• HaBaNiTa

Kan man få PCOS/PCO senare i livet efter att man fått barn???

Som frågan lyder. Är det möjlgt att få PCO/PCOS senare i livet om man tidigare fått barn???
    Snälla hjälp, Jag och min nya man har försökt att bli med barn i över 1års tid och nu i slutet av oktober har vi tid för utredning.
    Ni som har denna diagnos eller vet mer kan väl vara snälla o svara, skulle vara väldigt tacksam.

Mina symtom är:
    -mer finnar
    -ökad behåring i ansiktet
    - ökat i vikt sedan min mens försvann efter p-piller speciellt runt magen/midjan
    -försvunnen mens
    -ont i leder och även som molande mensvärk nästan hela tiden( går ut i höfterna och benen)
    -ont i brösten som när mjölken rinner till
    -trött
    -hungrig nästan hela tiden
    -ljusrosa småååå blödningar
    - frusen
    - fett hår
    -svettas mycket
    -fet hy

• Svar på tråden Kan man få PCOS/PCO senare i livet efter att man fått barn???
  • Kiwi86

Lägg ut tråden dagtid så svarar nog fler Nu sover alla.

Men det kan ju vara så att du hade PCO när du blev gravid först,men ni lyckades pricka in det perfekta tillfället! Eller så har kroppen förändrats. Om man har en mildare grad av PCO då kan det hjälpa att gå ner i vikt, så kommer kroppen i balans igen.

• Lei

Såvitt jag vet födds man med PCOS/PCO så om du har det hadde du det innan också. Det är ju inte alla som faktiskt får problem med att få barn trots de har PCOS/PCO.
    Sen tycker jag inte alla dina symtom är typiska PCOS symtom som tex: 
     -ont i leder och även som molande mensvärk nästan hela tiden( går ut i höfterna och benen)
    -trött
    - frusen
    - fett hår
    -svettas mycket
    -fet hy

är alla nya symtom som jag aldrig hört talas om att man kan få med PCOS eller vet om någon annan jag känner med PCOS som har. 

Sen om dina p-piller "hjälpte" dvs du hade mens när du skulle ha mens etc och det inte var extra hormoner i dem (som PCOS drabbade kvinnor behöver) så tror jag även chansen är lite att det är just PCOS du har. Sen kan alla oavsett problem eller inte ha svårt att bli gravid de första året efter de slutade med p-piller då p-piller effekten kan tyvärr finnas kvar i kroppen upp till 1 år efter man slutat.

Vad du än lider av hoppas jag att du/ni får den hjälp ni behöver. 

• HaBaNiTa
    Lei skrev 2010-10-08 09:33:05 följande:
    Såvitt jag vet födds man med PCOS/PCO så om du har det hadde du det innan också. Det är ju inte alla som faktiskt får problem med att få barn trots de har PCOS/PCO.
    Sen tycker jag inte alla dina symtom är typiska PCOS symtom som tex: 
    -trött
    - frusen
    - fett hår
    -svettas mycket
    -fet hy

är alla nya symtom som jag aldrig hört talas om att man kan få med PCOS eller vet om någon annan jag känner med PCOS som har. 

Sen om dina p-piller "hjälpte" dvs du hade mens när du skulle ha mens etc och det inte var extra hormoner i dem (som PCOS drabbade kvinnor behöver) så tror jag även chansen är lite att det är just PCOS du har. Sen kan alla oavsett problem eller inte ha svårt att bli gravid de första året efter de slutade med p-piller då p-piller effekten kan tyvärr finnas kvar i kroppen upp till 1 år efter man slutat.

Vad du än lider av hoppas jag att du/ni får den hjälp ni behöver. 
    hej jag läste nyss att de symtomen jag nämnde faktiskt är tecken på PCOS men tack för svaret iallafall.

Det visar väl sig när vi börjar utredningen. jag slutade med p-piller för snart 2år sen så det är det inte. Plus att jag inte har någon mens och försökt få igång den med provera som jag fick utskrivet i somras men som bara gav mig en blödning som nu är borta i 3 månader igen har inte haft mens på 10 månader så något fel är det.

Hoppas bara att de hittar orsaken så att jag kan påbörja behandling.
  • grynet80

Man kan säkert få någon hormonrubbning. Som någon annan skrev ka ndu ju ha haft det hela tiden men lyckades innan.
    Jag hade PCO innan, men efter graviditeten blev min mens regelbunden som en klocka, fick tydlig ägglossning m.m. 

Önskar dig lycka till!!

