• TheOtherOne

Ska börja universitet men flickvännen är gravid!

Hej, Jag är ny här :) och behöver lite hjälp från er som har erfarenhet. 

Det är så att min flickvän blev gravid nyligen. Jag är 20 och hon 18. och Vi vågar inte göra abort.
    I hösttermin 2010 så ska jag läsa till Civ Ing som är 5 år lång. Därför kan jag inte jobba heltid! Min fråga är om det är några som har klarat universitet samtidig som de har fått barn? Hur är det? Hinner man med plugget?  Hinner man med frugan och barnet? 

Tack för hjälpen!

• Svar på tråden Ska börja universitet men flickvännen är gravid!
  • Matillin

Du får inte tjäna mer än ca 100 000  kr per år tror jag det är, så i snitt inte mer än ca 8000 varje månad?
    Tänk på att du kanske rätt fort kommer upp i den summan speciellt på sommaren då du antagligen tar ett extrajobb?

• Matillin

Hur har ni tänkt sen efter din tjej varit föräldraledig.
    Har hon något fast jobb att gå tillbaka till, eller är det några problem för henne att få jobb?
    Jag tror att om ni bor billigt så kommer ni nog klara det galant även om din tjej får lägsta föräldrapenning eller blir arbetslös sen.
    Om hon har ett jobb sen när bebisen är 1-2 år så kommer ni ju genast få bättre ekonomi.

• Matillin

Om du har lätt för dig i skolan så kan du ju vissa terminer läsa dubbelt 200% eller 150%.
    Då får du skippa extrajobbet men du kommer ju bli klar mycket snabbare.
    Min man läser den här terminen 200% samma som du ska läsa och jag pluggar 100% på en kyutbildning.
    Det är lite jobbigt men funkar helt ok och då har vi två små barn hemma

• Pirum

Utbildningen du ska gå är väl en sån som ger hyfsad inkomst efteråt. Och det är väl inte megaarbetslöshet heller?

Se det som en jättebra investering att leva på budget medan barnet är litet. För sedan när barnet blir ett par år gammalt och vill börja med fritidsaktiviteter och man vill ge barnet upplevelser i form av resor och sånt så är det finemang med en vettig utbildning och inkomst.

Kör hårt men försök tänka på, som någon skrev, att det kanske inte funkar att jobba helger eftersom din tjej kan behöva avlastning.

• julmusten
    Matillin skrev 2010-10-09 16:01:37 följande:
    Du får inte tjäna mer än ca 100 000  kr per år tror jag det är, så i snitt inte mer än ca 8000 varje månad?
    Tänk på att du kanske rätt fort kommer upp i den summan speciellt på sommaren då du antagligen tar ett extrajobb?
    Och ar det fore eller efter skatt??

Nu sa bor ju jag i ett litet annorlunda samhalle, men har sa finns det i alla fall ratt sa mycket financial aid for studerande foraldrar. Det finns en del stipendier att ansoka, oftast finns det billigt boende specifikt for familjer, subventionerad day care etc. etc. etc.

Man maste bara leta upp hjalpen sjalv och fraga. Om man gor det sa finns det allt mojligt spannande. Nu sa behover ni nog inte tanka sa mycket pa barnomsorg och terminsavgifter, men kanske att det finns stipendier och fonder att ansoka om?
  • jessamy

Hej.
    Kan ej svara i ekonomitråden för jag är kvinna!! =) Tänk på att när din sambo inte är mammaledig längre kan hon börja plugga och söka CSN alt börja jobba så då kommer ekonomin genast att bli bättre!!!

Klart man klarar sig. När min sambo flyttade hit när vi precis fått barn levde vi på min FP. Den plus barnbidrag gav ca 13500kr i månaden och då hade vi bil med avbetalning plus bensin etc =) Det gick det med. Det var knapert. Men tänker man ekonomiskt så går allting!
    Lycka till!! =)

Tänk bara på att om du jobbar extra får du inte tjäna hur mkt som helst per termin! Det är ca 50000 kr före skatt per halvår.. (exakta uppgifter får du från CSN) så tänker du jobba på sommaren så kommer man snabbt upp i dessa summor och absolut om du jobbar juni, juli och augusti och lönen är en månad förskjuten för då så hamnar ALL lön på andra halvåret.

• TheOtherOne

Tack för alla svar!  :) det hjälpte mycket. Nu förstår jag det där med 50 000 kr i halvår. Har läst igenom CSN hemsida osv. 

När det gäller karriär och jobb så kan jag med all självförtroende säga att det kommer att gå på toppen. :)  När jag fick studenten så fick jag även stipendium och en summa pengar från skolan för skolans bästa projektarbete som handlade om IT/Teknik. Med hjälp av projektarbetet tjänade jag ungefär 16,5 tusen Kr. Hela detta förklarar hur mycket jag brinner för det jag gillar.

Det som jag ska läsa är den Civil Ingenjör inom Robotik. (för tjejer: Man bygger robotar, automatiserade maskiner som tänker och fattar beslut själva Tungan ute, de kan städa t.ex erat kök eller laga mat automatisk Tungan ute

Om man tänker efter lite, för 20 år sedan så var datorer och IT  inte så himla vanliga och viktig för allmänheten men nu har var enda enskild en dator hemma. Detsamma gäller för robotar. Om några år kommer vi alla att ha en eller flera robotar hemma men många fler inom militär och vård och räddningstjänsten.  Till och med nu så kan vi se några legendariska exemplar inom dagens samhälle. Volvo har byggt ett system i den nya S60 som bromsar bilen automatisk(Självklart att volvo måste jobba lite mer på det efter där katastrof testet). Men i framtiden så kommer vi att se många många fler robotar.  Min dröm är en bil som kan köra själv. "Då kan man bara sova i den".

