• M C

Tröttsamma sk djurrättsaktivister - när ska de lära sig?

Igår satt några väl valda representanter för de som släppte ut 17000 minkar i svt och försvarade sitt beteende i debatt.

Fråga till de som tycker detta är den rätta vägen: hur tänkte ni - lite mer långsiktigt?

Jag har förgäves försökt hitta klippet på SVT men det verkar inte ligga med, det ska vara Debatt nr 6. Beklagar.

Minkuppfödning - hur är det skillnad på det och ko, får eller grisuppfödning? Är det OK att döda allt övrigt djurliv för att frige minkar som kommer dö (i exakt samma skor som gris, får eller ko) iallafullafall?

Hur kan det vara OK att sätta folk i kånken? Deras barn då? Hur tänkte ni då?

Om det är så överdjävligt, hur kan man förbättra? Finns det verkligen inga sätt du personligen kan göra livet till döden (som för alla andra djur vi lever på, av och med) behagligt? Kan du bygga bättre burar? Kanske samla in pengar? Kan du övertyga minkfarmaren om att ni (för jag förutsätter att det inte är en ensam idiot, jag förutsätter flera som hetsar varandra till dessa otroliga illdåd) kanske kan göra lite skillnad i näringen?
    Varför inte engagara dig politiskt? Eller varför inte bara låta bli att frisätta minkarna?

För något så överdjävla korkat som att frige minkarna får man leta efter.
    Jaaaa, viiiisst, vi skapar en död zon här, en där absolut ingen överlever - jaaa, braaaa! *not*

När ska dessa demolerare förstå att det inte är det korkat korta steg A som är det rätta? *trött* Verka genom systemet era muppar!

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Svar på tråden Tröttsamma sk djurrättsaktivister - när ska de lära sig?
  • Jagsajudet
    trollkarl skrev 2010-10-23 10:41:41 följande:
    problemet är ju ungefär samma som med kärnkraftverken, man bryter sig in o tror man skapar debatt.
    Nja, inte riktigt, det som händer är att den mänskliga psykologin är rätt rolig att ha att göra med, det blir samma svar varje gång generellt sett med undantag för vissa. man får ett negativt svar tillbaka.
    att bryta sig in på pälsfarmarna och filma, FINE! det kan jag också köpa, men att släppa ut dom där dom går ett ännu värre liv till mötes är kanske inte det smartaste?
    ta livet av dom med en gång istället så slipper dom lida, o elda upp allt typ. detta får man inte göra för det är olagligt, så ingen tror att jag uppmanar. men ville skapa en poäng. för när man släpper ut så många minkar så förstår man den biologiska mångfalden med fåglar som dör etc etc.
    är det smart tycker ni?
    Nej jag står inte bakom frisläppandet av minkar. Jag anser att det finns bättre sätt, det skrev jag i ett tidigare inlägg. Men jag tror ändå att det är bättre att det får uppmärksamhet än att det bara fortgår i det tysta..  en del aktioner tycker jag är helt okej och till och med bra, men att bara släppa ut minkar är väl kanske inte det bästa.
  • trollkarl
    Jagsajudet skrev 2010-10-23 10:47:00 följande:
    Nej jag står inte bakom frisläppandet av minkar. Jag anser att det finns bättre sätt, det skrev jag i ett tidigare inlägg. Men jag tror ändå att det är bättre att det får uppmärksamhet än att det bara fortgår i det tysta..  en del aktioner tycker jag är helt okej och till och med bra, men att bara släppa ut minkar är väl kanske inte det bästa.
    så det är bättre att få uppmärksamheten genom att släppa ut dom?
    så att med en lobbyorg slå mot politiken är inte bra då?
  • Jagsajudet
    trollkarl skrev 2010-10-23 10:47:58 följande:
    så det är bättre att få uppmärksamheten genom att släppa ut dom?
    så att med en lobbyorg slå mot politiken är inte bra då?

Jag vill nog säga att det är bättre än inget alls. Men jag föredrar istället andra aktioner som tex då man bröt sig in och filmade. Givetvis är det allra bästa om man kan slå mot politiken och vi är många som försöker göra det.

• trollkarl
    Jagsajudet skrev 2010-10-23 11:03:17 följande:

Jag vill nog säga att det är bättre än inget alls. Men jag föredrar istället andra aktioner som tex då man bröt sig in och filmade. Givetvis är det allra bästa om man kan slå mot politiken och vi är många som försöker göra det.

jag hade ju hellre sett att man lobbar på andra sätt än släpper ut dom till en plågsam död utan mat eller fryser ihjäl. eller ställer till det för omgivningarna i form av att plundra en hel hönsgård etc.
  • Jagsajudet
    M C skrev 2010-10-23 10:42:25 följande:
    Filma är en bra början, nästa steg är att gå till polisen och jordbruksverket.
    Inte att släppa ut dem.
    Sen får man skriva motioner, protestlistor, ordna FB-grupper, prata med någon politiker som kan göra något åt det - öht göra det som ger hållbara resultat.

