• blomman08

varför försvinner alla när man skaffat barn för ?

När jag vart gravid med min son vart jag överlycklig även så min bäste vän och vänner, Men dom två vännerna som redna hade barn varnade mej om att min vänner inte komma finns kvar så länge till, Jo min vänner kommer vi har kännt varandra i åtta respektive 12 år, klart dom finns kvar svarade jag.
    inne i vecka 12 började man bli uträlnad från att gå på fets, Med fest menar jag tjej middagar, Ja tycker man kan vara med fast man inte dricker och spela spel och skratta och sjung, Men jag vart uträknad, När jag påpekade attnästa gång vill jag vara med så fick ja till svar jaha trodde inte du ville.
    långt senare i gradiviteten frågade dom inte längre om man ville gå på bio eller gå på stan, alla försvan bara.
    När lilla skrutten kom tyckte alla det var jätte kul, kom och beundrade det litte msäter värket. men när det sen inte var kul längre så slutade dom höra av säg. Och jag förstår inte varför, Man kan ju umgås fast man har barn jag sitter ju inte bara och pratar om blöjnyten dirket.
    Bil så avensjuk på en gammal vän, hennes vän fick barn samtidigt och när jag läsre hennes blogg om hur hon skriver va kul det var att träffa hennes son hå hur mycket hon tycker om den lille pojken blir jag avensjuk, varför kan inte mina väner vara lika delaktiga i mitt barns upväxt, ja och mina väner har ju ändå vuxit upp tillsammans.
    Jag har börjat vant mej och förväntar mej inget längre, Men är det felr som har haft det så här eller är jag eensam om det?

• Svar på tråden varför försvinner alla när man skaffat barn för ?
  • blomman08
    straw2008 skrev 2010-10-10 09:21:58 följande:
    Tror visst att detta varit "riktiga vänner" varför skulle de annars hänga ihop i 12 år? Känns förnedrande mot ts att skriva att det minsann inte är riktiga vänner osv. Mitt råd till dig är att även om du tycker att du bjudit till mkt redan så skicka iväg ett sms, skriv tex att du saknar deras umgänge o att du gärna ses utan barn? Även om du som sagt resan känner att du bjudit till då försök lite mer, om du anser att det faktiskt varit dina vänner i 12 år skulle jag tycka det är värt att kämpa lite för. Skicka iväg man o barn i bjud hem dina vänner??
    Ja har ju ställt den frågan ett par gånger, eller sagt att jag gärna förljer med om dom ska hitta på något roliigt, men dom kommer alltid med udnaflykter, vi ska åka till sthlm och festa o vi kommer hem gan ska sent på natten, anatr att du inte vill följa med då? ok men nästa helg, ja men då börjar vårna vita månad ska vara nyktra då, nästa helg kommer och dom går ut och dricker, påpkear ja varför dom inte ringe, ja men det vart inpuls tänkte du har ju barn och kan inte släppa allt, Men ja har ju en smbo. även när dom går ut och plockar svamp så skiter dom i det.

Jag hör på mej själv när jag skriver att det är ju faktist inget att hålla kvar vid, dom vill ju faktist inte umgås med mej, villken uppenbarels ja fick! har aldrig tänkt på det så här!
  • blomman08
    hon mot strömmen skrev 2010-10-10 09:34:24 följande:

När jag träffade min make så höll jag honom hemlig i flera månader innan jag sade något åt mina vänner. Men när de fick reda på det så började vi glida isär, när de fick veta att vi skulle ha barn, så gled vi isär ännu mer och nu har jag endast sporadisk kontakt om ens det med mina sk vänner.

Nu har de skaffat  make och barn men inte har vi mer kontakt för det.

Tror det är så här att man hamnar i olika faser i livet, när man skaffar barn och vännerna är barnlösa osv.

Man kommer nog inte riktigt tillbaka som förut. någonsin om man inte är mycket mycket bra vänner.

Har en kompis kvar sedan förut, vi har varit i olika faser i princip jämt, hon tre år yngre, vi är rikitga vänner.
    De andra är bara ytligt bekanta idag.

Lite rörigt, hoppas ni förstår ändå.

jo jag förstår, men när min två andra väner fick barn var ju jag i mitt "patyr" fas innen ja hade barn alltså, men jag tog mej alltid tid att komma och hälsa på och myste med barnen.
  • hon mot strömmen
    blomman08 skrev 2010-10-10 09:38:32 följande:
    jo jag förstår, men när min två andra väner fick barn var ju jag i mitt "patyr" fas innen ja hade barn alltså, men jag tog mej alltid tid att komma och hälsa på och myste med barnen.
    Där har du skillnaden mellan dig och dina vänner.....Kompisen som jag har kvar, har varit och hälsat på mig efter jag fick barn, flyttat iväg över hundra mil. Jag har varit till henne likaså.

