• underverket 06

Hur mycket pengar har ni lagt ner på IVF? Hur har ni råd?

Som sagt undrar hur alla har råd. Ett försök kostar ju nästan 30000, beroende på klinik. Vi har en son på 22 mån, som blev till genom IVF o då tog vi 3- pack som kostade 44000. Han blev till på andra försöket. Sedan har vi gjort ett misslyckat FET; 9000 o ett nytt IVF nu på 22000. Som tur har mina föräldrar bekostat allt, dvs störrre delen har de betalat o en mindre del får vi låna av dem o betala tillbaka senare. Just nu när vi varit föräldralediga i snart 2 år har vi inte de pengarna. Hur gör ni andra? Sparade pengar, lånade elelr för ni hjälp av föräldrar svårföräldrar?

• Svar på tråden Hur mycket pengar har ni lagt ner på IVF? Hur har ni råd?
  • kattenizze

Vi har väl lagt ut ca 100 000 kr. Det är sparade pengar som egentligen skulle ha gått till renovering av vårt hus. Men hellre att jag bor i ett sunkigt hus än att vara utan barn så. Snart har vi tre IVF-barn om allt går väl. Då har det varit värt varje öre. Men att som stå utan barn och utan pengar är fasicken inte kul. Önskar att man kunde se detta som vård och att det skulle via högkostnadskortet, som alla andra sjukdomar gör...

• Bling1975

Blev påmind om tråden som jag skrev i för ett år sedan. Vi lyckades aldrig i Sverige så nu har vi gjort ett IVF med donerade spermier i New York och ett med både donerade ägg och spermier i San Diego. Slutnotan för barnlösheten hamnade på ca 650.000 kr men vi är äntligen gravida och i v 17 så det har varit värt varenda öre.

De sista 400.000 finansierades med hälften från mitt arv från morfar och andra hälften långtidslån från mamma som också ärvde pengar. Tur att jag får vänta med att betala tillbaka för jag räknade just på vad man får i föräldrapenning och vi behöver inte en extra utgift på 5.000 kr i månaden under den tiden.

Stitch längtar efter Lilo
  • kattenizze

Bling: Vill bara säga ett stort grattis till din graviditet!!!

• JohannaAB

Ser att tråden är gammal, men.. Oj oj oj.. Jag är precis i början av "ivf-svängen" och känner hur klumpen i magen växer.. Hur har det gått för alla er idag? :)

• underverket 06

JohannaAB. Inget syskon här inte! Gjort ett full försök till o ska göra ett sista försök i jan. Provar just nu örter o akupunktur i hoppa om att det ska hjälpa till en graviditet på något sätt. Hur många försök har du gjort?

• Sötisa

Vi har hittills lagt ca 350.000:- på våra försök. Vi fick vår dotter på första försöker som betalas av landstinget. Har gjort 11 ivf och 5 fet och har betalat allt själva. Har även räknat in medicin 1800:-x4 och akupunktur ca 5000:-

• Meddelande borttaget
  • JSJS

Efter sammanlagt 14 IVF-behandlingar varav 11 syskonförsök blev jag gravid, 40 år gammal.. Vi "kan" inte bli gravida utan IVF Glad. Jag har drygt fyra veckor kvar till BF! Lycka till!

• Gaytjej
    JSJS skrev 2011-12-09 21:46:50 följande:
    Efter sammanlagt 14 IVF-behandlingar varav 11 syskonförsök blev jag gravid, 40 år gammal.. Vi "kan" inte bli gravida utan IVF Glad. Jag har drygt fyra veckor kvar till BF! Lycka till!
    Wow! Grattis :) :) :)
    Hur lång tid tog syskonresan? Blev det fler än denna graviditeten på de 11 syskonförsöken? Två embryon tillbaka varje gång?
    *nyfiken*
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • callimero
    JSJS skrev 2011-12-09 21:46:50 följande:
    "Skönt" att läsa om andra som gjort många försök. Och grattis till att ni kom i mål!

