• MHK

Hur länge stannade ni på BB/Eftervården?

Hur länge ska man egentligen stanna på BB? Vad rekommenderar ni? 
    Med mitt första barn fick jag stanna på eftervården direkt efter förlossningen. Där fanns personal endast på dagen och jag hamnade där på natten. Kände mig utlämnad eftersom det va mitt första barn och jag kunde ärligt INGET om barn så då beslöt jag mig att åka hem för det é nog skönare hemma.

Jag och min man slocknade på soffan och vår bebis grät vilket vi inte hörde eftersom vi va helt slut efter 3 dagars körande till och från förlossningen. (Min man väckte mig och jag kände mig son VÄRLDENS sämsta mamma som inte hörde sin egen son)

Nu undrar jag vad som egentligen rekommenderas, hur länge ska man stanna på BB/Eftervården?

• Svar på tråden Hur länge stannade ni på BB/Eftervården?
  • slangbella

Snittades urakut och efter 2 dagar ville de skriva ut oss och då valde vi att stanna på patienthotellet eftersom amningen inte funkade. Blev sen inskriven igen samma dag eftersom lillen behövde solas för gulsot. Så vi blev kvar i 5 dagar totalt.

Hatade i stort sett varje extra minut jag var tvungen att vara kvar där förutom när nattsköterskan/barnmorskan kom. Hon var verkligen gudasänd {#emotions_dlg.flower} Skulle kunna skriva en hel novell om bb-vistelsen och hur jävla kass den var. Men jag låter bli för det var inte det TS frågade efter

(¯`°?.¸ Det är otroligt vad lite man klarar av om man verkligen inte försöker ¸.?°´¯)
  • 3 barnsmamma

Min tös föddes 03.30 och vid 14 åkte vi hem

• PruttPottan

Jag stannade 4 dagar tills jagg fick komma till Neo där sonen låg. Det var planerat att jag kunde stanna 6 dagar från början.

• Ollibolli

Två dagar var vi där. Både jag och bebis mådde bra men jag ville att amningen skulle fungera innan vi åkte hem.

• Rockan

Två dagar.

Jag hatade det, verkligen avskydde, blev stressad av miljön, min man fick bara vara där mellan 9-21 och jag mådde allmänt dåligt. Om det blir en nästa gång och allt går bra så tänker jag välja tidig hemgång. BB är inte för mig.

• Zixi
    Rockan skrev 2010-10-08 20:36:49 följande:
    Två dagar.

Jag hatade det, verkligen avskydde, blev stressad av miljön, min man fick bara vara där mellan 9-21 och jag mådde allmänt dåligt. Om det blir en nästa gång och allt går bra så tänker jag välja tidig hemgång. BB är inte för mig.
    Som ovan! Flydde efter två dagar trots att de ville hålla kvar mig för observation pga högt blodtryck
    2010-07-20 3040/50
  • LillaLoppanT

Jag stannade i fyra dagar. Fast de första två kom jag inte ut sängen utan att svimma, så egentligen var det bara två dagar, där jag själv tog hand om sonen.

Men jag måste säga att jag är lite förundrad över hur alla vill komma hem fort. Jag älskade BB! Där var det ju tryggt, och man fick hjälp. Väl hemma började ju det läskiga när man faktiskt var tvungen att fixa allt utan att det fanns proffs i närheten.

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ LUKAS ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
  • Primrose

Vi stannade i två dygn efter snittet. Hade, på sätt och vis, velat stanna litet längre.

• karolina106

2 dygn efter snittet. Tyckte det var alldeles för länge - tiden på BB var vidrig.

• Li79

Tre nätter med första barnet, då hann amningen börja fungera etc. Tyckte det var skönt att ligga kvar o få allt serverat BB personalen var otroligt hjälpsamma o snälla.

Med andra barnet åkte vi hem efter tolv timmar, passade oss bra då!

• k girl

Där jag födde vill de att man stannar i tre dagar så att de kan göra PKU-tester och kolla bilirubinet med mera (har femton mil till BB och de gör inte testerna lokalt). Vi hade inte tänkt stanna längre, men det visade sig att sonen hade lite för höga bilirubinvärden. Då ville de avvakta och tilläggsmata honom. Ett dygn senare hade värdena ökat och han skulle sola ett dygn. Ett dygn senare strulade de med blovproverna så vi fick inte provsvaren förrän till middagen, och de frågade oss då om vi kunde tänka oss att vara kvar ännu en natt (vi sa ja, på villkoret att de tog bilirubinet det första de gjorde på morgonen så att vi skulle ta oss i väg i rimlig tid).

