• Lovisa09

vad är det för fel?? blir snart galen!!!

Min lilla tjej är fyra månader snart, hon har alltid varit lite "jobbig" med maten, ibörjan var det amningen och sen även med flaskan.. Tycker att hon har ett märkligt beteende när hon ska äta.

Hon gnäller och är hungrig,men när hon får flaskan så börjar hon alltid att skrika, tar den i munnen men vänder sen bort huvudet.. Visst man kan tolka det som att hon inte är hungrig men då kan det ha gått sådär 4-5 timmar sedan förra målet och då kan hon ha ätit 80-100 ml, alltså inte så jätte mycket så rimligtvis borde hon vara hungrig. Jag har medvetet glesat ut mellan målen för att hon ska bli hungrigare och då smidigare ta flaskan men det var ingen skillnad...

Och så börjar vi göra allt för att hon ska ta denna förbaskade flaska... kan ta allt mellan 10 min till 45 min.. med pauser emellan så klart! 
     efter ett tag så lugnar hon sig, tar flaskan och äter.som om ingenting men VARFÖR denna procedur innan, vad är det som gör att hon alltid ska skrika innan..??
     Sen kommer det stunder när ja bara kan ge henne och hon äter utan problem men 9 av 10 ggr så är det alltid så här...
    Jag blir knäpp! och det blir så tråkigt att mata henne, allt blir bara en stor ångeststund!
    Hon mår i övrigt bra, skrattar, jollrar och är pigg...

Nån mer som har det så här eller vet något tips på hur man ska vända trenden. ??
    Ska börja med gröt nu också och se om det blir bättre...

har även prata med BVC men inte fått någon jätte hjälp men vad kan dem göra?? hon mår ju bra liksom, ingen konkret fel att ta på bara ett dumt beteende men båda jag och min sambo börjar tröttna!!

Tacksam för lite hjälp!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-19 07:50
    Hej igen! Skulle bara uppdatera lite hur det har gått. Och vill tacka alla som kommit med tips. Jag har börjat ge tätare mål, var tredje timme får hon mat dagtid och peppar peppar så äter hon för tillfället kanon bra. Hon äter rejält vid varje mål och hon kommer upp i mängder per dygn som man bara kunnat drömma om. Men viktigats av allt är att hon äter utan att krångla. =) Det har varit så här i nån vecka snart och det verkar funka jätte bra. Så för ni som har problem så är tipset att ge mat oftare så dem inte hinner bli så hungriga. Det är så skönt att det fungerar bättre. Och stort TACK för alla tips!!

• Svar på tråden vad är det för fel?? blir snart galen!!!
  • Lovisa09
    vittra skrev 2010-10-08 21:11:34 följande:
    Har ni testat att göra tvärtom, dvs försöka ge tätare mål? Det är det enda jag kan komma på när jag läser ditt inlägg TS, jag har nämligen läst någonstans (minns inte var) att de kan bete sig just så om de helt enkelt är för hungriga. Då blir det näst intill omöjligt att mata, det gör helt enkelt för ont i magen liksom...
    ja det kanske är värt att prova... ALLT är värt att prova..men hon har ibland fått tätare mål för att hon ätit så dåligt föregående mål..Men då äter hon bara lite grann och är nöjd sen men allt är värt att prova igen bara man slipper ha det så här..

tack för tipsen! uppskattar allt!
  • Lovisa09
    aurora1827 skrev 2010-10-08 20:17:34 följande:
    Funderar bara om det kan vara första tänderna som spökar?
    Eller att hon inte gillar ersättningen? Våran hatade modersmjölksersättning men gillade havrevälling med en skvätt vanlig mjölk i.
    när kan man börja ge välling? är inte det från 6 månader??
  • Lovisa09
    maxlis skrev 2010-10-08 20:57:43 följande:
    vår son var likadan, han kunde vägra flaskan under många timmar, när han till slut åt så slukade han allt på en gång. Under vissa dagar åt han ingenting. Vi fick vänta tills han somnat på kvällen, sedan kunde vi mata honom när han vara sovande eller möjligtvis halvsovande. Jättejobbigt! det blev bättre runt 6 månader för oss. Vanlig mat eller gröt fungerade tyvärr inte heller för oss. Gång på gång fick vi tipset att "inga barn svälter sig själva - han kommer att äta när han är hungrig". Jag HATADE dessa kommentarer!

