• don Quijote

kille som jävlades med min son hela fotbollsträningen! Hur hantera bäst?

Höll på att bli vansinnig förra fotbollsträningen. När de skulle göra en övning två och två hamnade min 7-åring med en kille som småjävlades hela tiden. När min son ramlade låtsades den andre sparka honom i baken flera gånger, alltså inte på ett kul skojigt sätt utan bara på ett förnedrande och förlöjligande sätt. Höll på med såna smågrejer hela tiden. Såg att sonen blev alldeles osäker, började larva sig lite och kände sig fånig...

Konflikträdd som jag är gjorde jag inget åt detta, men blev än mer beslutsam att göra det nästa gång när jag pratade med sonen efteråt. Jag sa att jag sett killen göra samma sak med alla han tränade mot, vilket inte var helt sant, men sonen blev jättelättad. Han kände att det var honom det var fel på. Inte ok!

Hur hantera bäst. Tränarna är runt 20 och inte mycket att luta sig mot i detta. Ska jag gå på killen med föräldrar? Eller vad är bäst??

• Svar på tråden kille som jävlades med min son hela fotbollsträningen! Hur hantera bäst?
  • lindaha
    don Quijote skrev 2010-10-09 20:32:48 följande:
    Höll på att bli vansinnig förra fotbollsträningen. När de skulle göra en övning två och två hamnade min 7-åring med en kille som småjävlades hela tiden. När min son ramlade låtsades den andre sparka honom i baken flera gånger, alltså inte på ett kul skojigt sätt utan bara på ett förnedrande och förlöjligande sätt. Höll på med såna smågrejer hela tiden. Såg att sonen blev alldeles osäker, började larva sig lite och kände sig fånig...

Konflikträdd som jag är gjorde jag inget åt detta, men blev än mer beslutsam att göra det nästa gång när jag pratade med sonen efteråt. Jag sa att jag sett killen göra samma sak med alla han tränade mot, vilket inte var helt sant, men sonen blev jättelättad. Han kände att det var honom det var fel på. Inte ok!

Hur hantera bäst. Tränarna är runt 20 och inte mycket att luta sig mot i detta. Ska jag gå på killen med föräldrar? Eller vad är bäst??
    Det är klart att du ska ta det med tränarna. Det är de som har ansvaret under barnen när de tränar och det är de som ska lösa problemen. Att de är 20 år spelar väl mindre roll?
  • don Quijote

Att de är 20 är i sig inget problem, att de inte är så pedagogiska, inte jättevana vid barn och inga vidare konflikthanterare gör det svårare. De är båda sådana som blir lite för bossiga i ren osäkerhet på egna auktoriteten.

• Lille Gris
    don Quijote skrev 2010-10-09 20:39:55 följande:
    Att de är 20 är i sig inget problem, att de inte är så pedagogiska, inte jättevana vid barn och inga vidare konflikthanterare gör det svårare. De är båda sådana som blir lite för bossiga i ren osäkerhet på egna auktoriteten.
    Trots det så tycker jag att du måste prata med dem först. Det är ju faktiskt deras ansvar, men brister de i den uppgiften så behöver de kanske någon som pushar dem till att se och ta hand om även sådant som inte direkt handlar om fotboll. Låt dem inte vifta bort det med översittarattityd utan stå på dig om att det är viktigt att alla känner sig välkomna på planen och att mobbing i laget absolut inte är acceptabelt!
    Hjälper inte det så ska ni kanske kalla till ett föräldramöte där ni tillsammans sätter upp riktlinjer för fotbollsträningen, dvs att det inte bara handlar om att spela fotboll utan också lära sig om lagkänsla, kamratskap, hjälpsamhet, schysst spel osv. Även ta upp hur ni vill att eventuell konflikthantering ska ske. Får tränarna alla föräldrar mot sig så inser de nog att de måste ändra sig, och du slipper känna dig ensam och utpekad som tjatkärring.
    Ibland är andras bild av att ha roligt väääldigt olik din egen
Svar på tråden kille som jävlades med min son hela fotbollsträningen! Hur hantera bäst?