• Dr Mupp

vad ska vi göra med alla de oönskade barnen?

Tråd efter tråd kan man läsa om att abort är mord och borde förbjudas. Min fråga är vad ska vi göra med alla de oönskade barnen om abort förbjuds?

I dagsläget görs ca 38 000 aborter om året i Sverige. Om abort förbjuds och preventivrådgivningen förbättras så kan vi säkert få ner antalet oönskade graviditeter med säg 10%

De skulle betyda att det blir kvar 34200 oönskade graviditeter. Ta bort 15% för missfall så är vi nere på 29070 oönskade graviditer. Ungefär hälften skulle nog klara och vilja ta hand om sin avkomma. Men vad ska vi göra med de restrerande 14535 oönskade barnen som kommer födas per år i Sverige? Hur får vi fram nästan 15 000 nya adoptivföräldrar per år?

Ska vi ha 15 000 nya barnhems barn varje år?

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Svar på tråden vad ska vi göra med alla de oönskade barnen?
  • Sixxty
    Modgun skrev 2010-10-14 11:33:44 följande:
    Hur menar du nu?
    Klart att man INTE kan bli gravid om man tar bort sin livmoder.
    Sterilisering är inte samma sak som att ta bort livmodern.
  • Modgun
    Sixxty skrev 2010-10-14 12:12:31 följande:
    Sterilisering är inte samma sak som att ta bort livmodern.
    För mig så blir man det. Nehe vad blir man om man ta bort livmodern då? fertil?
  • Reglementet
    Modgun skrev 2010-10-14 13:02:44 följande:
    För mig så blir man det. Nehe vad blir man om man ta bort livmodern då? fertil?
    Man tar inte bort livmodern när man steriliserar sig.
    *Kommersiellt budskap*
  • Plutteli
    Modgun skrev 2010-10-14 11:33:44 följande:
    Hur menar du nu?
    Klart att man INTE kan bli gravid om man tar bort sin livmoder.
    Att ta bort livmodern är inte sterilisering, vid sterilisering kapar man äggledarna och dessa kan växa ihop igen om man har otur.
  • Plutteli
    Free Spirit skrev 2010-10-14 11:34:47 följande:
    Et hjernedød menneske er det noen som helst mulighet å få det tilbake til normalt liv??? Nei!!
    Men et foster er i utvikling og lever, om hjernen ikke er utvilklet endå så er det dermed ikke verdiløst..
    Jag har aldrig sagt att ett foster är värdelöst, däremot att det ännu inte har ett medvetande och därmed för mig ännu inget liv. Så länge fostret bara kan överleva pga att det sitter ihop med mamman så har fostret heller inget att säga till om vad gäller sin överlevnad. Varför ska foster ha större nyttjande rätt på andras kroppar än födda människor? Om jag behöver en ny njure så måste ju någon frivilligt ställa upp att ge mig en njure eller någon som matchar dö på ett sätt att jag kan få dennes njure, annars är jag dödsdömd om ingen kan/vill ställa upp! Jag får ju inte fara runt och med tvång ta in folk till sjukhuset för att finna en passande donator och sedan med våld söva denna person för att ta dennes njure så att jag kan överleva.

Vill jag inte vara gravid har jag rätt att freda min kropp och ta bort fostret, vill jag inte ge benmärg har jag rätt att freda min kropp och vägra donera även om det innebär att min vägran dömer en annan människa till döden.
  • Plutteli
    Free Spirit skrev 2010-10-14 12:02:49 följande:

At styre sine lyster passer ingen for en VIL leve dem ut..Men klart det går ann å styre seg så pass at en ikke lever uansvarlig og sexer rundt for så å bli uønsket gravid..har sett nok av den holdningen og kanskje det er det jeg mest reagerer på. En vill ha sex, men konsekvensen skiter en fullstendig i..det er jo bare å ta abort!!

Vi kan absolutt ha det bra uten sex..det er ikke et primær behov for å leve og ha det godt..tenk bare på dem som er 40 og endå er jomfru..ka skal dei si? jeg kjenner godt voksne som ingen mann har og stråler endå av sunnhet. Det har mer med vår egen instilling til sex å gjøre anser jeg.
    Jo, sex ÄR faktiskt ett primärt behov för att leva och må bra. Hur vet du att de som inte har någon man inte har sex? Eller att denne faktiskt mår bra helt utan sex? 40 åriga oskulder brukar sällan må speciellt bra, eller så är de inte oskulder utan bara nått folk tror.
    Alla berättar inte för alla hur de mår, eller låter det synas på utsidan, men det ska till att man är frigid för att inte sex skall vara ett primärt behov, och SÅ många i värden som öht inte har ett sexuellt behov någonsin finns det faktiskt inte (märk väl att dessa personer aldrig vill ha sex och att de gånger de väl har det känns mer som ett övergrepp för dem).