• HaBaNiTa

Jag har säkert haft det hela tiden och bara haft tur just när jag var yngre att bli gravid, men är peppad inför utredningen. Det är ju inte omöjligt iallafall :)

Har hittat en sida på spanska som säger att PCOS/PCO har vissa andra symtom som inte nämns på de svenska sidorna. 

-Ledvärk
    -mensvärk (ont som molande värk)
    -mjäll
    -svettningar
    -mellanblödningar (svaga, starka)
    -det kan komma mjölk från brösten
    -fet hy, hår och eventuell acne
    -sötsugen eller sugen på kolhydrater

Bra att veta om någon undrar. Jag ska fortsätta läsa och informerar mer om jag hittar något.

• LiselottePCOS

stämmer även in på brist av sköldkörtelhormon som har liknande syntom som  PCOS. Det utesluter läkare med blodprover TSH, T3 och T4  vanligt hos k´vinnor och behandlas med med medicin (lewaxin ). Vilket är några prover som tas vid fertilitets utrredning. Är det  låg ämnes omsättning påverkar det men och kan även ge PCO-lika äggstockar vid ultraljud.  Förövrigt  ett problem som  förekommer ihop med PCOS.

• HaBaNiTa
    LiselottePCOS skrev 2010-10-08 23:09:57 följande:
    stämmer även in på brist av sköldkörtelhormon som har liknande syntom som  PCOS. Det utesluter läkare med blodprover TSH, T3 och T4  vanligt hos k´vinnor och behandlas med med medicin (lewaxin ). Vilket är några prover som tas vid fertilitets utrredning. Är det  låg ämnes omsättning påverkar det men och kan även ge PCO-lika äggstockar vid ultraljud.  Förövrigt  ett problem som  förekommer ihop med PCOS.
    Hej
    har redan tagit sköldkörtelprover och en massa annat men det är inget av det, så det här är min sista utväg för att kunna påbörja en behandling då vi även vill ha barn så snart det går. Vi har ju försökt med barnverkstan nu i över ett år men inget händer :(

Hur länge har du haft PCOS??? Vad hade du för symtom innan du fick diagnosen??? 
  • mammsen

Hej! jag sitter i samma sitvation nu som du TS gjorde när du skrev detta, hur har det gått?

• HaBaNiTa

Mammsen Heeej jo du under utredningen så såg dem att jag har PCOS så alla de symtomen som jag skrev är pga den diagnosen! Sedan fick vi även reda på att min man har för få spermier så vi kommer få genomgå IVF/ICSI. Och påbörja behandlingen nu den 31 jan för att göra äggplock i mitten på feb och sedan insättning av embryo v8 så efter den 21 feb någon gång! Sedan tar det 2 veckor innan vi vet om det lyckats! Så i början på mars månad vet vi om det tagit sig och då är det bara att hålla tummarna på att bebis vill stanna! PCOS är tydligen positivt inför IVF så jag ska inte klaga! Det som är jobbigt är ju att jag har gått upp i vikt o det är så jäkla svårt att gå ner nu!
    Men Mammsen vad är det du har för symtom? Kram

• mammsen

Jag har ju äggblåsor på båda äggstockarna,

Jag har alldrig haft mensvärk eller oregelbunden mens inte ens efter jag fick barn.

Men för ca 2år sedan började jag få "mensvärk" ca ett halvår senare började mensen komma 1-3 dagar senare än vanligt och det senaste året har jag gått upp ca 10 kilo! (Jag lever som jag alltid har gjort och det är ganska hälsosamt)

Mensvärken har blivit värre och värre och ibland har jag haft värk mellan blödningarna och nu senaste halvåret har mensen blivit sen i flera veckor (som mest ca2 månader)

När jag väl började få finnar för ca halvåret sedan gick jag och tog prover för jag trodde det var fel på sköldkörteln eller något men alla värden låg "innom normalvärdet"

Jag har även trott vid ett flertal tillfällen att jag varit gravid då brösten blivit spända innan mens (men det kan ju vara normalt med)

Och jag har fått sån värk i muskler och leder att jag fått medicin mot det senaste månaderna...

Och det är nog allt.. tror jag =/

(om de ser att någon har olika blåsor på äggstockarna med 2 månaders mellanrum behöver de bara säga det som att det är helt normalt eller bör de varna för pcos??) För de bara skickade hem mig som om ingenting hänt.. (jag och min sambo har snart försökt få barn i ett år och de kanske tyckte det var lika bra att vänta på riktig utredning) eller?

Svar på tråden Kan man få PCOS/PCO senare i livet efter att man fått barn???