• Skarpa

"Om jag blir gravid så gör jag abort."

*Vill också bidra till ännu en abortdiskussionstråd*

Vem är värst (som i mest oetisk/omoralisk/lösaktig/idiotisk/övriga förkastliga adjektiv) av följande:

En kvinna som vid 8 tillfället vetat om att hon haft ägglossning, och haft oskyddat sex med tanken att "Om jag blir gravid så gör jag abort", och som vid alla dessa 8 tillfällen faktiskt blivit gravid och gjort abort.

En man som vid 8 tillfällen träffat på kvinnor som berättat  "Jag har ägglossning och använder inget preventivmedel. Om jag blir gravid så gör jag abort." och vid alla dessa tillfällen haft oskyddat sex med kvinnan i fråga, och fått veta i efterhand att kvinnorna blev gravida och gjorde abort.

(Nej, jag har inte med något "Annat" eller "De är lika illa/bra"-alternativ, utan endast dessa två svartvita alternativ, enbart för att tvinga er att välja och spetsa till frågeställningen lite {#emotions_dlg.djavulsk}

Naturligtvis skall ni bortse från risken de utsätter sig för gällande könssjukdomar, och också från sannolikheten att det faktiskt skall ske en befruktning också vid oskyddat sex vid äl osv.)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 20:42
    Jag kan tillägga att de 8 tillfällena för mannens del skedde med så pass lång tid mellan att han vid tillfälle nr 2 fått veta att kvinnan vid tillfälle nr 1 blev gravid och gjorde abort.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 23:00
    För sakens skull kan också nämnas att alla aborter som den enskilda kvinnan + mannens sexpartners genomgår är okomplicerade, helt komplikationsfria medicinska aborter i vecka 6.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-08 20:37
    Gör det någon skillnad om mannen har en magisk förmåga som gör att han vet säkert att kvinnorna menar allvar med det de säger och kommer att göra abort vid en eventuell graviditet? Dvs. att han kan vara lika säker på vad kvinnorna kommer att göra som kvinnan som genomför 8 aborter är säker på sitt eget beslut?

(Obs! Han har alltså inte en förmåga som gör att han vet om kvinnan kommer att bli gravid vid samlaget eller inte, utan han vet bara att kvinnan kommer att göra abort om samlaget resulterar i graviditet.)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden "Om jag blir gravid så gör jag abort."
  • Zimlis
    Bedan skrev 2010-10-08 09:36:13 följande:
    Jag antar ju då att du aldrig varit så sexuellt upphetsad så di inte kunnat låta bli att ha sex. Det har jag varit. Tråkigt för dig om du inte upplevt det menar jag!
    Jo det har jag upplevt, men jag förstår inte vad det har med saken att göra?? Jag har aldrig varit i den situation TS beskriver
    Charm är att få svaret ja utan att ha ställt någon bestämd fråga.
  • Stinky
    Matillin skrev 2010-10-08 07:09:45 följande:
    Stinky- Varför är mannen värst? Det är ju inte han som ska genomgå aborten? Kvinnan vet ju om att hon har ägglossning men bryr sig precis lika lite som mannen i just det här fallet. Kanske är dom lika hemska men jag kan inte se hur mannen skulle vara värre?
    Alltså, egentligen, så tycker jag att det är bådas ansvar att skydda sig. Men om mannen blivit varnad av kvinnan, och trots det kör med oskyddat, så är han snäppet värre i mina ögon. Kvinnan har ju redan sagt att vad som händer vid ett samlag med henne. 

Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
  • Zimlis
    Zimlis skrev 2010-10-08 18:39:38 följande:
    Jo det har jag upplevt, men jag förstår inte vad det har med saken att göra?? Jag har aldrig varit i den situation TS beskriver
    Åhh - den andra hjärncellen började plötsligt fungera

Helt ärligt så skiter jag faktiskt i om de har sex och hon gör abort grundat på att "blir det barn gör jag abort" - det är hennes sak, mannen har blivit varnad och är en skitstövel han med som inte heller kan låta bli att doppa -
    Jag har ändrat mej - jag tycker trots allt att båda bär lika stor skuld. På med kondom *god damn it* - eller oralsexa varann, eller smek och penetrering.