Så sammalagt sex dagar. Det var alldeles för länge.

• Jensan01

3 Dagar med första. Med andra så var vi där sammanlagt 12 timmar. KOm in Förlöstes, åkte hem. Hade ju givetvis stannat om det varit några problem. men allt såg bra ut så vi åkte hem!!!!

• Mamma till Philip Nova Elliot

Man ska stanna så länge som man behöver Är det första barnet så är 3 dygn bra tror jag ifall man inte mår riktigt dåligt av att vara på sjukhus/vantrivs. Det tar tid för mjölken att rinna till, man kanske inte kan så mkt om barn, mår själv inte så bra. Ja det finns många orsaker. Med första stannade vi i 2 dygn på patienthotellet i malmö, med andra i 12 timmar på patienthotellet i lund och med tredje i 2 dygn på BB i malmö (snitt)

★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & Elliot 100426 ★*☆
  • cloudberry79

Jag var på BB en natt, tyckte det var ett fruktansvärt jobbigt ställe! Vi flyttade till patienthotellet så fort vi bara fick, bodde 9 veckor på sjukhus.

If you love me - please don't feed me!
  • frk Carlsson

Här får man stanna 2 nätter som förstis, om allt är normalt. Som omföderska så får man åka hem efter 6 tim om man vill.

Jag stannde 2 nätter med första barnet som snittades. Då får man va kvar 3 nätter om man vill, men jag valde att åka hem iaf. Med andra barnet som föddes vaginalt blev vi kvar 8 dygn eftersom hon låg på neo. Med trean for vi hem efter 24 tim, de frågade om jag ville stanna ett dygn till men jag mådde så bra att jag ville åka

Tuva 060524 ,Vilda 080422 ,Sigge 100609
  • Solregnsnö
    k girl skrev 2010-10-09 11:21:23 följande:
    Där jag födde vill de att man stannar i tre dagar så att de kan göra PKU-tester och kolla bilirubinet med mera (har femton mil till BB och de gör inte testerna lokalt). Vi hade inte tänkt stanna längre, men det visade sig att sonen hade lite för höga bilirubinvärden. Då ville de avvakta och tilläggsmata honom. Ett dygn senare hade värdena ökat och han skulle sola ett dygn. Ett dygn senare strulade de med blovproverna så vi fick inte provsvaren förrän till middagen, och de frågade oss då om vi kunde tänka oss att vara kvar ännu en natt (vi sa ja, på villkoret att de tog bilirubinet det första de gjorde på morgonen så att vi skulle ta oss i väg i rimlig tid).

Så sammalagt sex dagar. Det var alldeles för länge.
    Hej, hur gör man egentligen när man ar 15 mil till förlossningen. Skulle aldrig har hunnit in i tid...
  • k girl
    Solregnsnö skrev 2010-10-09 14:12:18 följande:
    Hej, hur gör man egentligen när man ar 15 mil till förlossningen. Skulle aldrig har hunnit in i tid...
    Jadu, hur gör man?
    Det beror väl lite på, antar jag. Jag hade telefonkontakt med förlossningen flera gånger innan vi åkte in. Jag klockade såklart värkarna och vi åkte när jag hade ungefär fem minuter mellan värkarna. Jag var åtta cm öppen när vi kom in, så nästa gång kommer vi att åka tidigare och jag tror att de flesta åker in tidigare också. Ibland skickas man i ambulans. Men jag vet faktiskt bara en som inte har hunnit dit i tid!
  • Zunrose

Jag fick min dotter 10 v förtidigt och bodde 8 v på sjukhus med tösen så närsa barn om allt är bra så gör jag som en annan sa tar barnet och springer efter förlossningen!

• minya

med första så var det 4 timmar ganska exakt, skulle vara 6 timmar men fick klartecken av läkaren att knalla hemåt

planerar inte att stanna längre med andra... allt funkade, ammade inte så att lära sig hur man ger flaska gick på 5 minuter 

Svar på tråden Hur länge stannade ni på BB/Eftervården?