Inte släppa ut dem. Det enda som händer när de "får blickarna på sig" är att opinionen går emot aktivisterna. Det är synd om de som drabbas av huliganerna.
    Jag håller med dig...

..och jag gör mycket av det. Ja, förutom den olagliga delen..
  • Jagsajudet
    trollkarl skrev 2010-10-23 11:05:57 följande:
    jag hade ju hellre sett att man lobbar på andra sätt än släpper ut dom till en plågsam död utan mat eller fryser ihjäl. eller ställer till det för omgivningarna i form av att plundra en hel hönsgård etc.
    Ja andra sätt är ju att föredra, helt klart. Där är vi eniga. Det vi är oense om är väl att jag inte tycker det är så hemskt att släppa ut minkarna.. Minkar som ändå har ett plågsamt liv bara för att människan vill åt dess päls.
  • trollkarl
    Jagsajudet skrev 2010-10-23 11:12:11 följande:
    Ja andra sätt är ju att föredra, helt klart. Där är vi eniga. Det vi är oense om är väl att jag inte tycker det är så hemskt att släppa ut minkarna.. Minkar som ändå har ett plågsamt liv bara för att människan vill åt dess päls.
    ja vi är ganska överens, helt sant. men problemet är ju inte att dom släpps ut, utan den avsevärda skada dom gör när dom väl är fria så att säga. senast var det en motorcyklist som gått av vägen, som tur var utan allvarliga skador, men kostnaderna drar iväg nåt så förbannat när man släpper dom fria. bilar/motorcyklar i diket.
    tänk den dagen det blir en lastbil med petrokem tex som går i diket? där manluckorna släpper o allt rinner ut i skogen? nja, jag tycker att det kanske inte är så smart att släppa dom fria. det finns andra bra mycket mer avancerade sätt.
  • Jakin
    trollkarl skrev 2010-10-23 10:30:54 följande:
    du har GB inlägg med ny tråd...
    Skall bokmärka den och hoppar in när jag sovit litet och det hänt något i tråden. Flört
  • Jagsajudet
    trollkarl skrev 2010-10-23 11:16:22 följande:
    ja vi är ganska överens, helt sant. men problemet är ju inte att dom släpps ut, utan den avsevärda skada dom gör när dom väl är fria så att säga. senast var det en motorcyklist som gått av vägen, som tur var utan allvarliga skador, men kostnaderna drar iväg nåt så förbannat när man släpper dom fria. bilar/motorcyklar i diket.
    tänk den dagen det blir en lastbil med petrokem tex som går i diket? där manluckorna släpper o allt rinner ut i skogen? nja, jag tycker att det kanske inte är så smart att släppa dom fria. det finns andra bra mycket mer avancerade sätt.
    Men hej, det där var väl lite långsökt det där med lastbilen.. Så tycker jag ju inte man kan resonera. Då kan man ju inte göra ett skvatt här i livet eftersom allt är en enda stor reaktionskedja.

Visst är det synd att en motorcyklist gått av vägen, det tror jag ingen kan neka till.  
  • trollkarl
    Jagsajudet skrev 2010-10-23 11:30:44 följande:
    Men hej, det där var väl lite långsökt det där med lastbilen.. Så tycker jag ju inte man kan resonera. Då kan man ju inte göra ett skvatt här i livet eftersom allt är en enda stor reaktionskedja.

Visst är det synd att en motorcyklist gått av vägen, det tror jag ingen kan neka till.  
    långsökt, ja sant. men omöjligt? nej inte alls.
    en oerfaren chaufför bromsar garanterat, själv hade jag växlat ner o fått högre fart för att se till att en dog o inte skadades, men inte alla som tänker så. sen har vi ju personbilar etc?
    hönsgårdarna som minkarna plundrar på både hönor o ägg.
    ja listan kan göras lång, det är INTE värt smällen som blir av att släppa ut dom vind för våg.
  • Jagsajudet
    trollkarl skrev 2010-10-23 11:38:56 följande:
    långsökt, ja sant. men omöjligt? nej inte alls.
    en oerfaren chaufför bromsar garanterat, själv hade jag växlat ner o fått högre fart för att se till att en dog o inte skadades, men inte alla som tänker så. sen har vi ju personbilar etc?
    hönsgårdarna som minkarna plundrar på både hönor o ägg.
    ja listan kan göras lång, det är INTE värt smällen som blir av att släppa ut dom vind för våg.
    Nej omöjligt är det inte. Men jag anser ändå att det är för långsökt för att tas upp till disk...