Åhhh jag kan skriva om detta i timmar med nu räcker det. Så karriär kommer att gå bra eftersom jag följer bara mitt hjärta och passion!  Man tjänar ungefär 30- 40 tusen kr per mån om man är civ ing. Men jag tänker stasta på forskningen också å tjäna extra därifrån. 

• Matillin
    TheOtherOne skrev 2010-10-09 19:44:38 följande:
    Tack för alla svar!  :) det hjälpte mycket. Nu förstår jag det där med 50 000 kr i halvår. Har läst igenom CSN hemsida osv. 

När det gäller karriär och jobb så kan jag med all självförtroende säga att det kommer att gå på toppen. :)  När jag fick studenten så fick jag även stipendium och en summa pengar från skolan för skolans bästa projektarbete som handlade om IT/Teknik. Med hjälp av projektarbetet tjänade jag ungefär 16,5 tusen Kr. Hela detta förklarar hur mycket jag brinner för det jag gillar.

Det som jag ska läsa är den Civil Ingenjör inom Robotik. (för tjejer: Man bygger robotar, automatiserade maskiner som tänker och fattar beslut själva Tungan ute, de kan städa t.ex erat kök eller laga mat automatisk Tungan ute

Om man tänker efter lite, för 20 år sedan så var datorer och IT  inte så himla vanliga och viktig för allmänheten men nu har var enda enskild en dator hemma. Detsamma gäller för robotar. Om några år kommer vi alla att ha en eller flera robotar hemma men många fler inom militär och vård och räddningstjänsten.  Till och med nu så kan vi se några legendariska exemplar inom dagens samhälle. Volvo har byggt ett system i den nya S60 som bromsar bilen automatisk(Självklart att volvo måste jobba lite mer på det efter där katastrof testet). Men i framtiden så kommer vi att se många många fler robotar.  Min dröm är en bil som kan köra själv. "Då kan man bara sova i den".

Åhhh jag kan skriva om detta i timmar med nu räcker det. Så karriär kommer att gå bra eftersom jag följer bara mitt hjärta och passion!  Man tjänar ungefär 30- 40 tusen kr per mån om man är civ ing. Men jag tänker stasta på forskningen också å tjäna extra därifrån. 
    Satsa på stjärnorna och hamna bland molnen brukar jag säga.
    Det låter som att det kommer gå bra för dig i framtiden

Ekonomin kommer ordna sig, bara ni har ett billigt boende och är ekonomiska och sparsamma.
    Om din tjej börjar jobba sen så kommer det ju som sagt in mer kosing också om 1-2 år.
  • Isalel

Ekonomiskt törs jag inte svara på hur ni kommer få, men med min erfarenhet så vet jag att man kan leva rätt billigt med småbarn om man försöker att vara ute i god tid. Finns mycket fint begagnat som man kan spara in tonvis med pengar på!
    Och ansträngningsmässigt så har det varit en klar fördel för mig att studera när jag haft barn. Dels så är jag bra mycket effektivare när jag väl måste plugga eftersom att man vill göra det bästa av den tid man har avsatt. Och dels så har det gett mig mycket tid hemma så att barnen inte behövt vara så överdrivet mycket på dagis och så! Kan ur det perspektivet bara säga positivt om att studera och ha barn.
    men som dagt, svårt att säga om det ekonomiska, beror ju lite på hur dyrt ni bor och vad ni har för utgifter, men förmodligen så är dom där åren med slit värt det för alla år som du får jobba med det du trivs med :)

• Marie30

Några av våra bästa vänner fick barn då de både pluggade till läkare. Hunnit med sitt barn har de definitivt gjort trots krävande utbildning. Har förstått att de fått en del ekonomisk hjälp av sina föräldrar men nog går det ändå, även om man inte har den hjälpen. Inställning är nog a och o. Lycka till!

• Preface

Klara er på ett studiebidrag+lån samt föräldrapenning? Ja det gör ni.
    Min man läser 5:e terminen till matematisk ingenjör och pendlar dessutom ca 3 ½ timma om dagen. Vi har levt på hans CSN samt mitt lägstabelopp från försäkringskassan sen sonen föddes för 14 månader sen.
    Skall tilläggas att jag är 20 och han är 21.
    Nu är föräldradagarna för min del slut och jag jobbar emellanåt, mestadels hemifrån så jag slipper skola in min son på dagis innan han är minst 2 år.

Bor man ekonomiskt kan man dessutom spara en hel del (vi lägger undan mellan 2000-3500 kr varje månad)

Hör gärna av dig när du har lyckats bygga automatsierad maskin som kan städa mitt och andra kvinnors kök, det skulle uppskattas. Jobbar själv inom pneumatik och portalrobotar och känner inte att det är så troligt under min livstid, men jag skulle inte bli särskilt besviken om du motbevisade mig....

Svar på tråden Ska börja universitet men flickvännen är gravid!