Hoppas att ni snart får det bättre, jag känner verkligen med er för det är så pressande att inte kunna ge sitt hungriga barn mat.  
    Glad att höra att det blev bättre efter ett tag, kanske man kan hoppas på... Jo visst barn i Sverige svälter inte ihjäl direkt men fasen vad svåra dem kan vara att mata=)
    Får ibland det bemötandet aven del kompisar som inte förstår ," hon äter när hon är hungrig", eller " det kan vara krångligt ibland"  IBLAND???? så det känns skönt att hitta likasinnade här =)
  • mupparsmupp

så höll våran son på med. jag har helt enkelt börjat ge flaskan innan han kommer på att han är hungrig och då har det fungerat. men så fort han blir lite förhungrig eller är trööt så bara skriker han, så får man stå i 100år och försöka lura i honom den.

Bebis 9 maj 2010
  • mupparsmupp
    mupparsmupp skrev 2010-10-09 08:37:45 följande:
    så höll våran son på med. jag har helt enkelt börjat ge flaskan innan han kommer på att han är hungrig och då har det fungerat. men så fort han blir lite förhungrig eller är trööt så bara skriker han, så får man stå i 100år och försöka lura i honom den.
    det gick också bättre när han åt vanlig mat. han är 5 månader nu, så vi började med gröt och purér vid 3½ månad för att han verkade intresserad och då krånglade han inte.
    Bebis 9 maj 2010
  • 1969

Kan bara hålla med Vittra, pröva att bjuda oftare. Märker ni att hon inte vill ha, så truga inte. Har hon svårt för svalnad ersättning? Annars gör det ju inte så mycket om ni har en flaska på lut, även när ni är ute, som hon kan ta vid behov.

De enda exempel på detta som jag sett har varit sådana som haft glesa mål. Svårt att säga om det beror på de glesa målen (att de blir överhungriga), eller om man som du haft problem redan innan och har glesat ur i förhoppningen att det inte ska krångla. För dem har det varit som för Mrs Girl, det har börjat funka först med den fasta födan.

Mitt bästa tips för flaskmatning:
    Köp en långsjal
    Lägg bebin i vaggställning, tätt knuten 
    Gå runt och skumpa när du går
    Prata lite om ditten och datten och peka på saker
    Tratta in flaskan som helt i förbigående Drömmer

• Lovisa09
    1969 skrev 2010-10-09 08:53:43 följande:
    Kan bara hålla med Vittra, pröva att bjuda oftare. Märker ni att hon inte vill ha, så truga inte. Har hon svårt för svalnad ersättning? Annars gör det ju inte så mycket om ni har en flaska på lut, även när ni är ute, som hon kan ta vid behov.

De enda exempel på detta som jag sett har varit sådana som haft glesa mål. Svårt att säga om det beror på de glesa målen (att de blir överhungriga), eller om man som du haft problem redan innan och har glesat ur i förhoppningen att det inte ska krångla. För dem har det varit som för Mrs Girl, det har börjat funka först med den fasta födan.

Mitt bästa tips för flaskmatning:
    Köp en långsjal
    Lägg bebin i vaggställning, tätt knuten 
    Gå runt och skumpa när du går
    Prata lite om ditten och datten och peka på saker
    Tratta in flaskan som helt i förbigående 
    Jag får prova olika sätt, är såå tacksam över alla tips. Nu har hon ätit lite till ialla fall. Funderar på att ge lite oftare, har funkat ibland att göra så. Jag får prova mig fram.
    Nu var hon tydligt överhungrig och bara skrek och tillslut åt hon men inte utan protest! Ja dem små liven, vilka huvudbry dem ger en.. =)
  • Caek

Min lille grabb på 3,5 mån är precis likadan, han har gallskrikit vid matningarna sedan början av september, och det är så fruktansvärt jobbigt och tärande på psyket..

Det som har funkat bäst för oss, har varit att vi har haft bestämda sov- och mattider. Jag har gett honom mat var tredje timme och innan matningen har han sovit en stund. När jag har sett att han är på väg att vakna har jag gett honom flaskan i sömnen, då brukar han äta upp den utan problem. Men har han vaknat för mycket, så skriker han i allt från 15-45 min, sedan äter han upp flaskan utan skrik. Jag har testat allt, mindre hål, större hål, tätare mellan matningarna, glesare mellan matningarna osv.. Men det här är det enda som har funkat relativt bra.

