskelgrupper man tränar.
    Jag var tillbaka på gymmet redan efter en vecka. Tränade dock Enbart överkroppen. Magen och resterade delen av underkroppen bör man vänta med tills den är helt återställd, då styrketräning belastar kroppen mycket. Som sagt, 10-12 veckor är de rekommendationer man får.
    Jag började träna hela kroppen efter drygt 3 månader. Men det var fortfarande några övningar som inte kändes bra. Så det tog ungefär 5 månader, innan jag kom in i de vanliga rutinerna igen.
    Låt det ta sin tid. Speciellt om du är otränad i nuläget.

• Brasset

Ett tips, om du känner att du vill komma i form så kan du ju titta på kosten i första hand.

Jag körde LCHF i somras, gick ner 4 kg på väldigt kort tid och då powerwalkade jag bara. Har ingen övervikt eller så, utan ville bara tighta till mig.

Så det är mycket effektivt!

• RMM

Min läkare på spec mödravården bad mig vänta med styrketräning och tunga lyft i ett halvår och under denna tid knipa för brinnande livet. Ju längre man väntar med tunga lyft och ju mer man kniper desto bättre blir underlivet resten av livet. För mig är det anledning nog att vänta. Komma i form kan jag göra med promenader, simning och bra kost. Kämpar med alla extra kilon. Såg mig på kort idag och blev så nedstämd. Jag är en tjock människa idag. Har inte varit det förr. Rynkar på näsan

Svar på tråden När börja på gym efter förlossning?