• Eliva

Hur får vi henne att äta?

Har en bestämd dam som fyller 5 i november. 

Problemet vi stött på är att hon äter frukost såååå hiiiiiimla lååååångsamt. Hon skulle kunna sitta över en timma för att äta en portion gröt till frukost.
    Vi har provat:
    - Låta henne välja frukost/det hon vill ha.
    - Ställa en tid, t.ex att hon har en kvart på sig annars får hon inget kex (hon brukar få ett kex efter frukost)
    - Påminna vilket snart eskalerar till tjat
    - Fråga/förklara att vi inte har tid
    - "Vänta ut henne", dvs ibland låtit henne sitta men efter en timma kan vi bryta och då är hon fortfarande inte ens i närheten av att vara klar
    - Vänta med frukosten lite längre, så att hon ska hinna känna sig hungrig

Det slutar varje morgon med att man måste bli arg och ta i ordentligt. Då äter hon upp på fem minuter. Men det är så trist att behöva det!

Hon kan inte svara på varför hon tar sådan tid på sig.Så mitt största dilemma är att jag inte alls förstår varför hon gör på detta viset. Hon gör så här varje morgon men i stort sett aldrig till lunch eller middag. Jag tror att det är något hon fått för sig? Vi har som sagt provat att vänta med frukosten, för en tanke var att hon inte var hungrig, men efter 1-2 timmar vaken måste hon ju äta?

Vad göra? Jag vill inte behöva bli arg varje morgon! 

• Svar på tråden Hur får vi henne att äta?
  • Maria A Koberg

Tar det lika lång tid om du ger henne en mindre portion? Eller så kanske hon är en av dom människorna som har svårt att äta på morgonen. Det jobbiga med et är ju förstås att hon bara är 5 om man vill ju gärna att sina barn ska få i sig mat.

• Psykologstudenten

Vad säger hon själv om saken?

Har hon någon egen lösning på situationen?

Måste hon verkligen äta en hel frukost? Hon verkar ju helt klart inte så intresserad eftersom det drar ut på tiden samtidigt som lunch och middag går bra. 

• Impega

Bli inte arg då. Låt det ta sin lilla tid. Ge henne exempelvis 30 minuter och sen plockar du undan frukosten. 

• Rödnäbba

Är du säker på att hon är hungrig ? Det brukar ju vara den vanligaste anledningen till att man inte vill äta. Att nån står och bredvid och är arg kan ju också minska matlusten...

• Eliva

Alltså, en del läser ju verkligen in vad man vill. Som jag säger så visst blir jag arg efter en timma. Det är ganska stor skillnad mot att jag står och gormar och skriker från den sekund jag sätter ner tallriken.

Nej, hon behöver inte äta upp allt. Men efter en timma kan hon ha ätit två skedar ifall vi inte "puffar" på henne.  

Visst skulle jag bara kunna släppa det, men ska jag alltså skicka ut henne mot dagens äventyr med två matskedar gröt i magen och 4-5 timmar innan hon får lunch? Det känns inte rätt.  Jag kan gissa att hon kanske inte känner sig  hungrig på samma sätt och jag förstår att hon inte förstår att hon måste äta för att det är länge till lunch. Det är just därför jag postar frågan här, för jag hoppas få ett bra råd om hur jag kan få henne att äta för att jag vet att hon behöver det.

Hon kan inte ge ett svar på varför, hon är en liten drömmare och frågar man så kan man få ett fullkomligt ologiskt svar. Nu senast var det att jag måste stå med armarna rakt ut och hoppa när jag säger till henne att hon ska äta upp, då skulle hon göra det. (Hur söt kan man vara? Men som sagt inte särskilt hjälpsamt i den här frågan.)

• ninnione

kan de vara så att hon har svårt att äta på morgonen, många har ju det. hur ser hennes dag ut för övrigt? dagis som de får mellis på innan lunch lr är de inget alls på dessa 4-5 timmarna?

testa att ge henne en liten portion gröt o låt henne sitta exvis 30 min o sen duka undan, pusha på henne någon enstaka gång under den tiden bara utan att göra en grej av det. o äter hon då dåligt kankse man kan ta upp med dagis om att hon kan få en macka under mellisen alt lite mer frukt. då kanske hon har kommit över den där gränsen att det är svårt att äta.

