• Karpet

Ska på julfest-tema Orientexpressen. Vad ska jag ha på mig?

Fick en inbjudan igår till sambons jobbs årliga julfest. Denna år, Orientexpressen som tema. Det enda jag har komma på är att jag måste ha klänning och rulla upp håret. Hur såg klänningarna ut och vilka frisyrer hade man? Ska jag ha hatt (hoppas inte)?

• Svar på tråden Ska på julfest-tema Orientexpressen. Vad ska jag ha på mig?
  • Maggis

Ja, jag tänker ju först på Christies filmatisering av Orientexpressen... Var inte det 20-30 tal? Annars har nog Orientexpressen rullat i många herrans år så vilken epok som helst borde gå.
    Kan du inte gå till biblioteket och se om du hittar någon bok om det hela? Där finns nog tips. Eller klä ut dig till Hercule Poirot.

Låter för övrigt hur kul som helst.

• Lola Jämtland

En vacker kinaklänning kanske om du passar i såna?

eller en sån där 20-30-tals klänning med fransar på...ska se om jag hittar nån bild....

• Karpet

Jo jag antar att det är runt den tiden då filmen spelades in. Annars blir det ju lite för opreciserat.

20-tal då tänker jag på Charleston, korta luggar, små runda hattar och kantiga kläder. 30-tal är lite svårare för mig att få upp en bild utav.

• Lola Jämtland

Jag tänker oxå 20-tal....

• Karpet

Tack Lola

Ska kolla lite i min garderob. Det känns inte som att det finns något där nu som jag skulle kunna passa, förutom möjligen en handväska eller två.

Hur har man håret om man har långt hår då? Alla kan väl inte ha haft kort hår med lugg?

• tahira

om du har långt hår så sätt upp det i en knut högt upp på huvudet = början av 30-talet. men om du har en tidstypisk hatt kommer du undan lätt

• Poena

Sätt upp håret i en knut, går stora vågor i framkant så att säga, med hjälp av att sätta hårnålar i fuktigt hår. Resultat som typ första bilden här www.hairarchives.com/private/1920s.htm fast man behöver ju inte ha fullt så många vågor. Ett alternativ är att ha ett hårband, se exempel längre ner på den sidan. A la Sienna Miller ex editorial.gettyimages.com/source/search/details_pop.aspx&cdi=0 eller editorial.gettyimages.com/source/search/details_pop.aspx&cdi=0

Med kläder kan man tänka skärp nere på höften och ganska löst sittande klänning, som slutar vid knäna ungefär

Svar på tråden Ska på julfest-tema Orientexpressen. Vad ska jag ha på mig?