• Abborren

Etiskt försvarbart att ljuga om otrohet?

Ponera att du varit otrogen och att din äkta hälft inte kommer få reda på det. Du har familj inklusive barn, bostadslån och hela kittet. Väljer du att

*  köra en stenhård sanningslinje och riskera att omedelbart riva sönder förhållandet och göra alla olyckliga (i värsta fall), men ha chansen att bygga något nytt på solid grund med ett fortsatt rent samvete?

*  köra den pragmatiska men samtidigt lögnaktiga linjen och hålla tyst om incidenten och neka om det skulle komma upp på tapeten (ingen konfrontation,  utan att din äkta hälft frågar av ren nyfikenhet), vilket skulle garantera att förhållandet skulle fortskrida (det skulle åtminstone inte spricka på grund av någon otrohetsaffär från din sida) ?

Hur resonerar ni kring detta? Väger ett minimerat lidande av familjemedlemmarna tyngre än en livslögn som ni får gå och bära på och som kanske eller kanske inte kommer påverka er som person för alltid?

• Svar på tråden Etiskt försvarbart att ljuga om otrohet?
  • Zaria

Det beror nog helt på vem han jag skulle varit otrogen med är för någon, någon man är intresserad av, någon som bara är för en gång, om man ångrar sig eller inte.

Är det bara en engångsgrej som personen ångrar jättemycket så Nej, då ser jag det mer onödigt att berätta gentemot om det är någon man träffar flera gånger och kanske vill träffa igen för att förhållandet är dött/tråkigt.

• Zaria

Däremot kan jag tänka mig att det är en smärta personen som var otrogen får leva med resten av sitt fortsatta förhållande.

• ViceGuy

It wasn't me.

The most exciting phrase to hear in science, is not Eureka! (I found it!) but 'That's funny...' -Isaac Asimov
  • puss

jag har iaf bett min man hålla käft. om han sätter på nån på fyllan vill jag inte veta om det.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • I Blackrose I

Om alla kunde få det i huvudet att Sex är en mänsklig behov som behöver tillfredställas och har ingenting med känslor att göra så hade det varit perfekt...

Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • VirrigaVerna

Jag resonerar så utifrån mig själv att det vore oetiskt redan vid otroheten. Vet faktiskt inte om jag skulle kunna vara tyst om något sådant hade hänt. Nu har jag aldrig varit otrogen men jag tror att jag skulle ha väldigt svårt att inte berätta för maken om det skulle hända.

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Bedan

Jag har aldrig varit otrogen mot någon så jag vet inte hur jag hade resonerat. Antagligen hade jag hållit käft om det inte betytt nått, jag vet ju att det hade varit slutet för min relation om jag gjort en sådan grej. Har själv varit med om att bli bedragen och killen berättade då för mig för att lätta sitt jävla samvete fast vi redan gjort slut! Det var så elakt! Han mådde bättre men jag blev helt knäckt! Jävla svin. Hoppas barnet han har ihop med bruden vrålar varje natt.

• I Blackrose I
    Bedan skrev 2010-10-09 19:04:29 följande:
    Hoppas barnet han har ihop med bruden vrålar varje natt.
    Jag hoppas att du skrev det där utan att riktig mena det. Varför önskar du en oskyldig barn en störd nattsömn bara för att du är Arg/besviken på Karln?!
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • Bonanza

Jag hade inte berättat. Att berätta är ett totalt egoistiskt sätt att se på saken. Man vill lätta sitt samvete.

Det finns otroligt många människor som sitter och säger att de skulle vilja veta, i själva verket har många av deras partners de facto varit otrogna utan att de vet om det. Och de mår ju inte dåligt av det.

Så länge man inte visar något, inte låter det påverka förhållandet, inte gör om det osv osv - då finns det ingen mening med att berätta. Det gör mer skada än nytta.

• Voldemört

Ser det som mer ego att berätta något som ingen mår bra av att veta.

Svar på tråden Etiskt försvarbart att ljuga om otrohet?