För några dagar sedan började vi med lite gröt, eftersom jag inte stod ut längre, och det har funkat bra. Eller egentligen alldeles för bra, för nu ratar han flaskan helt när han är vaken, vägrar att dricka något alls . Nu ska han ha gröt, för det tycker han är jättegott,  idag har han ätit två hela portioner med gröt och ersättningen har man fått smyga i honom när han sover. Men han har inte fått ont i magen av gröten, jag blandar mellan mild havregröt och risgröt, så att han inte ska få i sig för mycket gluten. Men jag undrar ju om det egentligen är så bra att äta så mycket gröt så snabbt? Men vad ska man göra?? 

• Amis

TS Oh jag känner verkligen med dig. Jag önskar att jag hade bra råd att ge men tyvärr det har jag inte då vi har samma problem. Det började på samma sätt för oss för 1,5 månad sen (sonen är snart 5 månader). Han krånglade när han skulle ta flaskan och då provade vi att ge nappen ett tag och när han var mitt i intensivt sugande ryckte vi ut den jätte snabbt och i med flaskan. Vi var tvungna att vara två för att det skulle gå tillräckligt snabbt. Han blev lurad på ett sätt att tro att det fortfarande var nappen han hade i munnen.
    Tyvärr fungerade detta bara ett tag och han har blivit värre med tiden. Nu äter endast när han sover!!!! Precis när han har somnat ger vi honom flaskan och ibland halvvaknar han men dricker ändå. Det är omöjligt att få honom att ta flaskan i vaket tillstånd. Ibland när vi inte hunnit ge honom mat innan han vaknar kan han gå utan mat i 7-8 timmar. Då har vi matat med sked under starka protester och gråt. Det tär på krafterna och jag känner mig helt knäckt. Jag går inte ut om jag vet att han snart ska sova för då måste jag passa på att mata honom. Har gråtit många gånger de senaste veckorna.
    Vi har också testat allt, olika nappar, flaskor, ställningar mm. Vi testade att vänta in hans signaler på hunger en dag men då gick han utan mat från 2 på natten till 4 på eftermiddagen, kissade inte på 7 timmar och ett snabbesök på barnakuten
    Bvc har inga svar men jag ska ringa en diestist och hoppas kunna få tips. Jag menar, det är ju inte normalt för ett barn att bara äta när han sover. Kan förövrigt tillägga att vi också började med smakisar för att han inte skulle kunna gå ner i vikt och det äter han med god aptit, dock inte gröten.

• Lovisa09

Igår provade jag att ge mat oftare och i samband med vila och när hon var nyvaken.
    På fm väntade jag ut henne lite men då blev så superhungrig att det blev jobbigt att mata! Hon bara skrek, kände att det inte var rätt väg så jag tänkte att jag ger mat oftare, så hon åt vid tolv, sen vid 15, 17, 19 och kl 02 på natten. Hon åt över hundra ml varje gång och inatt åt hon 200 ml  med god aptit.

Det är för tidigt att säga om detta är vägen att gå men det känns som hennes aptit blir bättre om hon får äta oftare. Hon äter kanske inte äter så mycket varje gång på dagen men hon äter utan protest.. Men nu återstår att se hur länge detta funkar.. man vågar ju inte tro att detta hjälper.. inte än i alla fall.

Amis: jag har gråtit mycket med den senaste tiden, man sitter med sitt skrikande barn som vägrar äta i famnen och tårarna bara sprutar. Det är sjukt jobbigt psykiskt.
    Man känner sig värdelös när man inte kan mata sitt egna barn. Nej det är inte meningen att man bara ska kunna mata sitt barn när det sover men så  får vi också göra. Blev täta matningar igår em, man passade på att ge henne både innan hon somnade helt och efter när hon var nyvaken..

Kan du inte berätta vad dietisten sa?
    Sk a till Bvc på onsdag men förväntar mig ingen jätte hjälp.

• kattengustav

Vet inte om någon skrivit detta tidigare, men vi fick byta napp på nappflaskan. Min dotter tog aldrig dom raka, utan hon skulle ha dom som såg ut som en bröstvårta eller vad man säger.

