• hopee

Jobbar ni heltid?

Har blivit ensamstående och får står nu inte hur livspusslet ska gå ihop... känns fruktansvärt att lämna min son 8 1/2 på  dagis! har funderingar på att gå ner i tid.. hur gör ni?

• Svar på tråden Jobbar ni heltid?
  • Flinga 06

Gå ner i tid en timme per dag? Enligt föräldraledighetslagen.

Själv jobbar jag heltid som lärare och har det väldigt bra men heltid är ju ändå heltid... Tar hem jobbet på kvällarna och går hem tidigare på em utom en dag/ vecka när vi har konferens till 17.00

• mia maria
    Flinga 06 skrev 2010-10-09 12:41:51 följande:
    Gå ner i tid en timme per dag? Enligt föräldraledighetslagen.

Själv jobbar jag heltid som lärare och har det väldigt bra men heltid är ju ändå heltid... Tar hem jobbet på kvällarna och går hem tidigare på em utom en dag/ vecka när vi har konferens till 17.00
    Men som jag skrev ovan så är det inte på alla arbetsplatser möjligt att korta ned dagarna, utan man kan istället få en arbetsdag mindre i veckan.
    Det är upp till arbetsgivaren, vad som är möjligt, ifall du vill gå ned i tid, enligt föräldraledighetslagen.

På mitt arbete tex är det inte möjligt att sluta tidigare om dagarna, utan jag får istället arbeta en arbetsdag mindre i veckan, o på så vis vara hemma mer med barnen.
  • Flinga 06

Jo men man kan ju alltid kolla. Hade en god vän som slutade en-två timmar tidigare varje dag en period. Hennes ordinarie arbtid var 8-17.

• mia maria
    Flinga 06 skrev 2010-10-10 01:57:11 följande:
    Jo men man kan ju alltid kolla. Hade en god vän som slutade en-två timmar tidigare varje dag en period. Hennes ordinarie arbtid var 8-17.
    Ja, gå ner i tid har du ju laglig rätt till, men det är ju som sagt upp till arbetsgivaren hur du ska ta ut den ledigheten, så att säga.

Så självklart måste man ju föra en dialog med sin arbetsgivare!
  • hopee

Nu är jag på väg på att få en tillsvidareanställning...ska iof först ha praktik där. Jobbar 7.30-16.00 och känner att det blir långa dagar för lillgrabben. Frågan är ju när det är rätt läge att fråga sin arbetsgivare om det är ok att gå ner i tid. Vill helst inte börja med att fråga det för då kanske de väljer någon annan som inte har barn

• mia maria
    hopee skrev 2010-11-06 16:13:12 följande:
    Nu är jag på väg på att få en tillsvidareanställning...ska iof först ha praktik där. Jobbar 7.30-16.00 och känner att det blir långa dagar för lillgrabben. Frågan är ju när det är rätt läge att fråga sin arbetsgivare om det är ok att gå ner i tid. Vill helst inte börja med att fråga det för då kanske de väljer någon annan som inte har barn
    Om jag vore du så skulle jag vänta tills jag hade en fast anställning - för min del känns det iaf säkrare!
    Men om du får en bra kontakt med din chef/personalavdelningen så är det ju klart du kan fråga iaf!
    Men vore jag du så skulle jag lugna mig en smula o jobba på en tid först o visa vad du går för, o göra klart för dem att det är dig de ska anställa!
    Sen kan du gå ner i tid när du är tillsvidareanställd o har laglig rätt till detta!
  • mia maria

Om det är en heltidstjänst du har fått dvs!?

Annars är ju ett tips att söka deltidstjänster, det finns ju faktiskt sådana också!

• hopee

Ja det är en heltidstjänst på gott och ont. Jag vill ju verkligen jobba färre timmar för min son skull. Tror du har rätt väntar tills jag har fått tillsvidare iaf..

• mia maria
    hopee skrev 2010-11-06 20:35:36 följande:
    Ja det är en heltidstjänst på gott och ont. Jag vill ju verkligen jobba färre timmar för min son skull. Tror du har rätt väntar tills jag har fått tillsvidare iaf..
    Det gör du rätt i tycker jag!
    Viktigast är, enligt min mening, att kunna försörja sig själv o sina barn.
    Resten löser sig med tiden - du kommer säkert att kunna gå ner i tid framöver, men fram tills dess får du stå ut med att jobba heltid, o jag tror att det kommer att funka kanon det med!
    Grattis till jobbet förresten!
  • hopee
    mia maria skrev 2010-11-06 20:42:34 följande:
    Det gör du rätt i tycker jag!
    Viktigast är, enligt min mening, att kunna försörja sig själv o sina barn.
    Resten löser sig med tiden - du kommer säkert att kunna gå ner i tid framöver, men fram tills dess får du stå ut med att jobba heltid, o jag tror att det kommer att funka kanon det med!
    Grattis till jobbet förresten!
    Tack!

Hade varit intressant att höra hur fler ensamstående med barn gör... är det vanligast att man som ensam förälder inte har så mycket val(ekonomiskt) så man måste jobba heltid? hur gör ni?
  • NoNoo
    hopee skrev 2010-11-07 12:57:55 följande:
    Tack!

Hade varit intressant att höra hur fler ensamstående med barn gör... är det vanligast att man som ensam förälder inte har så mycket val(ekonomiskt) så man måste jobba heltid? hur gör ni?
    Jag är ensamstående och arbetar 75%. Kunde inte gå tillbaka till mitt ordinarie arbete efter föräldraledigheten pga oregelbunden arbetstid, så då sökte jag en 75% tjänst med kontorstider.
    Nu börjar mina barn bli så pass stora att jag skulle kunna jobba heltid men då måste jag söka en annan tjänst.
    Norah 031126 & Noomi 031126
  • Annaliv

Hej,

har en dotter på 4 1/2 år, hon bor hos mig varannan vecka. Både hennes pappa och jag jobbar heltid. Hon är på dagis mellan ca 6.30 och 16.00 i bland till 16.30. Ibland är jag ledig vardagar (jobbar skift) och då är hon ledig med mig. Vi bor i en trea och jag hyr ut ett rum för att dryga ut ekonomin lite. Det funkar jättebra och är ett tips om man har den möjligheten. Jag tycker det är väldigt stressigt att jobba heltid men i nuläget ser min tjänst ut så. Eventuellt kan jag gå ner i tid om några månader. Tycker egentligen att man klarar sig rätt bra på bara en inkomst (oavsett om jag skulle hyra ut rum eller ej) men allt handlar ju om vad man har för krav och önskemål. Vi har inte råd med dyra resor, ny bil eller renoveringar. Men det behöver inte vara prio 1 när man har små barn.

• Annaliv

Kan tillägga att min dotter hade rätt långa dagar redan som 2-åring och det har fungerat bra, det vill säga hon har orkat det, är en trygg och harmonisk tjej. Det är inte vad jag önskar mitt barn allra helst (eller mig själv som förälder) men jag resonerar så att man får anpassa sig till tillvaron. Barn och vuxna överlever värre saker än långa dagar på varma, lekfulla och barnvänliga dagis...

• Emi2007

Jag lever ensam med min treåring och jobbar 75% och tänker göra så till det år hon fyller åtta (minst). Det är definitivt värt dom 'förlorade' pengarna att få umgås med sitt barn så mycket som möjligt för mig. Och jag tycker ändå det blir lång tid på dagis. Min dotter går 8.30-15 och är ledig varje fredag (hon har tack och lov en mormor som hon är hos då och får bli lite ompysslad)

Svar på tråden Jobbar ni heltid?