• Lillan75

Vilken är bästa flaskan för att få barnet att fortsätta att även amma

Hej!

Min son som är  3 veckor får inte i sig tillräckligt från amningen utan måsten ges tillägg. Jag vill dock fortsätta amma om det går och förhoppningsvis göra det helt igen ssm. Undrar därför vilken flaska som ni som delammat använt som liknar amningen mest och förhoppningsvis gör att han inte ratar brösten.

• Svar på tråden Vilken är bästa flaskan för att få barnet att fortsätta att även amma
  • master of disaster

Den absolut bästa vi hade var en flaska som vi fått av amerikanska vänner. Den heter Adiri och finns att köpa på nätet. Vi använde också Tommee Tippee som finns i Sverige.

• Kyanita

Kan rekommendera Tommee Tippee. Jag delammade änge och den fungerade jättebra.

• Lillan75

-kyanita: Hur länge delammade du och av vilken orsak?  

puffar även för ev ytterligare åsikter!

• Gryntroll

Skulle rekommendera MAM flaskorna (med antikolik ventil)!
    Jag delammade tidvis pga att min mjölkproduktion inte riktigt hängde med alltid. Lillan ville (och behövde) mer än vad brösten kunde erbjuda och de dagarna erbjöd jag ersättning efter amningen 1-3 gånger under dagen.

Gick hur bra som helst!
    Om hon inte var mer hungrig efter amningen visade hon det tydligt genom att vrida bort huvudet, annars tog hon gladeligen flaskan också.

• Kyanita
    Lillan75 skrev 2010-10-07 14:25:32 följande:
    -kyanita: Hur länge delammade du och av vilken orsak?  

puffar även för ev ytterligare åsikter!
    Jag ammade helt i 2 månader men pumpade en del och gav på flaska från ca 1 månad. Mina bröst var helt fördärvade. Sen blev han inte mätt även om jag ammade dygnet runt i veckor så då gav jag ersättning också. När han var 2,5 månader så blev han jättedålig i magen med feber. Läkaren sa att han åt åt h*lvete för mycket vätska (200-250 ml i timmen) så då fick vi börja byta ut 3 mål mot gröt och burkmat. Han blev genast bättre och sov bättre!
    Tommee Tippee är också en antikolikflaska och lilleman blev inte förvirrad av den heller. Den fungerar som ett böst och det krävs samma rörelse som när man ammar.
  • Lillan75
    Kyanita skrev 2010-10-07 19:15:29 följande:
    Jag ammade helt i 2 månader men pumpade en del och gav på flaska från ca 1 månad. Mina bröst var helt fördärvade. Sen blev han inte mätt även om jag ammade dygnet runt i veckor så då gav jag ersättning också. När han var 2,5 månader så blev han jättedålig i magen med feber. Läkaren sa att han åt åt h*lvete för mycket vätska (200-250 ml i timmen) så då fick vi börja byta ut 3 mål mot gröt och burkmat. Han blev genast bättre och sov bättre!
    Tommee Tippee är också en antikolikflaska och lilleman blev inte förvirrad av den heller. Den fungerar som ett böst och det krävs samma rörelse som när man ammar.

Låter lite som min situation, ammar hela tiden men det räcker inte. Har haft lite mjölkstockning och infektion så jag hoppas att det beror på det och löser sig när jag är frisk men just nu är det åtminstone ett mål med ersättning som gäller för att få lite paus och se ett nöjt barn emellanåt!

• Kyanita
    Lillan75 skrev 2010-10-07 21:47:16 följande:

Låter lite som min situation, ammar hela tiden men det räcker inte. Har haft lite mjölkstockning och infektion så jag hoppas att det beror på det och löser sig när jag är frisk men just nu är det åtminstone ett mål med ersättning som gäller för att få lite paus och se ett nöjt barn emellanåt!

Jag tyckte det var underbart att delamma. Lilleman fick fortfarande bröstmjölk men mycket av min stress släppte och jag kunde slappna av och njuta. Känns lite som man ska antinge det ena eller det andra. Jag tyckte det var jättesvårt att få info om delamning men lätt att få info om både flaska och bröst... Hoppas att ni hittar ett sätt som passar er båda och att ni mår bra! Det är ju det som är det viktiga i slutänden.
  • Rasberry

Kan varmt rekommendera MAM-flaskorna! De är toppen. Vår lilla kille har både fått flaska och bröstet, och det fungerar hur bra som helst. Lycka till!!

• memba

Jag använder avent, jag hoppas de ska funka!

Samma läge för mig, trots intensiv amning en vecka har lilleman på 2 veckor gått ner i vikt, så måste ge ersättning! 

• candlelight

Tommee Tippee flaskan! Absolut!

Jag har precis börjat ge min son ersättning som sista målet på kvällen pga. en tillväxtperiod o vill att han ska kunna stå sig lite längre under natten.

Den kräver samma sugteknik som på bröstet. Min son har inga som helst problem att äta från flaskan och sen på bröstet om ersättningen inte räcker. Han strejkar inte mot något.
    Ammar under natten som vanligt, likaså under dagen och han har inte klagat.

Köpte flaskan på Barnens Hus för 89:-

Svar på tråden Vilken är bästa flaskan för att få barnet att fortsätta att även amma