• tempest1

Ansöka om ensam vårdnad?

Har en dotter på fem vars pappa vi inte längre bor tillsammans med. Avtalet för deras umgänge har varit varannan helg. Senaste året bara bekymmer, avbokningar, och psykisk ohälsa. Pappan vill nu inte längre ta hand om dottern utan har bett mig (fult, jag vet) ordna alla papper. Jag är inte säker på att jag kommer att följa hans önskan men undrar bara om nån har bra tips på hur jag ska gå tillväga i så fall? Hur begär man ensam vårdnad?

• Svar på tråden Ansöka om ensam vårdnad?
  • 82sjo

Lättast är om ni är överens, då kan ni skriva ett papper själv där han skriver över vårdnaden till dej och sen skicka in till tingsrätten.
    så gjorde vi, gick snabbt och smidigt,

• aprilsill

Det verkar ju inte vara något problem eftersom han har bett dig ordna alla papper? Det enklaste, för att se till att det blir helt rätt, är att familjerätten skriver ihop ett papper (avtal) om att vårdnaden ska skrivas över till dig, och sedan skriver båda under det papperet.

• Nyfiken gul

Mitt ex och jag gjorde det själva.  Han skrev pappret på datorn och vi båda skrev under och skickade in till tingsrätten.
    VI var överens om att en av oss skulle ha vårdnaden.  Umgänget består dock precis som det avtalats tidigare.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Svar på tråden Ansöka om ensam vårdnad?