• Takhiza

Du har en treåring och en nyfödd och ska lämna stora barnet på dagis. Hur gör du om lilla barnet sover i bilen?

Ponera att du inte har något smidigt som tex ISOfix utan för att ta med barnstolen med bebisen måste du koppla loss stolen och det är sen höst/vinter. De tar 5-10min att lämna de stora barnet (MAX) och bilen står på dagisets parkering nästintill precis utanför dörren.

Tar du med dig den sovande bebisen in i famnen?
    Kopplar du loss stolen och tar med in?
    Går du in och lämnar stora barnet och har de lilla sovande barnet kvar i bilen?

Hur gör du??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-08 20:35
    Eftersom de görs många påhopp på mig personligen (klassiskt FL) så kanske jag ska förtydliga att denna tråd startats för att ämnet ska disskuteras så många gör olika.

Personligen har jag aldrig varit i situvationen då jag bara har ett barn men då folk verkar intresserade kan jag säga att jag hade tagit med barnet in.

• Svar på tråden Du har en treåring och en nyfödd och ska lämna stora barnet på dagis. Hur gör du om lilla barnet sover i bilen?
  • Sigvard10

Jag tar med barnet in till fsk

22/3-2008 Kom min Prinsessa 21/7-2010 Kom min Prins
  • stresss

Jag hade kanske kunnat lämna barnet i bilen, om det hade känts säkert, t ex att bilen inte hade stått så att ngn hade kunnat köra på den, om bilen hade varit synlig från hallen och  framför allt om det är lugna omgivningar.

Jag blir rätt så irriterad när jag hör folk säga att dom aldrig skulle göra vissa saker av ren princip. Allt beror ju på omständigheterna just då, och man får göra maånga avvägande som förälder, där man måste ta hänsyn till en mängd olika faktorer.
    och även om man själv kan behöva vissa fasta riktlijer för att kunna orientera sig, betyder det inte att samma riktlinjer ska gälla för resten av mänskligheten.

• Hjärtat Och Jag

Jag tar det säkra före det osäkra och kopplar loss barnstolen el tar babyn i famnen med in och säger lungt hejdå till mitt större barn. Man vet alldrig va som kan hända!

• cloudberry79
    LA Woman skrev 2010-10-08 22:02:23 följande:
    Nej nu är jag ju inte alltid det eftersom hon är 3½ år Men när hon var nyfödd så var jag nära henne hela tiden. Jag gick på toa med dörren öppen osv. När jag lämnade på dagis så såg jag däremot inte bilen alls eftersom parkeringen låg på andra sidan huset så där jag aldrig ha lämnat henne. Maken och jag sov i princip i skift innan vi skaffade andningslarm, men det är nog svårt att förstå om man inte själv sett livet rinna ur sitt spädbarn och varit helt inställd på att det inte kommer att överleva...
    Jag håller med dig där. Den första tiden i sonens liv var någon av oss föräldrar konstant närvarande. Han sov på oss, med knapplarm. Hade honom i sjalen eller selen när jag gick runt hemma. Nu däremot kan jag tänka mig att lämna honom en liten stund i bilen om jag springer in och betalar bensinen typ, men då vet han ju också att jag strax kommer tillbaka, eftersom vi pratar om det före.
    If you love me - please don't feed me!
  • Takhiza
    LA Woman skrev 2010-10-08 22:02:23 följande:
    Nej nu är jag ju inte alltid det eftersom hon är 3½ år Men när hon var nyfödd så var jag nära henne hela tiden. Jag gick på toa med dörren öppen osv. När jag lämnade på dagis så såg jag däremot inte bilen alls eftersom parkeringen låg på andra sidan huset så där jag aldrig ha lämnat henne. Maken och jag sov i princip i skift innan vi skaffade andningslarm, men det är nog svårt att förstå om man inte själv sett livet rinna ur sitt spädbarn och varit helt inställd på att det inte kommer att överleva...
    Nu är jag dock mamma till en dotter som inte överlevde själv (hon var första barnet) men jag hade ändå inte sonen med mig dygnet runt. Han låg ju tex själv i vagnen när han var liten och jag lagade mat, sov själv i sin säng när jag var på toaletten osv. och vi hade inte larm. Nu är ju detta lite OT men de jag menar är att jag tror inte de är sunt för någon att barnet ALDRIG får vara lite "ensamt"
  • FruSen
    LA Woman skrev 2010-10-08 21:37:27 följande:
    Peersonligen handlade det aldrig för min del att jag trodde att tösen skulle bli kidnappad alltså, däremot var jag rädd att hon skulle sluta andas och var jag inte där kunde jag ju inte göra något då....
    Det förstår jag absolut. Men då riktar jag min fråga till alla de i tråden som menar att "vem som helst kan komma och sno bilen/barnet på den minut man är borta!"
    Dagis måste ju ligga väldigt konstigt till då (granne med en anstalt utan låsta dörrar? Mega-köpcentrum-mitt-i-smeten-dagis?)
    Alla dagis jag varit på (både då ajg arbetat och då jag besökt/kört förbi/googlat i mitt område/kommun) har legat i lugna trygga trygga villakvarter utan onödig förbipasserande trafik, eller bredvid en låg- mellanstadieskola. Om man nu är så rädd för biltjuvar och kidnappare är det väl hemundervisning som är det enda rätta då? Vågar man heller inte lämna barnen i skolan?
  • emmsan123

Jag hade tagit med lillsyskonet in, om inte bilen stod inom synhåll och jag inte var tvungen att gå in.