Känns som om vi inte kommer så mycket längre, vi är eniga om mycket men inte allt. Vore kul om det kom in någon som faktsikt deltar i sånna här aktioner.. men det är väl för mycket att hoppas på kanske!
  • no pasaran

har aldrig påstått att jag deltagit några aktioner. men däremot stöttar och försvarar jag fritagningar till 100%

kottarna har höstlov nu , så jag hinner inte sitta å argumentera, men läser vid tillfälle som nu när dom sover

• M C
    no pasaran skrev 2010-11-01 01:01:23 följande:
    har aldrig påstått att jag deltagit några aktioner. men däremot stöttar och försvarar jag fritagningar till 100%

kottarna har höstlov nu , så jag hinner inte sitta å argumentera, men läser vid tillfälle som nu när dom sover
    Nej, det vore riktigt korkat att erkänna att man gjort det då det är väldigt olagligt.Drömmer
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Sven Erik Johansson
    M C skrev 2010-10-08 21:43:12 följande:
    Tröttsamma sk djurrättsaktivister - när ska de lära sig?

Igår satt några väl valda representanter för de som släppte ut 17000 minkar i svt och försvarade sitt beteende i debatt.

Fråga till de som tycker detta är den rätta vägen: hur tänkte ni - lite mer långsiktigt?

Jag har förgäves försökt hitta klippet på SVT men det verkar inte ligga med, det ska vara Debatt nr 6. Beklagar.

Minkuppfödning - hur är det skillnad på det och ko, får eller grisuppfödning? Är det OK att döda allt övrigt djurliv för att frige minkar som kommer dö (i exakt samma skor som gris, får eller ko) iallafullafall?

Hur kan det vara OK att sätta folk i kånken? Deras barn då? Hur tänkte ni då?

Om det är så överdjävligt, hur kan man förbättra? Finns det verkligen inga sätt du personligen kan göra livet till döden (som för alla andra djur vi lever på, av och med) behagligt? Kan du bygga bättre burar? Kanske samla in pengar? Kan du övertyga minkfarmaren om att ni (för jag förutsätter att det inte är en ensam idiot, jag förutsätter flera som hetsar varandra till dessa otroliga illdåd) kanske kan göra lite skillnad i näringen?
    Varför inte engagara dig politiskt? Eller varför inte bara låta bli att frisätta minkarna?

För något så överdjävla korkat som att frige minkarna får man leta efter.
    Jaaaa, viiiisst, vi skapar en död zon här, en där absolut ingen överlever - jaaa, braaaa! *not*

När ska dessa demolerare förstå att det inte är det korkat korta steg A som är det rätta? *trött* Verka genom systemet era muppar!

1) Nu är jag själv  lite mera laglig djurrättsaktivist, och stöder inte själv minkutsläpp, men jag tror att tanken är t.ex. att skapa debatt om pälsdjursuppfödning och bidra till att den faller på sikt, inte att rädda just de här individuella djuren.

2) Jag är emot också uppfödning av grisar, får, hönor/ kycklingar o kor. Jag arbetar för att inspirera till att testa vegetabiliebaserade produkter. Ju mindre efterfrågan desto mindre uppfödning av de djuren som produktionsdjur. Det som produceras är ju det som efterfrågas. Jag är för en successiv avveckling av uppfödningen  produktionsdjur och av fisket.

3) Jag är inte för att reformera systemet med uppfödning av minkar och andra produktionsdjur, utan jag är för att avskaffa systemet. Jag är djurrättsman. inte djurskyddsman..

4) Döden går att undvika genom att fasa ut uppfödningen, på det sättet att djur som inte finns inte heller kan dödas. Man kommer ifrån dödandet helt enkelt. All uppfödning av produktionsdjur syftar till att döda djuren och tjäna pengar osv. Hur "bra" djuren än har det är de dödsdömda. En mjölkko dödas vid ca 5 års ålder, Hennes kalvar dödas vid ca 1-2 års ålder.

5) Det rör sig om kanske 25-30 personer i Sverige som gör de militanta aktionerna med utsläpp och sabotage. Jag gissar att majoriteten eller stor del av de som släppt ut minkar är tonåringar eller nästan så. Jag gissar också att de ofta är mera till vänster än till höger. Själv är jag faktiskt högervegan/ höger-djurrättsaktivist.

7) Jag har jobbat med insändare/ delta i demonstrationer/ sätta upp affischer/ delta i debatter som denna etc.

Svar på tråden Tröttsamma sk djurrättsaktivister - när ska de lära sig?