• annroll

Hur går de till när man söker havandeskapspenning?

Ja, hur går de till? Ringer dom arbetsplatsen? Kan man ha de inte alla dagar utan hälften el hur funkar de? 

• Svar på tråden Hur går de till när man söker havandeskapspenning?
  • LHUF

du skriver en ansökan och din chef skall fylla i några papper också om omplacering är möjlig osv..  

du kan välja att ansöka om hel, halv eller 1/4 dels dag..

Tilde 080319
  • LHUF
    shitvadjaghatar skrev 2010-10-06 10:09:41 följande:

Det är väl din chef som ansöker åt dig?
    Det gjorde iallafall min chef.

Men du måste väl också har fyllt in en ansökan?  
    Tilde 080319
  • annroll

Men så jag kan ansöka om att få jobba 1-2 dagar i veckan då? Ist för fyra? 

• shitvadjaghatar
    LHUF skrev 2010-10-06 10:12:00 följande:
    Men du måste väl också har fyllt in en ansökan?  
    Det gjorde jag säkert, det var flera veckor sen jag gjorde det där
    Jo, men när jag tänker efter så skrev jag ju så klart under, men chefen gjorde allt annat.
  • LHUF
    annroll skrev 2010-10-06 10:13:51 följande:
    Men så jag kan ansöka om att få jobba 1-2 dagar i veckan då? Ist för fyra? 
    vet inte hur man lägger upp det, men på ansökan som finns på FK´s hemsida så kryssar du i vilket alternativ du söker.. sedan är det väl beroende på din arb plats hur det funkar.. om du jobbar halva dagar eller ledig några.. det funkar kanske inte på alla arbetsplatser.

Vad jobbar du med? 
    Tilde 080319
  • Anna med 3 trollungar

Du ska fylla i en ansökan, blanketterna hittar du på forsakringskassan.se och sen finns de en blankett till om möjlighet till omplacering som finns på samma sida som din chef ska fylla i.

Jag har precis gjort de, de gick tyvärr inte att länka till blanketterna annars hade jag gjort de

• LHUF
    shitvadjaghatar skrev 2010-10-06 10:14:26 följande:
    Det gjorde jag säkert, det var flera veckor sen jag gjorde det där
    Jo, men när jag tänker efter så skrev jag ju så klart under, men chefen gjorde allt annat.
    men du måste väl ha skrivit ut 2 olika dokument? ett som din chef fyllde i och ett som du fyllde i?  och du borde ju ha beskrivt din arb dag?  varför du sökte?  eller har du en sådan snäll chef  Min har skrivit på 2 papper och sedan skrev hon en bilaga där hon förklarade min arb dag också. Men vi har pratat med varandra så vi skrivit om samma saker
    Tilde 080319
  • shitvadjaghatar
    LHUF skrev 2010-10-06 10:18:00 följande:
    men du måste väl ha skrivit ut 2 olika dokument? ett som din chef fyllde i och ett som du fyllde i?  och du borde ju ha beskrivt din arb dag?  varför du sökte?  eller har du en sådan snäll chef  Min har skrivit på 2 papper och sedan skrev hon en bilaga där hon förklarade min arb dag också. Men vi har pratat med varandra så vi skrivit om samma saker
    Snäll chef.
    Hon r fyllt i hundratals, jag har inte fyllt i någon så för att se till att jag verkligen fick havandeskapspenning så tyckte hon att det var bäst att hon fyllde i.

Men som sagt, jag är preggodement så jag minns inte helt 100.
  • annroll

Hmm.. Ok. Ska kolla med henne om det är möjligt. Omplacera går nog inte o jobba halva dagar är oxå  ganska kört för jag jobbar så korta dagar redan.. 

• LHUF
    annroll skrev 2010-10-06 10:25:09 följande:
    Hmm.. Ok. Ska kolla med henne om det är möjligt. Omplacera går nog inte o jobba halva dagar är oxå  ganska kört för jag jobbar så korta dagar redan.. 
    hmm okej, ja då är väl lösningen att du jobbar låt säga 2-3 dagar och är ledig resten?  Men du hittar all info på FK´s hemsida. 

Tilde 080319
  • LHUF
    shitvadjaghatar skrev 2010-10-06 10:22:25 följande:
    Snäll chef.
    Hon r fyllt i hundratals, jag har inte fyllt i någon så för att se till att jag verkligen fick havandeskapspenning så tyckte hon att det var bäst att hon fyllde i.

Men som sagt, jag är preggodement så jag minns inte helt 100.
    åh så bra, har du fått svar om du fått HP?  Vad jobbar du med?   jag skall posta mina papper idag..
    Tilde 080319
  • annroll

Jag jobbar bara fyra dagar i veckan, så jag tänkte mig 2 i veckan eller ngt o sen "ledig".. äsch, jag vet inte ens vad fan dom går med på.. 
    Jag vet bara att jag har ett tungt jobb men som de är nu så ber jag ju konstant om hjälp. Men det börjar kännas lite tafatt o mobbat. Känns som folk är trötta på att hjälpa mig..  :S  

• annroll

Är det ngn som vet om man måste ha ett läkarintyg för detta?? 
    Min chef påstår detta men det står ju inget om de??

• LHUF
    annroll skrev 2010-10-06 11:16:16 följande:
    Är det ngn som vet om man måste ha ett läkarintyg för detta?? 
    Min chef påstår detta men det står ju inget om de??
    Om du anger att du har särskila besvär iom grav  så är det ju bra att skicka med ett läkarintyg.  Jag kommer inte göra det för än så länge är besvären hanterbara men det kommer bli jobbigare...

sist fick jag avslag får se hur det går denna gång.. 
    Tilde 080319
  • annroll

Särskilda besvär räknas inte till psykiska va? Utan det ska vara kroppsliga? Så som foglossning o dylikt? 

• LHUF
    annroll skrev 2010-10-06 12:54:55 följande:
    Särskilda besvär räknas inte till psykiska va? Utan det ska vara kroppsliga? Så som foglossning o dylikt? 
    det beror nog på vilken historia man har. Läste på din pres vad du gått igenom.  Min kollega som jobbar med äldre barn fick sin beviljad utan fysiska besvär. Hon var tvungen att ta bort sitt barn i v 20 pga av sjukdom på barnet och det plus hennes ålder (35) gjorde att hon fick det beviljat. Så det bästa är nog att få utlåtanden från din läkare/psykolog? som du kan skicka med.. annars kan du ju alltid försöka bli sjukskriven.
    Tilde 080319
Svar på tråden Hur går de till när man söker havandeskapspenning?