• lycklig90

Gravid och jobbar/jobbat på snabbmatsställe? LÄS, snälla!

Jag undrar ifall någon har jobbat på någon snabbmatskedja som t.ex McDonald's, MAX, Sibylla eller liknande som vart gravid under tiden.

Hur klarade ni arbetet?
    Fick ni göra samma uppgifter som alla andra?
    Hur länge jobbade ni innan ni gick på havandeskaps-/föräldrapenning?

Funderar på hur jag själv ska klara av arbetet. Är ganska liten och "klen" och undrar hur det kommer bli sen när jag måste springa runt med en stor mage och samtidigt lyfta köttkartonger, pommeskartonger och allt vad det innebär.

• Svar på tråden Gravid och jobbar/jobbat på snabbmatsställe? LÄS, snälla!
  • annroll

Men kartongerna kan ju ngn hjälpa dig med? Men jag vet, det är skitjobbigt o hela tiden be om hjälp. Man känner sig helt dum.. : S

• lycklig90
    annroll skrev 2010-10-06 10:40:31 följande:
    Men kartongerna kan ju ngn hjälpa dig med? Men jag vet, det är skitjobbigt o hela tiden be om hjälp. Man känner sig helt dum.. : S

Ja, självklart kan jag be om hjälp. Men kommer som du själv skrivit känna sig dum..
    Kommer kännas som att alla andra måste göra sina egna + mina arbetsuppgifter.
  • annroll

Ja, man gör det. Jag har fått göra de nu i 19 veckor.. haha, och de värsta är att man ibland får dizzzen.. att folk inte fattar att det KAN vara en risk. 
    Jag funderar själv på havandeskapspeng. Men vet inte om man får de beviljat..

• pussgurkan86

det kan bli tufft. man står ju aldrig stilla utan det händer alltid något. det är också stressigt och ibland obekväma arbetstider.

och jag förmodar att du kommer jobba som medarbetare och då får du nog göra alla uppgifter som alla andra medarbetare gör förutom leverans skulle jag tro.

• Josefine 85

Jag arbetar som arbetsledare på burger king jag jag blev sjukskriven 100% förra veckan pga foglossning och misstänkt diskbråck, innan det var jag sjukskriven både 25% och 50%. är nu i vecka 26. Hade jag inte haft få ont av mina besvär så hade jag arbetat fram till HP.

Jag arbetade precis som innan men jag kunde komma undan lite lyft då och då.Hade vi mycket att göra så var  jag tvungen att lyfta men det gällde bara att planera lite extra.

Har du sökt HP? Du kanske kan få stå mer i kassan så att du slipper lyften i köket?

• AnnaK

jag jobbar som restaurangbiträde och är i v 25 (imorgon) och jag har haft det jättejobbigt pga att det är så stressigt och tunga lyft mm mm. Dessutom har vi inga raster så man kan få sitta och vila. Jobbar bara 2 personer åt gången så be om hjälp funkar inte.

Har fått varit sjukskriven några gånger pga smärta i höfter och rygg, men har inte sökt läkarhjälp

Skickade in ansökan om havandeskapspenning ganska fort så man kan planera lite om jag får det beviljat eller ej, och som tur var blev det beviljat. Så 2 månader innan BF går jag hem, ska bli skönt att kunna vila när jag vill och måste.

• lycklig90

Har inte sökt HP ännu, vet inte om jag ska det heller.
    Arbetsgivaren kommer garanterat ge mig lättare arbetsuppgifter genom att sätta mig mer i kassan och drive-in.
    Men jag oroar mig över om det ens kommer gå? För när det är mycket folk så kommer jag knappast få sätta mig ner för att vila, eller be någon annan springa och lyfta någon tung pryl eller liknande.

När det är lite lugnare kommer det säkert gå att någon annan hämtar tyngre saker och jag kommer säkert kunna få sätta mig ner och vila när det behövs. Men det är ju så sällan det är lugnt..

Är rädd att det blir mycket prat från arbetsgivarens håll, men inte så mycket gjort..

• ladyshady

Då jag väntade första dottern jobbade jag som arbetsledare på MAX.
    Jag hade foglossning och sömnproblem. Jag klarade inte av att stå och inte ta mig till stationen för att ta pendeln (30 minuters promenad, fanns ingen buss).
    Jag var först sjukskriven till 50% från v 21, då fick jag typ varva påfyllning/prep med mina adminsitrativa uppgifter i ca 2 månader, vilket gjorde ont i fogarna som bara den och min pojkvän (nu make) fick lov att hämta och lämna mig där för annars hade jag inte ens kommit dit.
    Från vecka 29-36 var jag heltidsjukskriven och fick det beviljat utan knorr tack vare ett välformulerat sjukintyg. Sista fyra veckorna innan BF had jag FP fyra dagar i veckan.