• 1969
    Lovisa09 skrev 2010-10-10 07:12:15 följande:
    Igår provade jag att ge mat oftare och i samband med vila och när hon var nyvaken.
    Det kanske känns konstigt att ge mat halvsovande, men det är ju faktiskt så många ammar! I samband med att man precis vaknat, och när man somnar in. Så tänk inte att det är dumt, funkar det så är det väl jättebra
    Många behöver ju också mörker och avskärmning av annan stimulans vid amning.

Jag har ammat, men delvis gett flaska, och som jag beskrev så gav jag flaska i sjalen. Ibland fick jag faktiskt skumpa på tills han var halvsovande, och ge flaskan först då. Fördelen med detta tyckte jag var att jag kunde hitta ett sätt att mata även på stan. Han kom liksom till ro så, även om det hände grejer runtomkring.

Tvåtimmarsintervall är förresten ett vanligt amningsintervall, och då håller man ju inte koll på hur mycket de äter. Till viss del kan det vara lite tokigt med flaskmatning, att man vet precis hur mycket och då har tillfälle att oroa sig över det...

Själv matade jag både vid uppvak och insomning ända upp i 7-månadersåldern, då han började äta så mycket fast föda och dissade både tutte och flaska utom till kvällen.

Hoppas det går bra för er!
  • Lovisa09
    1969 skrev 2010-10-10 07:53:02 följande:
    Det kanske känns konstigt att ge mat halvsovande, men det är ju faktiskt så många ammar! I samband med att man precis vaknat, och när man somnar in. Så tänk inte att det är dumt, funkar det så är det väl jättebra
    Många behöver ju också mörker och avskärmning av annan stimulans vid amning.

Jag har ammat, men delvis gett flaska, och som jag beskrev så gav jag flaska i sjalen. Ibland fick jag faktiskt skumpa på tills han var halvsovande, och ge flaskan först då. Fördelen med detta tyckte jag var att jag kunde hitta ett sätt att mata även på stan. Han kom liksom till ro så, även om det hände grejer runtomkring.

Tvåtimmarsintervall är förresten ett vanligt amningsintervall, och då håller man ju inte koll på hur mycket de äter. Till viss del kan det vara lite tokigt med flaskmatning, att man vet precis hur mycket och då har tillfälle att oroa sig över det...

Själv matade jag både vid uppvak och insomning ända upp i 7-månadersåldern, då han började äta så mycket fast föda och dissade både tutte och flaska utom till kvällen.

Hoppas det går bra för er!
    Det är klart att som du skriver så äter ju många barn när dem är lite trötta och halvsovande, är väl egentligen inte så konstigt.
    Det är ju det dumma med flaskor att man stirrar sig blind på ml måttet, " nu har hon bara ätit si och så mycket" i grund och botten funkar dem ju så att när dem är mätta så slutar dem äta.. inget kosntigt men så stirrar en annan på hur mycket dem ätit, när man ammar har man ju ingen koll på hur mycket dem får i sig och inte oroar sig man över det..
     Tack för att du skriver lite uppmuntrande.. skönt att höra hur andra ser på saker och ting... !
  • Annakatta

Känner också igen mig! Precis sådär höll min dotter på med amningen, trodde jag skulle bli tokig och det tärde på psyket rejält! När jag provade med flaska fungerade det dock mycket bättre, men hon äter ALDRIG så mycket som hon bör enligt rekommendationerna för hennes ålder och i stort sett aldrig en hel flaska åt gången. Hon äter bara precis så att hon stillar den värsta hungern, sen vill hon inte ha mer. Då får hon göra annat en stund innan man kan fortsätta att ge henne lite till och så får man hålla på i bortåt en timme många gånger. Jag hade hoppats på mer sammanhållna måltider när jag började ge ersättning, men icke. Hon äter ofta och lite, precis som när hon ammade, men hon blir inte alls lika "arg" på flaskan som på bröstet... Bara jag låter bli att stirra mig blind på att hon inte äter de mängder som hon "ska" och accepterar småätandet istället för att hon äter "ordentligt" och sen har uppehåll på ett par timmar, så är hon nöjd. Nu vid snart fyra månaders ålder äter hon ibland nästan 120 ml åt gången, men oftast mindre... Har också börjat prova att ge henne lite gröt nu de senaste dagarna (hon fyller fyra månader nästa vecka) och det gillar hon jättemycket, hennes tålamod är mycket större när hon får äta istället för att bara dricka! Kollade med BVC om det var ok att byta ut vissa ersättningsmål mot babygröt och enligt dem är det näringsmässigt jämförbart, bara man ser till att de dricker tillräckligt, så jag ger henne vatten till gröten och det går bra.     