Det är inget påhitt att människan måste ha sex för att må bra, det är ren fakta, vi har några få starka drifter för vår överlevnadsskull och de är också de starksate vi besitter, dessa är: Att söka föda/äta, Försvar/Aggresivitet/flykt, Sex, Sömn. Dessa befinner sig i vår reptilhjärna och reptilhjärnan är det sista stället i huvudet som slutar fungerar vid stress osv. När någon är rejält berusad är tex reptilhjärnan så gott som den enda delen i huvudet som fungerar, vilket brukar märkas ganska tydligt

Jag kan väll säga såhär, när jag gick i låg,mellan och högstadiet fick mina föräldrar (och jag) på föräldramöte efter föräldramöte höra att mina lärare tyckte jag var en sådan öppen, glad, frammår och duktig elev, att jag tog så bra ansvar och jämt verkade må bra och vara på glatt humör. Vad mina lärare inte visste (och inte mina föräldrar heller) var att jag från 4 års ålder utnyttjades sexuellt av en vän till familjen, att jag skar mig själv och hade långt gående planer på att ta mitt liv, lärarna visste inte heller att jag utsattes för psykisk och fysisk misshandel av mina föräldrar.
    SÅ tro inte att en persons verkliga mående syns på utsidan!
  • Familjenärlivet
    Plutteli skrev 2010-10-14 13:22:51 följande:
    Jo, sex ÄR faktiskt ett primärt behov för att leva och må bra. Hur vet du att de som inte har någon man inte har sex? Eller att denne faktiskt mår bra helt utan sex? 40 åriga oskulder brukar sällan må speciellt bra, eller så är de inte oskulder utan bara nått folk tror.
    Alla berättar inte för alla hur de mår, eller låter det synas på utsidan, men det ska till att man är frigid för att inte sex skall vara ett primärt behov, och SÅ många i värden som öht inte har ett sexuellt behov någonsin finns det faktiskt inte (märk väl att dessa personer aldrig vill ha sex och att de gånger de väl har det känns mer som ett övergrepp för dem).

Det är inget påhitt att människan måste ha sex för att må bra, det är ren fakta, vi har några få starka drifter för vår överlevnadsskull och de är också de starksate vi besitter, dessa är: Att söka föda/äta, Försvar/Aggresivitet/flykt, Sex, Sömn. Dessa befinner sig i vår reptilhjärna och reptilhjärnan är det sista stället i huvudet som slutar fungerar vid stress osv. När någon är rejält berusad är tex reptilhjärnan så gott som den enda delen i huvudet som fungerar, vilket brukar märkas ganska tydligt

Jag kan väll säga såhär, när jag gick i låg,mellan och högstadiet fick mina föräldrar (och jag) på föräldramöte efter föräldramöte höra att mina lärare tyckte jag var en sådan öppen, glad, frammår och duktig elev, att jag tog så bra ansvar och jämt verkade må bra och vara på glatt humör. Vad mina lärare inte visste (och inte mina föräldrar heller) var att jag från 4 års ålder utnyttjades sexuellt av en vän till familjen, att jag skar mig själv och hade långt gående planer på att ta mitt liv, lärarna visste inte heller att jag utsattes för psykisk och fysisk misshandel av mina föräldrar.
    SÅ tro inte att en persons verkliga mående syns på utsidan!
    Så sant och så bra skrivet. Skenet bedrar många gånger.

Arbetar med människor och ser detta så ofta. Ofta, ofta är det de som säger sig må bra och ger sken av det som döljer svåra hemligheter.
  • Modgun
    Plutteli skrev 2010-10-14 13:10:43 följande:
    Att ta bort livmodern är inte sterilisering, vid sterilisering kapar man äggledarna och dessa kan växa ihop igen om man har otur.
    Jag vet precis vad det är. Men det jag menade var att man är ju knappast fertil om man inte har en livmoder eller hur? alltså ett 100% säkert sätt att inte bli gravid.
  • Plutteli
    Modgun skrev 2010-10-14 15:56:28 följande:
    Jag vet precis vad det är. Men det jag menade var att man är ju knappast fertil om man inte har en livmoder eller hur? alltså ett 100% säkert sätt att inte bli gravid.
    Jag skrev att sterilisering inte är 100%-igt, då blir det väldigt bakvänt om du tar något som inte klassas som sterilisering och säger att just den saken faktiskt är 100%-igt.

Skulle jag sterilisera mig i dagsläget skulle det gå på 5000:- i mitt landsting, och då är det inte 100% säkert. Skulle jag vilja ta bort min livmoder skulle jag få ett fett NEJ eftersom jag inte har någon medicinsk orsak till att göra det och då får jag heller inte ta bort den. Så det är liksom inte ett reellt val att man bara kan knata in på närmsta sjukhus och begära att få sin livmoder bortplockad!
  • Reglementet
    Man får inte ta bort livmodern hur som helst ändå så.
    *Kommersiellt budskap*
  • Reglementet
    Plutteli skrev 2010-10-14 16:07:33 följande:
    Jag skrev att sterilisering inte är 100%-igt, då blir det väldigt bakvänt om du tar något som inte klassas som sterilisering och säger att just den saken faktiskt är 100%-igt.