• Psykologstudenten
    Eliva skrev 2010-10-09 20:16:46 följande:
    Alltså, en del läser ju verkligen in vad man vill. Som jag säger så visst blir jag arg efter en timma. Det är ganska stor skillnad mot att jag står och gormar och skriker från den sekund jag sätter ner tallriken.

Nej, hon behöver inte äta upp allt. Men efter en timma kan hon ha ätit två skedar ifall vi inte "puffar" på henne.  

Visst skulle jag bara kunna släppa det, men ska jag alltså skicka ut henne mot dagens äventyr med två matskedar gröt i magen och 4-5 timmar innan hon får lunch? Det känns inte rätt.  Jag kan gissa att hon kanske inte känner sig  hungrig på samma sätt och jag förstår att hon inte förstår att hon måste äta för att det är länge till lunch. Det är just därför jag postar frågan här, för jag hoppas få ett bra råd om hur jag kan få henne att äta för att jag vet att hon behöver det.

Hon kan inte ge ett svar på varför, hon är en liten drömmare och frågar man så kan man få ett fullkomligt ologiskt svar. Nu senast var det att jag måste stå med armarna rakt ut och hoppa när jag säger till henne att hon ska äta upp, då skulle hon göra det. (Hur söt kan man vara? Men som sagt inte särskilt hjälpsamt i den här frågan.)
    Vad händer om hon inte äter mer än så? Blir hon kinkig på förskolan? Eller klarar hon sig till lunch? För i så fall är det ju inte ett problem faktiskt!
  • Machapuchare

Min äldste son har svårt att få i sig frukosten. Drickjogurt fungerar bra och sedan en morot i bilen på väg till förskolan passar honom.

• Tygtiiger

Har det alltid varit så eller är det något nytt?

Frukost är inte livsnödvändigt men kan vara bra att ha om man inte får frukost på dagis. Ge henne ett glas juice som sätter fart på blodsockret och en smörgås eller liknande, och se om det funkar bättre.

Annars: sätt upp en tid somgör att ni hinner lagom på morgonen och varna tio minuter innan, typ "du, nu måste jag plocka undan frukosten om tio minuter, så se till att ät!" och sedan tar du bort tallriken när tiden är slut. Prata med förskolan om hon inte fått i sig något så att de vet vad det är om hon blir kinkig och trött.Det kanske räcker för henne att äta lite, så tar hon igen det till lunch?

På så vis slipper ni iallafall skrik och bråk på morgonen.

Krupke, we've got problems of our own!
  • AstraTrillian

Har ni provat att ge nåt hon kan hålla i och äta och kanske ge det på väg till dagis? Smölrgås eller en banan kanske. Gröt verkar ju inte funka så bra så om jag vore dig skulle jag testa lite olika saker. Kanske prata med förskolan och kolla om hon kan få lite extra frukt på förmiddagen?

Helt enkelt skippa som ni har det nu och prova massa andra lösningar. Äta andra saker, äta på vägen, äta framför Bompa, äta på dagis etc.

• lammet

Plättar löste problemet hos oss, ni vet små pannkakor. Finns färdiga på affären och tar 30 sek att mickra. Hon får en stund på sig att äta, har hon inte ätit upp så får hon mumsa i sig dessa medans vi gör oss klara. En vid påklädning, en när håret kammas, en påväg ut genom dörren osv. Funkar skitbra, numera så äter hon oftast upp dem rätt snabbt men såsar hon till så löser det sig ändå. 

Inget tjat, huuuur skönt som helst:) 

• Malena C

Tar det lika lång tid på helgerna? Om inte kanske detta är hennes sätt att skjuta upp punkten när hon åker till förskolan och måste säga hej då till mamma och pappa eller så tycker hon om atmosfären på morgonen och vill hålla kvar den.  Om det skulle vara så kanske det kan hjälpa att skapa en annan liknande situation någon annan del av dagen som hon kan se fram emot. 

Svar på tråden Hur får vi henne att äta?