• mithrandil

ni som matar på flaska..

och har bebisar som är runt 3mån.

Hur mycket äter era små per gång?
    Hur lång tid går det mellan målen?
    hur många mål blir det per dag?

Äter de på natten?
    Om ja,Hur matar ni på natten?
    Ligger ni i sängen eller kliver ni upp och sätter er?
    Rapar ni bebisarna nån gång i målet eller bara efter allt är uppätet?

Skulle vara jättesnällt om ni ville svara.
    tack!

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Svar på tråden ni som matar på flaska..
  • Lantani

Dottern är 2 månader imorgon och hon äter väääldigt oregelbundet, förutom på natten.

Blandar alltid 90 ml vatten, så det blir väl 100 ml färdigblandat. Oftast äter hon kanske 80 ml, ibland bara 40 ml.
    Äter ungefär varannan timme.

Somnar på kvällen allt mellan 21-23,30 och äöter ofta sista målet precis innan läggdax. Vaknar runt 05-06 (ibland 02 om hon ätit vid 21) och äter då 140 ml färdigblandad ersättning, sen somnar hon igen och nästa mål efter det brukar också vara ganska mycket, omkring 120 ml.

Matar alltid sittandes med henne i famnen i vår säng. En av oss går upp och gör maten, den andra matar.
    Rapar nästan alltid bara efter hon ätit klart, ibland vill hon inte rapa alls, men då kräker hon oftast mer efteråt också.

Alvin 081114 och Alice 100807
  • miacia

min son på 3 månader väger runt 6,6 kg får mest bröstmjölk på flaska, men mer och mer ersättning. Upplever att han blir mättare på bröstmjölk. Men han får mellan 160-200 ml 6 ggr per dag. Från kl. 4 till 19-20 var tredje timme. Målet kl 4 är ju på natten och då går jag eller min man (på helger) upp med honom och sitter i vardagsrummet och matar. Han måste rapas efter målet. Och blir galen om man tar bort flaskan under matningen och försöker rapa. När flaskan är slut måste man ha nappen beredd för att lugna honom.

• 6 Små Älsklingar

Min dotter är 4 månader och har den senaste månaden ätit mellan 100-130 ml ca var tredje timme.
    Hon brukar sitta upp i famnen och äta och rapar högt och ljudligt när hon är klar
    Hon kan även ligga i vagnen och äta när vi går till dagis på morgonen.

Hon sover hela natten ca 10-11 timmar utan att äta och har jort så sedan hon var ett par veckor gammal.

Mamma till 4 prinsar och 2 prinsessor
  • mithrandil

tack för allas svar!

Antar att det är väldigt olika för alla så jag ska kanske inte haka upp mig så mycket på det. Jag verkar haka upp mig ganska mycket på hur mycket det står på förpackningen att de FÅR äta och hur många mål men verkar som om jag är den enda som bryr mig om sånt?

Har precis ökat till 180ml per mål och då har jag äntligen fått 4timmar imellan igen. Hoppas på att om hon får bra med mat på dagen kanske hon kan börja sova hela nätter igen.

Tror ni det går bra att väcka henne för mat innan man själv går och lägger sig? Ikväll och många andra åt hon sista målet vid 18 så det är ju inte konstigt om hon är hungrig mitt i natten egentligen. förut när hon sov hela natten åt hon iaf vid 20-21 nånting.

Matar liggandes i sängen nu på natten men kommer nog börja mata i soffan istället för jag somnar under tiden hon äter så därför får hon inte rapa efteråt då hon själv somnar också.
    Inte direkt så hon lider av ont i magen för det, men hon spyr väldigt mycket på dagen och jag tänkte kanske beror på det?

tycker jag borde veta detta eftersom jag nyligen  gjort samma sak med sonen men han fick mat när han skrek och han åt mycket och sen så skrek han ju konstant också. vill inte göra samma misstag en gång till.

svårt det här med spädbarn, även om man har barn sen innan.

• RåsaPrinSessa

Har iofs en tjej på 2 månader,men  hon äter 180 (ibland lämnar hon runt 20-30ml) och det brukar vara 4-5 timmar mellan målen. På nätterna går det ibland 6-7 timmar..Och om hon vaknar och vill ha mat på natten, går jag upp byter blöja och matar i soffan, rapar henne och sen lägger henne i sin säng, där hon somnar om själv!
    Rapar bara efter men brukar pausa liten stund  när hon ätit ungefär hälfen!

• mithrandil
    RåsaPrinSessa skrev 2010-10-07 08:10:07 följande:
    Har iofs en tjej på 2 månader,men  hon äter 180 (ibland lämnar hon runt 20-30ml) och det brukar vara 4-5 timmar mellan målen. På nätterna går det ibland 6-7 timmar..Och om hon vaknar och vill ha mat på natten, går jag upp byter blöja och matar i soffan, rapar henne och sen lägger henne i sin säng, där hon somnar om själv!
    Rapar bara efter men brukar pausa liten stund  när hon ätit ungefär hälfen!
    Tack så mycket!

En fråga till alla.. varför byter ni blöjan på natten?
    Jag gjorde också det förut för jag tyckte hon skulle få vara torr även på natten, men hon blev för pigg av att byta blöja och vägrade somna om. Nu kör vi istället på större blöja om natten och då är hon "torrare" och slipper piggna till. Självklart byter vi om hon har bajsat eller så, men hittills har det inte hänt många gånger på natten.
  • Alcarinque
    mithrandil skrev 2010-10-07 08:56:36 följande:
    Tack så mycket!