Hoppas det blir bättre för dig snart!

Blev mamma till en liten flicka 100612
  • Annakatta

Kanske ska tillägga att matning i famn sällan går särskilt bra. Min dotter föredrar att ligga själv och äta i sängen, på skötbordet, i vagnen eller babygymmet. Helst skulle hon nog hålla flaskan själv också, men accepterar att jag gör det än så länge haha. I början var bekymrad, men nu tolkar jag det som att mitt barn får tillräckligt med närhet i allt annat vi gör, så att hon inte måste ligga tätt intill när hon ska äta. Och när hon ligger så kan vi ju också ha ögonkontakt hela tiden... Försöker tänka att jag har en trygg och självständig dotter med en stark egen vilja istället för att bara se hennes matkrångel som ett problem!

Blev mamma till en liten flicka 100612
  • Lovisa09
    Annakatta skrev 2010-10-10 09:39:10 följande:
    Känner också igen mig! Precis sådär höll min dotter på med amningen, trodde jag skulle bli tokig och det tärde på psyket rejält! När jag provade med flaska fungerade det dock mycket bättre, men hon äter ALDRIG så mycket som hon bör enligt rekommendationerna för hennes ålder och i stort sett aldrig en hel flaska åt gången. Hon äter bara precis så att hon stillar den värsta hungern, sen vill hon inte ha mer. Då får hon göra annat en stund innan man kan fortsätta att ge henne lite till och så får man hålla på i bortåt en timme många gånger. Jag hade hoppats på mer sammanhållna måltider när jag började ge ersättning, men icke. Hon äter ofta och lite, precis som när hon ammade, men hon blir inte alls lika "arg" på flaskan som på bröstet... Bara jag låter bli att stirra mig blind på att hon inte äter de mängder som hon "ska" och accepterar småätandet istället för att hon äter "ordentligt" och sen har uppehåll på ett par timmar, så är hon nöjd. Nu vid snart fyra månaders ålder äter hon ibland nästan 120 ml åt gången, men oftast mindre... Har också börjat prova att ge henne lite gröt nu de senaste dagarna (hon fyller fyra månader nästa vecka) och det gillar hon jättemycket, hennes tålamod är mycket större när hon får äta istället för att bara dricka! Kollade med BVC om det var ok att byta ut vissa ersättningsmål mot babygröt och enligt dem är det näringsmässigt jämförbart, bara man ser till att de dricker tillräckligt, så jag ger henne vatten till gröten och det går bra.     

Hoppas det blir bättre för dig snart!
    Jag har också börjat med gröt nu lite innan 4 månader, man orkar ju inte hålla på med flaskan men än så länge har hon bara fått några små skedar gröt, Idag svalde hon faktiskt ner det mesta hon fick och såg faktiskt ut att gilla det. Så jag HOPPAS att det ska gå smidigare med gröt, prövar mig fram i några dagar till sen så får jag se om hon kan äta en portion och byter jag mer än gärna ut ersättning mot detta, Inte alla mål förstås men några gånger per dag ialla fall så kanske matningsstunderna kan bli mysiga igen..!
  • saralund

Vi har samma problem. Dottern är 3,5 månad och vi har haft detta problem sedan 1 månad ungefär. Redan när jag ammade så hade vi problemet att hon sparkade, skrek och vände bort huvudet. Jag slutade amma vid 2 månader. Jag sökte sedan hjälp hos BVC som AAAALDRIG hade varit med om något liknande. För det är ju som sagt endast vid matning hon skriker. Jag såg då ett mönster, när hon ätit ungefär 90-100 ml så spärrade hon upp ögonen, spände hela kroppen, vände bort huvudet, sparkade med benen, slog med armarna och skrek som av smärta. Trots detta tar hon flaskan igen men skriker snart igen. Matningarna tar en evighet och jag gråter nästan lika mycket som henne. Efter att jag på BVC:s inrådan testat mata i olika miljöer, ha olika länge mellan måltiderna, ha olika storlek på napparna, matat med drickskål, olika ställningar. Ja vi har till och med provat mjölkfritt (Nutramigen), men inget hjälper. Det finns ett mål som fungerar och det är det första på dagen vid 6-7 på morgonen, då äter hon 200 ml utan ett pip. Men, jag träffade efter mycket om och men en läkare som kunde svara på vad det är....

