TheOtherOne skrev 2010-10-09 19:44:38 följande:
Tack för alla svar! :) det hjälpte mycket. Nu förstår jag det där med 50 000 kr i halvår. Har läst igenom CSN hemsida osv.
När det gäller karriär och jobb så kan jag med all självförtroende säga att det kommer att gå på toppen. :) När jag fick studenten så fick jag även stipendium och en summa pengar från skolan för skolans bästa projektarbete som handlade om IT/Teknik. Med hjälp av projektarbetet tjänade jag ungefär 16,5 tusen Kr. Hela detta förklarar hur mycket jag brinner för det jag gillar.
Det som jag ska läsa är den Civil Ingenjör inom Robotik. (för tjejer: Man bygger robotar, automatiserade maskiner som tänker och fattar beslut själva

, de kan städa t.ex erat kök eller laga mat automatisk

)
Om man tänker efter lite, för 20 år sedan så var datorer och IT inte så himla vanliga och viktig för allmänheten men nu har var enda enskild en dator hemma. Detsamma gäller för robotar. Om några år kommer vi alla att ha en eller flera robotar hemma men många fler inom militär och vård och räddningstjänsten. Till och med nu så kan vi se några legendariska exemplar inom dagens samhälle. Volvo har byggt ett system i den nya S60 som bromsar bilen automatisk(Självklart att volvo måste jobba lite mer på det efter där katastrof testet). Men i framtiden så kommer vi att se många många fler robotar. Min dröm är en bil som kan köra själv. "Då kan man bara sova i den".
Åhhh jag kan skriva om detta i timmar med nu räcker det. Så karriär kommer att gå bra eftersom jag följer bara mitt hjärta och passion! Man tjänar ungefär 30- 40 tusen kr per mån om man är civ ing. Men jag tänker stasta på forskningen också å tjäna extra därifrån.
Satsa på stjärnorna och hamna bland molnen brukar jag säga.
Det låter som att det kommer gå bra för dig i framtiden
Ekonomin kommer ordna sig, bara ni har ett billigt boende och är ekonomiska och sparsamma.
Om din tjej börjar jobba sen så kommer det ju som sagt in mer kosing också om 1-2 år.