Elin 040907 Malin 070809 Jenny BF 101107
  • Vestling

Jag jobbade som arbetsledare och blev sjukskriven väldigt tidigt pga illamående pga stressen och matlukten. Sen valde vi att sätta mig som medarbetare ist och bara jobba i kassa eller på pommes stationen.

Jag valde själv att lämna stället i september då jag kände att kroppen inte orkade med att stå och gå hela dagarna, det tryckte mot blåsan hela tiden och man kan inte springa på toaletten hela tiden när man har ansvar för gäster.
    Sedan pendlade jag fram och tillbaka hela tiden och kände att det var jobbigt med de tider jag hade.

Tack och lov så tyckte min sambo att jag skulle plugga eller gå hemma ist. vilket var tur då jag drabbats av foglossning.

Kan även tilllägga att det var en högvolums resturang och dygnet runt resturang.

Men som sagt jag valde att gå då två personer innan mig blivit nekad HP trotts foglossningar, tunga jobb och stressen som finns.

Hoppas det kan vara till någon hjälp!

• Camillie84

När jag väntade 1:an jobbade jag som arbetsledare(heltid), fick då beviljad havandeskapspenning från v 32. Tog ut semester från vecka 29.

Nu när jag väntar 2:an jobbar jag som biträdande restaurangchef(heltid), sökte hel hp men fick bara en fjärdedel beviljad.  Planen just nu är att jobba 75% från v 32-34 och sedan ta ut semester och fp. 

Hittills mår jag bra, är i v 26 nu. Har kört uppfyllning, stått i köket, drive osv utan större problem hittills. Jag lyfter även kartonger osv, om det skulle vara någon fara skulle kroppen säga ifrån.

Iofs står jag inte lika mycket på "golvet" nu, kör ju inte skift längre. 

• Iväntanpålivet

Jag oroar mig lite över detta också. Jobbar som medarbetare på en snabbmatskedja och är än så länge bara i v 7. Går dock på provanställning i två månader till och vill helst undvika att berätta för chefen innan dess. Vill inte riskera att bli av med jobbet, även fast jag vet att dom inte kan sparka mig pga graviditeten. Men man vet ju aldrig om dom drar en vit lögn om att dom inte behöver mig.

Tursamt nog är att jag jobbar deltid redan nu och det kan jag säga är superskönt! Efter ett par knappa timmar är jag helt slut i kroppen och det värker i rygg, ben och fötter.
    Någon som har erfarenheter av att stå på board som tjockis? Är magen ivägen mycket?
    Undviker gärna kassan om jag får hehe!

• Längtan efter liten

jag jobbar som pizzabagare och att vara gravid när man jobbar med sånt brukar resultera i avandeskaps penning ca 1-2 månader innan... om du ska jobba med bänkar där det krävs att nå saker är det svårt med en stor otymplig mage i vägen...
    men det där får du känna efter helt själv, det är svårt för andra att säga hur det kommer bli för just dig.

Längtan efter liten är stor
  • saraw1983

Jag fick avslag på HP är arbetsledare på Mc Donalds, FK ansåg att min graviditet inte påverka mitt arbete, vet inte om dom vet vad Mc Donalds är på FK men en annan tjej som jobbar hos oss hon fick beviljat.. Nu vart jag sjukskiven ist men det knäckte mig lite med deras resonemang å jag ringde in å berättade klart å tydligt att det som sysslar med är diskriminering mot folk att vissa får HP å andra inte som ARBETAR PÅ SAMMA ARBETSPLATS! Idioter.
    Å det där med att du bara jobbat ett kort tag ska inte spela någon roll, så blev det för mig då vi inte planera graviditeten utan det kom snabbare än tänkt så skämdes jag å berätta men svaret jag fick från mina chefer var att alla har rätt att bli gravida. =0) Å det drabbar inte sånna stora kedjor som MAX, Mc Donalds m.fl så mkt då dom inte betalar ut nån peng å medarbetare har dom ju. Så lycka till hoppas det går vägen KrAAAAAM

• lycklig90
    Iväntanpålivet skrev 2010-10-19 14:28:05 följande:
    Hur reagerade era chefer när ni berättade om graviditeten? Vilken vecka var ni i då?
    Men chef tog det jättebra! Berättade åt henne redan i v.7 bara för att jag mådde så fruktansvärt illa och var tvungen att springa då och då på toa. Men hon blev otroligt glad!
  • rims

Hej. Ni som ändå jobbat med detta. Jag ska imorgon på intervju på max. Är gravid i 13:e veckan. Sökte jobbet innan jag visste att jag var gravid. Tycker ni jag ska säga imorgon att jag är gravid?

Svar på tråden Gravid och jobbar/jobbat på snabbmatsställe? LÄS, snälla!