• This is my life

Hur stor sannolikhet att FK godkänner sjukskrivning..?

Har 10 v kvar till bf. Börjar bli tungt att orka med jobbet på heltid och fick förslaget av min chef att gå ner på halvtid.
    Hur stor är chansen att FK godkänner detta (räcker ju inte med att bara en läkare anser att man behöver gå ner i tid för att man ska få ekonomisk ersättning)? 

• Svar på tråden Hur stor sannolikhet att FK godkänner sjukskrivning..?
  • LyckligaGatan

Försök hålla ut 2 veckor och ta FP. Har du inte behov av en sjukskrivning så blir det nog svårt. (så jag tolkar din ts). Vet att det är surt att norpa på FP-dagarna men att få en sjukskrivning bara för att det är tungt (och för att chefen tycker det?) är nog ganska svårt..

Har du faktiskta besvär mer än att det bara är tungt så vänd dig till din BM för en läkartid?

• vi och pyret

Men chefen kanske inte menade sjukskrivning, utan erbjöd dig att gå ned till halvtid? Det kan du ju göra utan att fp påverkas ( man har rätt att gå ned i tid 6 månader innan bf om jag inte förstått fel).

• This is my life

Jo, chefen pratade om själva tjänstens storlek.
    Men för min egen del är det av intresse och veta om det är meningsfullt att försöka få det till en sjukskrivning på halvtid och att denna godkänns av FK så att jag därmed får sjukpenning på halvtid.

• LyckligaGatan
    This is my life skrev 2010-10-08 15:01:01 följande:
    Jo, chefen pratade om själva tjänstens storlek.
    Men för min egen del är det av intresse och veta om det är meningsfullt att försöka få det till en sjukskrivning på halvtid och att denna godkänns av FK så att jag därmed får sjukpenning på halvtid.
    Är du inte sjuk så ska du inte ha en sjukskrivning. Jag lider av foglossning sen ganska många veckor, kan knappt ta mig fram, vända mig i sängen är ett helvete. Det var knappt att den godkändes. Då är nog övriga alt att rekommendera.
  • ladyshady

Jag är i v 35+5.
    Jag lider av svårfoglossning (är beroende av bälte, kryckor och TENS), sömnproblem pga foglossningen och haft småblödningar. Min BM och min läkare på MVC sa oberoende av varandra att det knappt var troligt att FK skulle godkänna den. Med 60 dagar till BF är det svårt att få sjukskrivninar godkända utom i väldigt speciella fall av vad jag har fått förklarat för mig.
    Den blev med nöd och näppe godkänd tom 30/9. Går nu på FP 3 dagar i veckan.
    Så kanske FP och halvtidsarbete eller halv HP och arbete?
    Lycka til!

Elin 040907 Malin 070809 Jenny BF 101107
Svar på tråden Hur stor sannolikhet att FK godkänner sjukskrivning..?