Man borde ju liksom märka att det blir barn gång efter annan.. så någonstans borde man kanske inse att det inte är så smart att bli doppad eller doppa för det får ju uppenbarligen konsekvenser
  • Matillin
    Koo skrev 2010-10-08 17:52:39 följande:
    Som jag förstår många så är kvinnan den som är värre eftersom beslutet slutgiltigt är hennes, så mannen kan med "gott samvete" tänka att "Hon menar det kanske inte." när kvinnorna förklarar läget för honom innan sexet?
    Nej jag tror ingen tänker att han med gott samvete kan agera som han vill?
    Jag tror dom flesta tycker att en sådan man är rätt idiotisk eller vidrig som jag uttryckte det
    Men kvinnan tycker jag agerar värre eftersom hon är den som redan tidigare gjort 7 aborter och nu är beredd att gå igenom en 8-e?!
    En man är inte den som ska avsluta livet på ännu ett foster eftersom han inte är den som har det sista ordet så att säga.
    Det är inte han som beslutar över liv och död även om han är med och medverkar till att det måste tas ett sådant beslut.
    Men egentligen är väl båda lika hemska.
  • Rockan

Oetisk (är det ett ord?) tycker jag ingen är, eftersom jag inte ser något moraliskt fel med aborter. (Den samhällsekonomiska aspekten är väl kanske den enda man kan invända lite mot, det är en onödig kostnad...)

Men vad gäller mest idiotisk faller min röst på mannen, utan någon större tvekan.

• Stinky
    Zimlis skrev 2010-10-08 19:07:16 följande:
    Åhh - den andra hjärncellen började plötsligt fungera

Helt ärligt så skiter jag faktiskt i om de har sex och hon gör abort grundat på att "blir det barn gör jag abort" - det är hennes sak, mannen har blivit varnad och är en skitstövel han med som inte heller kan låta bli att doppa -
    Jag har ändrat mej - jag tycker trots allt att båda bär lika stor skuld. På med kondom *god damn it* - eller oralsexa varann, eller smek och penetrering.

Man borde ju liksom märka att det blir barn gång efter annan.. så någonstans borde man kanske inse att det inte är så smart att bli doppad eller doppa för det får ju uppenbarligen konsekvenser
  • Zimlis
    Stinky skrev 2010-10-08 19:49:54 följande:
    Skål
  • MammaG
    Comtesse skrev 2010-10-08 09:39:39 följande:
    De är båda lika oetiska och oansvariga i mina ögon, skillnaden är bara att kvinnan inte behandlar sin kropp med den respekt den förtjänar utan utsätter den för onödiga ingrepp.
    Det här är det enda jag vill ha sagt, så jag lånar Comtesse´s inlägg (tack!)
  • Stinky
    Zimlis skrev 2010-10-08 19:56:48 följande:
    Skål
    Schkåll gumman!
  • Skarpa
    Matillin skrev 2010-10-08 19:30:30 följande:
    Nej jag tror ingen tänker att han med gott samvete kan agera som han vill?
    Jag tror dom flesta tycker att en sådan man är rätt idiotisk eller vidrig som jag uttryckte det
    Men kvinnan tycker jag agerar värre eftersom hon är den som redan tidigare gjort 7 aborter och nu är beredd att gå igenom en 8-e?!
    En man är inte den som ska avsluta livet på ännu ett foster eftersom han inte är den som har det sista ordet så att säga.
    Det är inte han som beslutar över liv och död även om han är med och medverkar till att det måste tas ett sådant beslut.
    Men egentligen är väl båda lika hemska.
    Men borde inte mannen vara medveten om att också hans agerande får konsekvenser den åttonde gången han ställs inför samma situation som han varit med om sju gånger tidigare, som har lett till att ett fosters liv avslutats? Om man antar att aborter är något negativt, borde inte han också kunna tänka "Den här situationen har jag varit med om tidigare, och jag vill inte medverka till att ännu ett foster tas bort"? Även om kvinnan är den som ringer och bokar tiden för abort sen, så tycker jag det är märkligt att han inte ses som lika "oetisk" trots att han är lika medveten om att hans agerande kan få konsekvenser i form av abort. Han kan mao skylla ifrån sig med att "Men det var ju hon som ringde, så det är hennes "fel" trots att jag valde att ha sex med henne efter att hon gjort läget klart:"
  • Skarpa

Gör det någon skillnad om mannen har en magisk förmåga som gör att han vet säkert att kvinnorna menar allvar med det de säger och kommer att göra abort vid en eventuell graviditet? Dvs. att han kan vara lika säker på vad kvinnorna kommer att göra som kvinnan som genomför 8 aborter är säker på sitt eget beslut?

(Obs! Han har alltså inte en förmåga som gör att han vet om kvinnan kommer att bli gravid vid samlaget eller inte, utan han vet bara att kvinnan kommer att göra abort om samlaget resulterar i graviditet.)

