• sagofröken

Föräldraledighet - börjar det bli planeringsbråttom?!?

Tycker det är så himla långt kvar till BF 4 januari, men så frågade någon häromdagen "hur långt har du bett om ledigt?" Hjälp! Det drar visst ihop sig i alla fall! 
    Min chef har inte sagt ett ord om det, eller administrationsansvarig, de har fyllt i försäkringskassapappren och så där men inte på något sätt antytt att det börjar bli dags att söka ledigt.

Visst är det senast två månader innan ledigheten som man måste söka ledigt? 
    Men "brukar" folk göra det tidigare?

När pratade ni med era chefer om hur länge ni ville vara lediga? Hur långt måste man planera för?
    Jättesvårt att veta exakt hur länge man har "råd" att vara hemma tycker jag, särskilt som försäkringskassan inte beslutat om SGI än.

Det är tänkt att jag ska jobba ca 1 dag i veckan från att bebis är någon månad gammal, har ni tänkt jobba något varvat med ledigheten?  

Bollar gärna tankar med er andra som har eller ska gå på föräldraledighet!

• Svar på tråden Föräldraledighet - börjar det bli planeringsbråttom?!?
  • SailorGirl

Japp, 2 månader i förväg gäller. Själv gjorde jag det 4 månader i förväg när jag fick mitt moderskapsintyg, men det var mest för att kunna skicka in papper till FK och vara säker på att de hann hantera mitt ärende. Om man vill varva jobb/FL spelar ingen roll så länge man är överens med jobbet och har en matchande ansökan inne hos FK.

• merenwen

Rent formellt så är det 2 månader innan ledigheten som gäller.
    Men sen beror det väl på kommunikationen ni har på arbetsplatsen.

Jag fyllde i och skickade papper till FK tre månader innan, eftersom jag tänkte att de säkert är hur sega som helst...

På jobbet berättade jag att jag var gravid i v.20, men vi pratade inte om specifika datum för ledighet förrän några veckor innan. Blanketten till lönekontoret skickades dagen innan jag gick på ledighet...

Sen planerade jag för ledighet i 8,5 månad till att börja med, så får jag fylla på mer sen om jag känner för det. Och det är min arbetsgivare med på. En månad innan vill de veta om jag ska förlänga (eller förkorta) ledigheten.

• skånegås

Man har rätt att ta ut föräldraledighet tre perioder per kalenderår. Då kan ingen neka en om man söker två månader i förväg. Blir det fler perioder kan arbetsgivaren neka (inte särskilt vanligt vad det lät på fk)

• sagofröken

sailorgirl och merenwen: vilka papper är det ni menar? först skickar man in moderskapsintyget, sedan pappren med arbete/inkomst, så långt har jag kommit - vad är det för papper sedan?

• sagofröken

Jag frågar för att försäkringskassan inte skrivit ut några fler sådana fyll-i-och-skicka-in-steg på hemsidan. Det står bara att man ska prata med arbetsgivaren och sedan begära f-penning via nätet.

• merenwen
    sagofröken skrev 2010-10-07 21:37:18 följande:
    sailorgirl och merenwen: vilka papper är det ni menar? först skickar man in moderskapsintyget, sedan pappren med arbete/inkomst, så långt har jag kommit - vad är det för papper sedan?
    Ja, först moderskapsintyget, och sedan blanketten man får från FK. Dessa skickade jag in i ganska god tid.

Den sista blanketten jag syftade på är arbetsgivarens egen blankett.
  • Miang

Inte alla arbetsgivare kör med blanketter. Jag jobbar på ett litet företag så jag har bara pratat med min chef.

Det bästa är väl att du pratar med din chef och stämmer av vilken information han eller hon vill ha och när. Du kanske inte måste bestämma exakt hur länge du vill vara borta redan nu utan kan säga ungefär hur många månader. Det kan ju hända saker under ledigheten som ändrar era planer...

Svar på tråden Föräldraledighet - börjar det bli planeringsbråttom?!?