Skulle jag sterilisera mig i dagsläget skulle det gå på 5000:- i mitt landsting, och då är det inte 100% säkert. Skulle jag vilja ta bort min livmoder skulle jag få ett fett NEJ eftersom jag inte har någon medicinsk orsak till att göra det och då får jag heller inte ta bort den. Så det är liksom inte ett reellt val att man bara kan knata in på närmsta sjukhus och begära att få sin livmoder bortplockad!
    Men va, jag som hade tänkt göra det idag innan jag åkte och handlade.
    *Kommersiellt budskap*
  • M C

Hörni abortmotsåndare/pro-lifare:

Ni tycker i vissa fall att abort är OK, så ska vi ta och sätta en gräns?

Det är OK ifall...
    -man blivit våldtagen av släkten/vänner
    -man blivit våldtagen av en främling
    -man haft fullt med skydd och ändå blev gravid
    -man är för ung dvs inte är förmögen att ta hand om ett barn
    -man blev med barn med ett ONS
    -man flydde från en våldsam man och upptäckte det senare
    -man har ultrareligiösa föräldrar som kommer utesluta dig från familjen då du är ogift
    -man inte orkar med ett barn till, X är mer än nog för lönen - svält nästa

Säg bara till var gränsen ska gå. För om ni tycker att där finns en gräns så ska där till en etikkommite och plötsligt ska även de två översta förklara sig för främlingar varför de vill göra en abort. Är det OK?

Ja, det är en retorisk fråga, sätter man en gräns har man även mer eller mindre OKat att flera tusen kvinnor ska dö i illegala aborter. För ni är väl inte så korkade att ni tror att de kommer behålla barnet?

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Dr Mupp
    Och ingen läkare tar bort livmodern om det inte finns en medicinsk orsak. Så att använda det som ett alternativ är värdelöst eftersom det inte är ett alternativ. Det alternativet som finns är att sterilisera sig vilket gör genom att man kapar, knyter, klämmer äggledarna under titthålsoperation eller att man via vaginan kör tå skruvar i äggledarna och sen låter ärrbildningen täppa till dem. Ingen av metoderna är helt säker uatn de finns fall där folk blivit gravida ändå.

Sen är steriliseringen en dyr process. Här kostar det 10 000 kr om man inte får det på medicinska grunder, vilket är näst intill omöjligt.
  • Plutteli
    msister skrev 2010-10-15 12:59:26 följande:
    OT : www.sydsvenskan.se/sverige/article1266065/Sve...
    Ojdå...mindre bra kanske, inte i Sverige men i andra länder kan det där får rejält ödestigra konsekvencer. Här är det väll lyckligtvis så att de allra flesta som arbetar med aborter i dagsläget gör det för att de anser det vara en grundläggande mänsklig rättighet att kvinnor ska få bestämma över sina egna kroppar, så jag tror inte det kommer bli någon hysterisk våg av BM och läkare som plötsligt slutar befatta sig med aborter...
  • Dr Mupp
    msister skrev 2010-10-15 12:59:26 följande:
    OT : www.sydsvenskan.se/sverige/article1266065/Sve...
    Vad trevligt. kommer ju få fina konsekvenser för kvinnor i vissa länder tex bla Italen som står i artikeln. Men det är ju bra att ja till livet anhängare med denna resolution dömt kvinnor till döden. För det är precis det man gör när man vägrar lagliga aborter.
  • Plutteli
    Dr Mupp skrev 2010-10-15 17:03:14 följande:
    Vad trevligt. kommer ju få fina konsekvenser för kvinnor i vissa länder tex bla Italen som står i artikeln. Men det är ju bra att ja till livet anhängare med denna resolution dömt kvinnor till döden. För det är precis det man gör när man vägrar lagliga aborter.
    Exakt, de har ju tom med ett exempel på varför sverige hade med det ursprungliga förslaget som sedan förvanskades till denna skit. Ok om de hade hållt sig till att ingen ska behöva utföra en abort, men när de dessutom lägger till att ingen heller ska behöva göra något ingrepp som kan vara skadligt för fostret så blir det etter värre. Det blir ju 100% att döma somliga kvinnor till döden, kvinnor som kanske VILL ha sitt barn, men måste genomgå någon operation/behandling för att överleva och nu kan förvägras denna behandling med motiveringen att fostret kanske tar skada... Det är så man mår illa!
  • Sarah f
    Här och nu skrev 2010-10-10 23:25:46 följande:
    Finns många barn på barnhem där t ex föräldrarna lever, men aldrig kommer att kunna ta hand om dem eller där det finns släktingar, som inte vill tillåta adoption. Nåt skydd kan man använda i regel.
    Vänta nu, läser tråden och inser att du menar att kvinnor som önskar abort men du vill ska föda sitt barn troligen inte har släkt?  Eller?
    Varför skulle dessa barn vara mer lättillgängliga än andra barn, gatubarn o liknande?
    Ska vi ha en klassning av födda barn där några är klass "tänkta aborter" där inte släkten har något att säga?

Det är ju bara straff man är ute efter då, inte att göra livet bra för människor i stort.
Svar på tråden vad ska vi göra med alla de oönskade barnen?