• ugnspannkakan
    Matillin skrev 2010-10-08 16:37:23 följande:
    Varför är just han värre om han utsätter henne för något som hon själv är beredd att utsätta sig för?
    För att man inte mer eller mindre medvetet gör en kvinna gravid om man inte vill ha barnet, det är inte att ta sitt ansvar. Kvinnan kan ta sitt ansvar och göra abort om hon känner att hon inte kan ge barnet ett bra liv, mannen kan inte ta det beslutet och får därför ta sitt ansvar tidigare, innan kvinnan ens hunnit bli gravid.
  • Thaleya

Skulle vilja svara att båda har lika. Men jag svarar kvinnan mer. eftersom det är hennes kropp och hon borde vara rädd om den.

• SolOchSnö
    My Girls skrev 2010-10-07 19:39:02 följande:
    Kvinnan är värre för det är hon som inte är speciellt brydd om sin egen kropp.
    Visst mannen är inte särskilt intelligent heller, men han kan bara doppa och gå sin väg, medan kvinnan står ensam med ansvaret.
    Precis av den anledningen tycker jag att mannen är mest oetisk. Båda är lika mycket ansvariga för vad de gör. Kvinnan får ta konsekverna av en abort men mannen kan doppa och gå sin väg.
  • KristenTjej84

Alltså mannen har ju också del i det hela då han vet ju att kvinnan har ägglossning, så han är inte heller en ängel i den här situationen, då han struntar blankt och heligt i att kvinnan han har sex med har ägglossning och att hon kanske går och låter någon ta livet av hans barn ifall hon blir med barn.
    I det här fallet värnar inte heller mannen om livet, även om det slutgiltiga beslutet att göra abort är kvinnans, och det är hon som går igenom hela helvetet som en abort många gånger innebär med smärtan, både psykiska och fysiska.
    Samtidigt så vet ju kvinnan också om att hon riskerar bli gravid i det tillfället, så båda borde tänka efter vad dom sysslar med i det här tillfället.
    Abort är inget man bara går igenom under en kaffe rast, för att sedan fortsätta som inget hade hänt, det vet säkert i synnerhet dom kvinnor som redan gått igenom en abort.

• MrBlueSky

Jag tycker inte någon av dem är mer oetisk än den andra. Aborterna som du beskriver är inte oetiska. Hade röstat "Ingen av dem" om det funnits som alternativ, som det är nu kan jag inte rösta.

• Krokimodell
    (Nej, jag har inte med något "Annat" eller "De är lika illa/bra"-alternativ, utan endast dessa två svartvita alternativ, enbart för att tvinga er att välja och spetsa till frågeställningen lite {#emotions_dlg.djavulsk}

I så fall är frågan fel ställd. Man kan inte ställa en fråga, och ge två alternativ, där folk inte accepterar något av alternativen. Eller vad sägs om följande frågor:

Ligger Stockholm i Östergötland eller Småland?
    Ligger Stockholm i Uppland eller Södermanland?
    Är homosexualitet något man väljer själv, eller en sjukdom?
    Är trådstartaren dum eller spelar hon?
    Vem är mest omoralisk, pälsallegikern som använder abort som preventivmedel, eller pollenallegikern som använder abort som preventivmedel?
  • Skarpa
    Krokimodell skrev 2010-10-20 17:23:22 följande:

I så fall är frågan fel ställd. Man kan inte ställa en fråga, och ge två alternativ, där folk inte accepterar något av alternativen. Eller vad sägs om följande frågor:

Ligger Stockholm i Östergötland eller Småland?
    Ligger Stockholm i Uppland eller Södermanland?
    Är homosexualitet något man väljer själv, eller en sjukdom?
    Är trådstartaren dum eller spelar hon?
    Vem är mest omoralisk, pälsallegikern som använder abort som preventivmedel, eller pollenallegikern som använder abort som preventivmedel?
    Men man har såklart valet att inte rösta alls och skriva det i tråden, samt anledningen till att man inte röstar Det brukar jag göra när inget alternativ finns som passar mig, och om det inte heller finns något alternativ som ligger någorlunda nära det som annars känns rätt för mig. Ibland kan det vara intressant att se vad folk väljer om valen är att välja mellan pest eller kolera, eller att inte välja något alls. Om alla omröstningar måste innehålla något alternativ som gör att alla som omröstningen berör kan rösta, så är det många omröstningar på FL som inte håller måttet.

Jag röstade själv inte i den här tråden eftersom jag inte tycker att någon av personerna gör något etiskt oriktigt, och därmed kan jag inte välja
Svar på tråden "Om jag blir gravid så gör jag abort."