• Lena1002

Svårt att få det gå ihop med ny sambo och tonåring.

Hej behöver lite råd. Jag har svårt att få det gå ihop med ny sambo och tonåring.
    Kommer liksom i "kläm" på något konstigt sätt. Han säger till mej saker som han retar sig på ang henne, och hon blir arg på mej när jag säger vad han sagt till mej. Han tycker ex att hon bestämmer mycket bara en sådan grej vad som vi ska ha till mat osv. Men saken är den att hon är välldigt snäll och är inte alls någon som vill bestämma.
    Sedan ska vi dela på allt säger han alla räkningar men inte mat eftersom hon bor hemma,men jag har ju underhållsbidrag. Så kanske hennes pojkvän äter hos oss någon fredag eller lördag och det ska han inte betala. Och fyller hon eller jag ska jag betala...
    Ska det vara så här, har bott ensam förut nästan aldrig varit sambo, vi är i 45 års åldern

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-08 10:40
    Sedan glömde jag skriva att han talar knappt med henne liksom nonschalerar

• Svar på tråden Svårt att få det gå ihop med ny sambo och tonåring.
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Ni har en ny familjekonstellation och det tar alltid tid att få det att fungera. Du hamnar i kläm mellan din dotter och din sambo. Din sambo behöver tänka att han skall bygga upp en relation, ett förtroende, till din dotter och då behöver han ta sig tid att lära känna henne och intressera sig för henne. Det ansvaret ligger mer på honom än henne eftersom han är vuxen och hon är tonåring. Din sambo kanske tycker att omställningen är svår att komma in i er familj men han kanske har svårt att prata om det. Jag tycker att du och han kan försöka prata mer med varandra om hur ni upplever den nya situationen och hur ni skall lösa nya gemensamma problem, som t ex ekonomin. Han behöver känna att du förstår hans situation som extraförälder. Om din sambo har egna barn så har han kanske lättare att förstå hur barn och tonåringar fungerar. I annat fall finns risk att han ställer krav på din dotter som inte riktigt rimmar med hennes ålder och situation. Prata mycket och låt det hela ta lite tid.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Svårt att få det gå ihop med ny sambo och tonåring.