Lyfta patienter eller inte
Hej!
I natt ska jag jobba för första gången sen jag plussade i måndags. Jag är bara i vecka 5 och det är därför inte tid att berätta för kollegorna än (chefen har jag dock berättat för). Jag jobbar inom vården och i helgen hade vi 2 förflyttningar av patienter som inte stödjade på benen samt 1 vi fick samla upp från golvet som inte heller kunde stödja på benen. Innan vi skulle lyfta patienten från golvet frågade min kollega om jag var gravid pga. det tunga lyft. Jag svarade nej eftersom jag ännu inte visste om det. Nu har vi fått nytt skema och jag kan se att jag har en del nattpass med en kollega som är gravid BF mars (hon har berättat för alla). Vad gör jag om vi råkar ut för samma saker när hon och jag jobbar? Vi är 3 personal på natten. Kan jag lyfta eftersom jag är så tidig i graviditeten? Eller bör jag be personal från en annan avdelning komma upp och hjälpa den 3e personal med lyftet? Och hur förklarar jag det om jag inte kan säga att jag är gravid? Jag år urdålig på att ljuga, och vill ju inte säga jag inte är gravid om jag samtidigt inte får lyfta. Jag funderar på att om de direkt frågar om jag är gravid i förbindelse med ett lyft så bara bli tyst och titta på den som frågar, eller bara sätta fingret för läpparna och säga ssscchhh. Då förstår dom nog utan man har sagt nåt. Men detta är ju inte relevant om jag får lyfta, så vad tycker/vet ni?