Jag gjorde också det förut för jag tyckte hon skulle få vara torr även på natten, men hon blev för pigg av att byta blöja och vägrade somna om. Nu kör vi istället på större blöja om natten och då är hon "torrare" och slipper piggna till. Självklart byter vi om hon har bajsat eller så, men hittills har det inte hänt många gånger på natten.
    Eftersom dottern inte vaknar och äter på natten byter vi inte heller blöja. Men när hon gjorde det så bytte jag på henne innan hon fick mat av anledningen: ett mål mat på natten = mer kiss i blöjan = blöjan läkte även om vi hade större storlek. Nu äter hon inte = blöjan pallar trycket :-d
    ♥ Alva 060307 ♥ Nova 100802 ♥
  • kokos
    mithrandil skrev 2010-10-07 08:56:36 följande:
    Tack så mycket!

Jag har ALDRIG bytt mina barn på natten om det inte varit NR 2
  • Ljuvliig
    Kazeer skrev 2010-10-06 15:53:21 följande:
    På sin 3-månadersdag åt yngste sonen så här:

kl 3.30      80 ml
    kl 7.30    100 ml
    kl 10 00  100 ml
    kl 14.30  110 ml
    kl 16.30  100 ml
    kl 18.30    90 ml
    kl 21.15  100 ml
    Låter på pricken som min tjejs rutiner när hon var 3 mån.

Jag matar henne liggandes i sängen, byter aldrig blöja om hon inte bajsat. Hon rapar nästan alltid när jag går från vår säng till hennes med henne.
    Nu är hon 5 mån och har precis slutat med  nattmålen. nu sover hon oftast mellan 20-05.30
  • Lovisa09
    mithrandil skrev 2010-10-06 20:40:56 följande:

tack för allas svar!

Antar att det är väldigt olika för alla så jag ska kanske inte haka upp mig så mycket på det. Jag verkar haka upp mig ganska mycket på hur mycket det står på förpackningen att de FÅR äta och hur många mål men verkar som om jag är den enda som bryr mig om sånt?

Har precis ökat till 180ml per mål och då har jag äntligen fått 4timmar imellan igen. Hoppas på att om hon får bra med mat på dagen kanske hon kan börja sova hela nätter igen.

Tror ni det går bra att väcka henne för mat innan man själv går och lägger sig? Ikväll och många andra åt hon sista målet vid 18 så det är ju inte konstigt om hon är hungrig mitt i natten egentligen. förut när hon sov hela natten åt hon iaf vid 20-21 nånting.

Matar liggandes i sängen nu på natten men kommer nog börja mata i soffan istället för jag somnar under tiden hon äter så därför får hon inte rapa efteråt då hon själv somnar också.
    Inte direkt så hon lider av ont i magen för det, men hon spyr väldigt mycket på dagen och jag tänkte kanske beror på det?

tycker jag borde veta detta eftersom jag nyligen  gjort samma sak med sonen men han fick mat när han skrek och han åt mycket och sen så skrek han ju konstant också. vill inte göra samma misstag en gång till.

svårt det här med spädbarn, även om man har barn sen innan.

Det verkar ju vara jätte olika hur mycket barn äter, har också stirrat mig blind på förpackningen och kollat hur mycket hon bör äta men å andra sidan så är min tjej liten i maten och kan ju vara bra med en riktlinjer på hur mycket dem ska få i sig men kunde ett tag känna panik över om hon inte kom upp i minst 700 ml per dygn, nu gör hon det men det är också däromkring hon ligger. Och det är väl lika normalt som att en annan bebis kan äta över 1000 ml per dygn.
    väck henne innan ni går och lägger er så kankse hon sover hela natten, min lilla tjej är jätte svår att mata om hon blir väckt och är sömnig därför gör inte jag så för då äter hon bara lite grann.. säg 70-80 ml och vaknar ändå senare på natten och vill ha mer.
    Brukar försöka få kvällsmålet runt sju tiden och sen sover hon fram till två. Har inga problem med att gå upp på natten, vi kommer nog få ha det så ett tag till, hon visar inga tendenser på att vilja sova över. Hon äter dessutom för lite under dagen för att kunna sova över ett nattmål.
  • Husmusen8

Min tjej på 3 månader äter ca 100ml var tredje timma. Äter en gång på natten. Hon äter mycket mindre än vad som står på burken men när vi vägde henne sist gång så följer hon sin egen kurva och det är ju det viktigaste.

Hon rapar oftast efter att hon ätit. Börjar hon "ojja" sig innan hon ätit klart bukar jag prova att rapa henne då.

• syntharen

Min 3,5 månaders pojke äter en gång på natten, oftast vid 3-4 tiden, ibland senare. Jag går upp och lagar till flaskan, går tillbaka i sängen och sätter mig upp med han i sängen och matar. Sedan rapar vi och byter blöja. Allt tar 10 minuter, sedan läggs han igen i sin korg och ibland är han vaken en stund, men somnar själv efter ett tag.

Han äter allt mellan 120 till 200 ml, var fjärde (ibland var 5:e) timme, fast ibland var 3:e om han åt lite målet innan. Det blir 5-6 mål per dygn.

Jag rapar honom när han släpper flaskan själv, och försöker få honom äta mer efter rapen, oftast är han mätt då. 

Svar på tråden ni som matar på flaska..