Mina fina barn, Oskar 060329 och Victor 090603
  • emmsan123
    emmsan123 skrev 2010-10-09 07:31:36 följande:
    Jag hade tagit med lillsyskonet in, om inte bilen stod inom synhåll och jag inte var tvungen att gå in.
    Jag har inget körkort så jag har inte varit i den situationen men jag brukade lämna bebis i vagnen sovande utanför dörren när jag lämnade treåringen, men då var jag inom hörhåll och tittade till bebis då och då om det drog ut på tiden.
    Mina fina barn, Oskar 060329 och Victor 090603
  • Lalalong

Jag hade knäppt loss stolen och tagit med in. Utan tvekan.

Klara 060504, Alva 100117
  • slangbella

Jag skulle troligen lämna det lilla barnet i bilen medan jag lämnar det större.

(¯`°?.¸ Det är otroligt vad lite man klarar av om man verkligen inte försöker ¸.?°´¯)
  • Alaioa

det beror på om jag kännt mej lat eller inte och om den lilla kanske haft svårt för att sova eller n¨t och man inte vill väcka den... troligast hade jag lämnat den i bilen om jag varit säker på att den inte vaknat.

• Gravid2010

Jag låter lillan sova vidare i bilen... finns ingen anledning att släpa in henne några meter för att jag ska in i 2 min...

Men jag bor på "landet" också så...

Efter KS så kunde jag inte lyfta stolen så bra... så jag hade inte så mycket val om jag inte ville få ont..

• Kinya

Jag hade knäppt loss stolen och tagit med den sovande bebisen in.

• TheReLe

Använder inte bil.. Och om jag hade behövt bil för att hämta lämna på dagis hade jag inte haft min stora på dagis för så få timmar... känns galet onödigt ur både ekonomisk och miljöaspekt....

• LA Woman
    cloudberry79 skrev 2010-10-08 23:35:22 följande:
    Jag håller med dig där. Den första tiden i sonens liv var någon av oss föräldrar konstant närvarande. Han sov på oss, med knapplarm. Hade honom i sjalen eller selen när jag gick runt hemma. Nu däremot kan jag tänka mig att lämna honom en liten stund i bilen om jag springer in och betalar bensinen typ, men då vet han ju också att jag strax kommer tillbaka, eftersom vi pratar om det före.
    Ungefär som här, men nu vet jag att vår situation var olik det normala  såklart
    Takhiza skrev 2010-10-09 00:08:45 följande:
    Nu är jag dock mamma till en dotter som inte överlevde själv (hon var första barnet) men jag hade ändå inte sonen med mig dygnet runt. Han låg ju tex själv i vagnen när han var liten och jag lagade mat, sov själv i sin säng när jag var på toaletten osv. och vi hade inte larm. Nu är ju detta lite OT men de jag menar är att jag tror inte de är sunt för någon att barnet ALDRIG får vara lite "ensamt"
    Vi skaffade larm efter tredje incidententen och vår dotter, som är för tidigt född hade ofta andningsapneér så det är jag glad för. Sen fick hon såklart vara ensam och när jag skaffat larmet så sov hon själv på övervåningen men då kändes det också tryggare såklart
    FruSen skrev 2010-10-09 07:27:23 följande:
    Det förstår jag absolut. Men då riktar jag min fråga till alla de i tråden som menar att "vem som helst kan komma och sno bilen/barnet på den minut man är borta!"
    Dagis måste ju ligga väldigt konstigt till då (granne med en anstalt utan låsta dörrar? Mega-köpcentrum-mitt-i-smeten-dagis?)
    Alla dagis jag varit på (både då ajg arbetat och då jag besökt/kört förbi/googlat i mitt område/kommun) har legat i lugna trygga trygga villakvarter utan onödig förbipasserande trafik, eller bredvid en låg- mellanstadieskola. Om man nu är så rädd för biltjuvar och kidnappare är det väl hemundervisning som är det enda rätta då? Vågar man heller inte lämna barnen i skolan?
    Jag förstår att du inte gör det, men jag hade ju inte lämnat min äldsta dotter som inte hade denna problematiken heller Jag har aldrig tänkt mig att någon ska kidnappa mitt barn och jag tror faktiskt få människor har just den anledningen till att inte lämna sitt barn ensamt i bilen. Här var ju en i tråden vars bil självantände exempelvis...
  • annbom

Jag lämnar det lilla barnet i bilen, men låser bilen. Jag kan inte se att det skulle skada barnet att få fortsätta att sova de få minuter som jag lämnar.

Tygblöjeblogg annbom.blogspot.com/
  • hönamor

Knäppt loss stolen. Nu när hon sitter i stol som inte är lossknäppbar slänger jag in henne i sjalen o så får hon hänga med in. Aldrig att jag skulle lämna henne i bilen

Svar på tråden Du har en treåring och en nyfödd och ska lämna stora barnet på dagis. Hur gör du om lilla barnet sover i bilen?