• Mammas V

Min son är prickig!

Igår kväll när sonen skulle läggas såg ja röda prickar/utslag på rumpan, blöjeksem tänkte jag....de är riktigt fult! stora röda och ser ut att göra riktigt ont. Men när ja kollar närmare har han små små prickar på fötterna...som sen blir lite större och nästan ser ut som finnar på tårna. lite på ryggen...

Vad kan detta vara? han verkar pigg och glad som vanligt. Han ska sova borta hos farmor inatt för vi ska bort och de känns ju inte bra. Kan de vara värme eller annat??

• Svar på tråden Min son är prickig!
  • mammaNena

kolla upp henoch schörnlines. !!!!

sv.wikipedia.org/wiki/Henoch-Sch%C3%B6nleins_purpura

Finns även bilder på det. detta fick vår dotter förra året. kan bli jätte allvarligt om det inte kollas upp.
    Vi va inlagda några dagar på sjukan, sen gick det suckesivt över (3månader tog det)
    Det bara kom en kväll, helt plötsligt!
    Har han ont i leder? svårt att gå?

• Mammas V

Nej han är ungefär som vanligt.

har kollat och googlat som bara den. på benen är de så lite som nästan prickar för 3 dagarsfeber. de har han haft en gång innan. men prickarna ser ut så fast ljusare. på tortårna ser de ut som vanliga plitor/finnar,
    och på rumpan ser de ut som fin bältros! sökte på bältros och de ser verkligen för jävligt ut..och hans utslag ser hemska ut men inte alls så hemska...

kanske är höstblåsor....ja försöker få tag på dagis för de kan ju veta nåt

han har inte vart sjuk tidigare, leker som vanligt...har varit trött men varit uppe sent vissa dagar så beror kanske på de. vanlig 2 års trots som ni kanske vet är så härligt

• Mammas V

men han har bara fötter och rumpan? kanske nån liten röd fläck på hakan men inte nåt så...

jag ser då värre ut men massa finnar på hakan just nu

• mammaNena

ring till barnmottagningen i din kommun, eller det landsting du hör till. ist för bvc! Om du inte får tag på dem så ring sjukvårdsupplysningen och be dem koppla dig. Bättre att kolla upp än att gå och vänta på att någon svarar!

• Mammas V

Nu smög jag in när han sov och tog kort. På benen kunde ja inte få för han hade strumpor på sig. Jag vet inte hur man lägger in bilder här så lägger dem på min blogg.

MEN!!! På bilderna ser de riktigt bra ut! Han är ordentligt röd också vilket inte syns!

Här är dom:

missmallis.blogspot.com/2010/10/stackars-viktor.html

• Mammas V

Nu hitta jag hur man gjorde
    Men de ser alltså inte riktigt ut såhär...de här är bara början. de värsta syns inte på korten.

• tjoohalia

låter som höstblåsor som alla andra säger
    min son hade mest runt rumpan ich så hade han en i munnen. efter ett tag fick han några på händerna
    och fötterna.
    däremot kan man visst få det mer än en gång och vuxna kan också få det, men det är inte så vanligt

• Mammas V

ser de ut som höstblåsor? ja hitta inga bilder som såg så illa ut som han har med allt röda runt. eller att de ser ut som små finnar...höstblåsor såg bara ut som små röda prickar på huden. de här är mer upphöjda och irriterade..som acne.
    svärmor brukar ju kunna och hon har aldrig sett nåt liknande. tyckte de såg ut som eksem...

dagis är stängt dessutom kom ja på.

• queenofangels

ser ut som min dotters höstblåsor. hon fick först massor under/runt blöjan. sen kom dom på fötter, händer o i/runt munnen.

e extremt smittsamt tydligen o dom kan få feber. men inte säkert. första gången hade min dotter igen feber, men då gjorde blåsorna ont. nu gjorde dom knappt ont men hade feber några dagar.

• Mammas V

han verkar inte ha ont.

Vad ska jag göra?
    Bada, gå utan blöja, byta oftare??
    Smörja, pudra?

Min svärmor vill ta på alsolösning och hydrocortison...är de rätt? känns ju onödigt när de skulle vara virus.

Han har bara rumpa och fötter ju...konstigt.

• Mammas V

han har sovit dåligt...vaknar och gråter flera ggr...lättväckt.
    kanske borde få el alvedon supp innan läggdags.

ska ta febern på honom med, de värsta är att vi har rump termometer och de hatar han...känns som man våldför sig mot honom för att ta tempen

• queenofangels

ska inte smörja med något. dom försvinenr av sig själv.

annars så e de lufta. tar ca 7-10 dagar innan dom försvinner. dom i munnen kom senare o likadant med händer o där hade hon knappt några. hade massor på rumpan.

• Mammas V

prata med sköterskan nu. hon tyckte inte de lät som höstblåsor.
    men inte hade de nån tid heller, eftersom han inte va dålig.

känns ju bra :-/ vill ju veta hur man ska behandla dom för att de ska underlätta iaf.

• queenofangels

va hos BM andra dagen min dotter hade de. sa direkt att de inte va höstblåsor för dom började på rumpan. men efter några dagar va de tydligen de för då hade hon fått på händer o fötter också. dom kalalde de virus prickar o gav oss kortison salva, men de skulle vi sluta med direkt sa dom sen.

finns de ingen som har jouröppet i helgen som du kan gå till??? så du får veta exat vad de e?? svårt för andra att berätta vad de e utan att se prickarna. men min bm sa att prickar va de svåraste av allt att ge diagnos på.

• Mammas V

Jo de finns jourmottagning i värsta fall. Blev bara lite ledsen när de säger så...känns inte tryggt.

höstblåsor är väl röda prickar? ska be svärmor ha koll om de kommer några runt munnen, i munnen, händer och fötter inatt. Så ska han få alvedon också.

Han sover faktiskt än, brukar vakna halv 2 så han är nog inte riktigt 100.

• queenofangels

förstår att du tycker så. dom vet inte alltid vad dom sanckar om tyvärr :(

de e röda prickar, men kan va lite som blåsor. min dotter hade stora röda prickar på rumpan, men på händer o fötter va de lite mer som blåsor. men inte som vattenkoppor. kommer ofta under foten o i handflatan.trodde först inte min dotter hade i munnen, men hade 2 stora men hon brydde sig inte den gången.

kanske han har lite feber el nått?? hon hade inte mer än typ 38-38.5. så de va int eöverdriven hög som tur va.

• Bakverk

Min Molly att hade nyligen liknande "utslag". BM sade det troligen var svamp. Så vi har smörjt med en receptfri salva från apoteket i 1-2 veckor och det har blivit bättre.

Molly kom ut som en raket 31/12-08!!! 1590 gr, 42 cm...
  • Bakverk

Salvan heter Cortimyk. Mot svamp och svårare klåda.

Molly kom ut som en raket 31/12-08!!! 1590 gr, 42 cm...
  • pappa borg

Min son på 1.5 har exakt samma. Stora fula utslag i blöjområdet . Även prickar på händer, fötter i och runt munnen. Även småprickig på ben och armar. Han fick det straxt efter att han haft hög feber. Vi fick åka in till akuten för han hade sådan klåda så han kunde inte sova. Sköterskan sa att det var en reaktion på förkylning/febern. Hon sa att det borde försvinna på 2-3 dagar. Det va nu 3 dagar sen och det ser likadant ut. Endel prickar är borta medan andra har tillkommit. Men det verkar inte klia lika mycket längre. Även om det ser otäckt ut.

Svar på tråden Min son är prickig!