• Birmatjejen

Lyfta patienter eller inte

Hej!

I natt ska jag jobba för första gången sen jag plussade i måndags. Jag är bara i vecka 5 och det är därför inte tid att berätta för kollegorna än (chefen har jag dock berättat för). Jag jobbar inom vården och i helgen hade vi 2 förflyttningar av patienter som inte stödjade på benen samt 1 vi fick samla upp från golvet som inte heller kunde stödja på benen. Innan vi skulle lyfta patienten från golvet frågade min kollega om jag var gravid pga. det tunga lyft. Jag svarade nej eftersom jag ännu inte visste om det. Nu har vi fått nytt skema och jag kan se att jag har en del nattpass med en kollega som är gravid BF mars (hon har berättat för alla). Vad gör jag om vi råkar ut för samma saker när hon och jag jobbar? Vi är 3 personal på natten. Kan jag lyfta eftersom jag är så tidig i graviditeten? Eller bör jag be personal från en annan avdelning komma upp och hjälpa den 3e personal med lyftet? Och hur förklarar jag det om jag inte kan säga att jag är gravid? Jag år urdålig på att ljuga, och vill ju inte säga jag inte är gravid om jag samtidigt inte får lyfta. Jag funderar på att om de direkt frågar om jag är gravid i förbindelse med ett lyft så bara bli tyst och titta på den som frågar, eller bara sätta fingret för läpparna och säga ssscchhh. Då förstår dom nog utan man har sagt nåt. Men detta är ju inte relevant om jag får lyfta, så vad tycker/vet ni?

• Svar på tråden Lyfta patienter eller inte
  • viseversa

Klart du kan lyfta. var rädd om ryggen bara. men inte blir du förlamad fr att du är gravid. Du känner när det blir för tungt. men knappast i v 5.

• Akrobaten
    skånegås skrev 2010-10-07 20:42:14 följande:
    INGEN ska LYFTA patienter, det förstör man sig bara på. Har ni ingen lyft??!!!
    Liften kan man inte använda om någon ligger på golvet men det finns andra bra redskap man ska använda sig av, som mattor och bälten. Men det krävs ändå kroppstyrka för att få det att fungera. TS, så tidigt i garviditeten finns det ingen risk att lyfta, men du ska göra det på rätt sätt, för din skull. Bebisen är väl skyddad i din mage. När du senare börjar bli stor är det en annan femma, därför vi som jobbar inom vården har rätt till havandeskapsledigt 60 dagar innan BF. Känner du att du inte orkar innan dess ska du prata med din chef som kan hjälpa dig. Grattis till bebis !
    `´`´~ Theodor 060722 ~`´`´ `´`´ ~ Cornelia 100425 ~ `´`´
  • Akrobaten

Och förresten, lyxen med lift finns ju tyvärr inte på alla vårdrum, för mkt pengar helt enkelt. Ovanligt inom vården va ?

• Hanna36

Det är i slutet av graviditeten man ska undvika lyft, och då kan du ansöka om Havandeskapspenning.

~ Mamma till 3 goingar ~
  • UntilTheDark

Vadå inte använda lift om någon ligger på golvet? Det gör vi i första hand iallafall på mitt jobb.

• Niiskuneiti

Min BM sa vid inskrivningen att jag inte ska lyfta tungt, svårt att dra en direkt gräns, men inte över 10 kg tyckte hon. Jag vet att det finns olika åsikter om detta, men VARFÖR chansa?

• Akrobaten
    UntilTheDark skrev 2010-10-17 15:19:04 följande:
    Vadå inte använda lift om någon ligger på golvet? Det gör vi i första hand iallafall på mitt jobb.
    Hmm, funderar på om jag blivit trög under föräldraledigheten eller om våra liftar är omoderna . Försöker erinra mig om vi har använt den så...Men det är väl bra då att det går . Alla incidenter har kanske varit på rum utan lift för min del...jaja, var dag är en kunskap rikare!
  • UntilTheDark
    Akrobaten skrev 2010-10-17 23:09:01 följande:
    Hmm, funderar på om jag blivit trög under föräldraledigheten eller om våra liftar är omoderna . Försöker erinra mig om vi har använt den så...Men det är väl bra då att det går . Alla incidenter har kanske varit på rum utan lift för min del...jaja, var dag är en kunskap rikare!
    Vi har en lift man kan flytta runt på i olika rum, har inte ni det eller har ni bara sådana som sitter fast i taket?
  • Akrobaten
    UntilTheDark skrev 2010-10-18 06:58:20 följande:
    Vi har en lift man kan flytta runt på i olika rum, har inte ni det eller har ni bara sådana som sitter fast i taket?
    Bara såna som sitter fast i taket!
  • anju79

Det är helt ok att göra lyft. Bebis är väl skyddad io magen. Värre är näe man börjar bli otymplig. Se bara till att du inte skadar dig själv o använde de hjälpmedel ni har.  Jag jobbar inom vården och jhar inte haft några större problem med lyften.

• Hanna36
    Niiskuneiti skrev 2010-10-17 19:26:24 följande:
    Min BM sa vid inskrivningen att jag inte ska lyfta tungt, svårt att dra en direkt gräns, men inte över 10 kg tyckte hon. Jag vet att det finns olika åsikter om detta, men VARFÖR chansa?
    den infon har inte jag fått av någon bm någon av de 3 ggr jag varit gravid. Jag jobbar inom vården med mycket tunga lyft!
    ~ Mamma till 3 goingar ~
  • ladyshady

En kollega till min syster som jobbade på äldreboende var gravid i vecka 28 och hjälpte till att lyfta en patient. Hon hörde hur något brast. Moderkakan lossnade och hon förlorade bebisen.

• Akrobaten
    ladyshady skrev 2010-10-19 20:50:36 följande:
    En kollega till min syster som jobbade på äldreboende var gravid i vecka 28 och hjälpte till att lyfta en patient. Hon hörde hur något brast. Moderkakan lossnade och hon förlorade bebisen.
    Otäckt men knappast sån info TS behöver om du fattar vad jag menar. Dessutom lär det ha varit extrem otur, troligtvis hade hon råkat ut för det förr eller senare ändå tyvärr. Moderkakan sitter i vanliga fall ordentligt fast men i vissa fall kan den lossna helt eller delvis på grund av olika faktorer som spelat in under tex befruktningen, placering av moderkakan mm. Jag antar att hon låg risigt till oxå eftersom mamman oxå förblöder ganska snabbt om detta händer.
  • ladyshady
    Akrobaten skrev 2010-10-19 22:14:30 följande:
    Otäckt men knappast sån info TS behöver om du fattar vad jag menar. Dessutom lär det ha varit extrem otur, troligtvis hade hon råkat ut för det förr eller senare ändå tyvärr. Moderkakan sitter i vanliga fall ordentligt fast men i vissa fall kan den lossna helt eller delvis på grund av olika faktorer som spelat in under tex befruktningen, placering av moderkakan mm. Jag antar att hon låg risigt till oxå eftersom mamman oxå förblöder ganska snabbt om detta händer.
    Nej, det är inte sådan info man kanske behöver, men att sådant KAN hända får man ju heller inte mörka, även fast det är ovanligt som du skrev.
    Om du är orolig TS, prata med din barnmorska givetvis så kan hon ge dig den vägledning du behöver. Använd rätt lyft teknik då du väl lyfter och "slarv" lyft inte för att det ska gå fort, främst för att bespara dig din rygg.
Svar på tråden Lyfta patienter eller inte