Vi har efter 13 IVF och 3 inseminationer bara hål i plånboken dessvärre. Har lyckats få några försök betalda via bruttolöneavdrag, lagt om och till bostadslånet flera gånger och sparat in i största allmänhet.
  • JohannaAB

Väntar på spraystart i början av februari.. Så det blir första gången.. Nu går vi genom vårdgarantin så det gick ganska så snabbt! Så nu hoppas jag på ett plus längre fram, men vågar inte hoppas för mycket!!

• Pemberly

Vi hade sådan tur att vi fick sonen inom de försök landstinget betalade. Nu är det dags att börja med syskonförsök. Vi har öronmärkt alla våra sparpengar till ivf sedan flera år tillbaka sen vi visste att vi skulle behöva göra ivf, dvs vi har medvetet låtit bli att köpa tex lägenhet, hus eller bil utan tänkt att barn är det viktigaste. 

• pink lily
    Bruttolöneavdrag för egenföretagare?
    (Försökte starta en tråd med frågan, men fungerade inte. Ställer frågan här och hoppas på svar ...)

Hej! Har läst i flera trådar om kvinnor/par som via arbetsgivare fått göra bruttolöneavdrag i samband med IVF och ÄD. Det verkar som alla har varit enbart anställda/arbetstagare. Är det någon som vet vad som gäller för dem som är företagare, dvs sin egen arbetsgivare? Mycket tacksam för råd, tips erfarenheter etc.

Dessutom, när jag ändå är här, så undrar jag om samma regler gäller - och om möjligheten ens finns - för bruttolöneavdrag när behandlingen är förlagd till utlandet (Danmark, Grekland, Spanien m fl). Någon som vet eller har erfarenhet av detta? Mycket tacksam för hjälp.
  • inväntande

Oj myckett tycker jag. Ett 3 pack 55.000 tusen, ett fet 13.000 tusen plus hotell och åtskilliga resor 40 mil enkel väg och vi har väll gjort en 10-15 svängar! Sparade pengar.

Och därtill medeciner. Höftat kanske vi kommer upp i 90.000 och då har vi ett plus nu efter 4 färsk ivf och två frys men jag har vissa blödningar då och då. Dock har vi sett hjärtat slå i vecka 7 och det är ju lovande. 

• Rocktroll

Vi har lagt ut ca 51 000 på IVF, 3 pack och som tur var lyckades vi på tredje försöket och jag är nu gravid i v 22 imorgon Glad vi lånade då vi inte tar tålamod att spara ihop dom pengarna då vi redan tyckte att vi väntat nog länge och vi inte har råd att spara tiotusentals kronor i månaden. Lätt värt det.

.:: Vilda 090425 och BF 121202 ::. rocktroll.blogg.se
  • Rosen 76

Köpte 3 pack och betalade 62000kr för det. Sista försöker misslyckades det också och nu blir det att hosta upp ytterligare ca 60000kr.
    Vi sparar, pengar som skulle gått till annat... Renovering av huset, resa, kläder mm går till ivf!

• daduck

Har ni kollat om ni har någon sjuk/olycksfallsförsäkring? Mina sammanväxningar täcktes av mitt försäkringsbolag så förhoppningsvis ser det ljust ut på pengafronten för mig och sambon. Kolla upp det! Har de hittat en orsak till barnkösheten så räknas det som viss % invaliditet. Känner ni andra som fått diagnos, säg åt dom att anmäla till deras bolag. Har man "tur" som jag upptäcks det när man fortfarande är på ungdomsförsäkringen och då kan man få extra %. Mig bedömde dom som 30% invalid och när man fick 30 på ungdomsförsäkringen fick man 20% extra så för mig handlade det om totalt drygt 770 000.

Svar på tråden Hur mycket pengar har ni lagt ner på IVF? Hur har ni råd?