När vi äter så sätter tarmarna igång magen och skjuter på den mat som fanns där tidigare, för att så småningom bli bajs. Detta är en reflex som vi alla har, däremot känner vi vuxna inte av den och de flesta barn känner inte heller av den. Däremot finns det bebisar som är känsliga för denna reflex och upplever den obehaglig/smärtsam och därför har de detta beteende. Detta är något som ska växa bort och bara att utstå. Det känns ju dock bra att det inte är något fel i dotterns mage utan att det är övergående.

Det finns en läkare i USA som skrivit om detta också, se hans klipp
    " target="_blank">i Youtube på denna länk
    , han pratar om denna reflex på 05:19 in i filmen och den kallas Gastrocolic Reflex. Ni kan även läsa om den här på Wikipedia.

Jag känner att jag vill berätta detta för alla föräldrar som brottas med detta problem, för det är verkligen hur jobbigt som helst när det är problem med matningen. 

Hoppas att ni får ut något av denna information... 

• Lovisa09
    saralund skrev 2010-10-11 20:06:00 följande:
    Vi har samma problem. Dottern är 3,5 månad och vi har haft detta problem sedan 1 månad ungefär. Redan när jag ammade så hade vi problemet att hon sparkade, skrek och vände bort huvudet. Jag slutade amma vid 2 månader. Jag sökte sedan hjälp hos BVC som AAAALDRIG hade varit med om något liknande. För det är ju som sagt endast vid matning hon skriker. Jag såg då ett mönster, när hon ätit ungefär 90-100 ml så spärrade hon upp ögonen, spände hela kroppen, vände bort huvudet, sparkade med benen, slog med armarna och skrek som av smärta. Trots detta tar hon flaskan igen men skriker snart igen. Matningarna tar en evighet och jag gråter nästan lika mycket som henne. Efter att jag på BVC:s inrådan testat mata i olika miljöer, ha olika länge mellan måltiderna, ha olika storlek på napparna, matat med drickskål, olika ställningar. Ja vi har till och med provat mjölkfritt (Nutramigen), men inget hjälper. Det finns ett mål som fungerar och det är det första på dagen vid 6-7 på morgonen, då äter hon 200 ml utan ett pip. Men, jag träffade efter mycket om och men en läkare som kunde svara på vad det är....

När vi äter så sätter tarmarna igång magen och skjuter på den mat som fanns där tidigare, för att så småningom bli bajs. Detta är en reflex som vi alla har, däremot känner vi vuxna inte av den och de flesta barn känner inte heller av den. Däremot finns det bebisar som är känsliga för denna reflex och upplever den obehaglig/smärtsam och därför har de detta beteende. Detta är något som ska växa bort och bara att utstå. Det känns ju dock bra att det inte är något fel i dotterns mage utan att det är övergående.

Det finns en läkare i USA som skrivit om detta också, se hans klipp
    " target="_blank">i Youtube på denna länk
    , han pratar om denna reflex på 05:19 in i filmen och den kallas Gastrocolic Reflex. Ni kan även läsa om den här på Wikipedia.

Jag känner att jag vill berätta detta för alla föräldrar som brottas med detta problem, för det är verkligen hur jobbigt som helst när det är problem med matningen. 

Hoppas att ni får ut något av denna information... 
    Tack, ska verkligen kolla upp detta. Ja man verkar inte vara ensam om detta problem..Ska till Bvc på onsdag, ska bli intressant och se om de har erfarenhet om detta sedan tidigare. Vi kämpar på här hemma, har försökt att mata lite oftare men vet inte om skillnaden är så stor, men man måste ju försöka med allt. Ikväll fick jag söva henne i vagnen för att sen ge henne lite när hon sov och sen flytta över henne till sängen och fortsätta ge lite där. Hon åt bra i alla fall men hon har inte ätit överdrivet bra idag ändå men hon verkar nöjd i alla fall.. Hon äter väl förmodligen mer i natt.  LÄNGTAR tills detta är över.. pust! ska iväg en sväng imon fm och jag drar mig redan för att mata henne borta, det blir en ond cirkel av det hela bara...

Men det är bara att kämpa på..
Svar på tråden vad är det för fel?? blir snart galen!!!