vad är det som gäller?
min son på 1,5 mån skrek väldigt mycket dygnet runt,varpå vi testade att utesluta mjölkproteinallergi.
sonen blev bättre och var inte lika pruttig och slutade skrika konstant!
Nu var det då dags att testa mjölkprotein igen, jag drack ett halv glas mjölk på lördag morgon- ammade drygt en timme efter intaget, och efter bara en liten stund så började det ploppa ut utslag över hela kroppen, rejält med utslag! fick åka in med han till barnkliniken där dom då konstaterade att han måste vara allergisk mot mjölkprotein då det var det jag hade ätit som jag normalt inte äter, och dom skrev ut kortisonsalva.
när jag rågade hur lång tid det tar innan mjölkproteinet försvinner ur min mjölk så sa dom 12 timmar, och när jag frågade om det inte kan bli värre ju mer han äter under denna tid-dvs att det kanske kan sätta sig på andningen eller dyl så sa dom att det inte kunde hända.
nu har det gått 30 timmar sedan jag drack mjölken, och sonen har precis ammat för bara en liten stund sedan- och bara efter 1 min amning så blossar utslagen upp direkt, och han blir väldigt röd i ansiktet och svullnar kring näsa/ögon.
jag frågade dessutom om man inte ska göra pricktest/blodprov för att se om han är allergisk mot något mer- men det skulle vi inte alls göra för dom där testerna kan då visa både falskt negativt och falskt positivt!
Är det vanligt att dom får en så här stark reaktion vid amning? är ju inte så mycket protein som går över i bröstmjölken sägs det ju. Och tar det 12 timmar som läkaren sa innan det försvinner? (hört annat nämligen)
och borde man inte ta ett allergi test för att kontrollera ev andra allergier med tanke på hans kraftiga reaktion redan nu vid amning? (blir ju betydligt värre om han får vanlig mat direkt i sig)