Flytten har vi gjort efter att vi fick barn....
  • blomman08

Jag tänkte efter till, om man går tillbaka till skol åldern till "pluggisarn" och deras kompis gäng, dom håller ju forfarande ihopp och umgås myckety när nån av dom fått barn, Jag till hörde gruppen "stökig/partyflicka" när jag gick i skolan och vårat gäng har alltid varit väldigt vilda av säg även idag, det är väl där man inte passar in längre, Alltså dom pluggar och jobbar och så men på hälgerna blir man ju det där gänget igen, och det ja menar på "pluggisarna" har ju alltid varit lungna så att en liten bebis komme rin i bilden där stör ju inte"gänget" men det gör det för party gänget, Det måste ju nästan vara något sånt, shit vad jag fick upp ögorna nu när jag började skriva, Jag har aldrig sätt det på det här sättet förut! tack för ni kommer med era historier, Ni som har kompisra kvar villket "gäng tillhörde ni? tänkte om jag har rätt i det ja säger eller om ja är heelt ute och cyklar?

• blomman08
    InteVetJag skrev 2010-10-10 09:20:00 följande:
    Jag har inte kvar några alls av mina vänner jag hade när jag blev gravid.. Jag tänker så här : Dem är inte värda mig, deras förlust!! Vänskapen var tydligen inte värd så mkt :(
    precis, man måste ju få bli acepterad för den man blivit :)
  • Lei

De kanske inte upplever att de är vitkiga för dig längre för jag vet en hel del (inklusive mig själv) som undrar varför alla försvinner när de skaffar barn. Vad har jag gjort för fel etc...
    En relation är alltid ömsesidig och även om ditt liv ändras otroligt mycket så är ju deras liv densamme som innan och någonstans i sin glädje över att vara gravid och vänta en liten knodd så får man inte glömma att trots att vännerna är glada så rör sig deras vardag inte om denna graviditet.

Därför tar jag i vana att idag när jag är gravid att prata min graviditet med dem som själva väljer det och det finns en hel del av dem, men det finns även dem som faktiskt inte vill höra hur lycklig man är och hur bra allt är jämnt (även om det inte alltid är så men jag är inte typen som drar upp negativa saker i onödan) och då pratar vi inte gravidditet så mycket utan det kan tom hända att jag glömmer bort att jag har en mage som puttar ut när jag är ute med de typerna av människor.

Tyvärr får man nog anpassa sina samtalsämnen efter de man är med då inte alla tycker om barn, är i en plats i livet de kan glädjas åt andras barn av olika skäl etc och tyvärr kan det vara vänner som då tycker du är okänslig och sviker dem fast du inte alls är medveten om det.

Om du vill gå till botten till varför just de här vännerna har svikit dig får du väl ta kontakt och prata med dem och förhoppningsvis kan de vara ärliga mot dig, annars kan du inte göra mer än att gå vidare trots att det gör ont för att du saknar dem tyvärr. 

• Pia och Elna
    blomman08 skrev 2010-10-10 09:49:26 följande:
    Jag tänkte efter till, om man går tillbaka till skol åldern till "pluggisarn" och deras kompis gäng, dom håller ju forfarande ihopp och umgås myckety när nån av dom fått barn, Jag till hörde gruppen "stökig/partyflicka" när jag gick i skolan och vårat gäng har alltid varit väldigt vilda av säg även idag, det är väl där man inte passar in längre, Alltså dom pluggar och jobbar och så men på hälgerna blir man ju det där gänget igen, och det ja menar på "pluggisarna" har ju alltid varit lungna så att en liten bebis komme rin i bilden där stör ju inte"gänget" men det gör det för party gänget, Det måste ju nästan vara något sånt, shit vad jag fick upp ögorna nu när jag började skriva, Jag har aldrig sätt det på det här sättet förut! tack för ni kommer med era historier, Ni som har kompisra kvar villket "gäng tillhörde ni? tänkte om jag har rätt i det ja säger eller om ja är heelt ute och cyklar?
    Jag tillhörde partygänget när jag gick i plugget och har fortfarande vänner som festar massor men umgås ändå med dem. Tex i lördags hade vi gäster ute i förortsvillan där några avvek vid elva för att festa runt på stan medans de som numera är lugnare stannade lite till och sen gick hem och sov.

Jag vidhåller att de inte är rikga vänner om de droppar dig på det sättet även om du sträcket ut en hand. Att man har känt varandra i 12 år spelar ingen roll. De var förmodligen bara "partyvänner" som man sen när festen klingar av inte har något annat gemensamt med. Jag har själv tappat vänner jag har känt länge på grund av att det faktiskt bara var partyvänner. Men de riktiga vännerna stannar oavsett var i livet man befinner sig.
  • blomman08
    Pia och Elna skrev 2010-10-11 07:38:02 följande:
    Jag tillhörde partygänget när jag gick i plugget och har fortfarande vänner som festar massor men umgås ändå med dem. Tex i lördags hade vi gäster ute i förortsvillan där några avvek vid elva för att festa runt på stan medans de som numera är lugnare stannade lite till och sen gick hem och sov.

Jag vidhåller att de inte är rikga vänner om de droppar dig på det sättet även om du sträcket ut en hand. Att man har känt varandra i 12 år spelar ingen roll. De var förmodligen bara "partyvänner" som man sen när festen klingar av inte har något annat gemensamt med. Jag har själv tappat vänner jag har känt länge på grund av att det faktiskt bara var partyvänner. Men de riktiga vännerna stannar oavsett var i livet man befinner sig.
    du har rätt i det du säger, men då känns ju 12 år vänskap bara som en bluff, det känns ju som allt man har genom gått bara är bort spolat för att man skaffade familj, känns verkligen skit, Och det är ju inte så lätt att bara skaffa ny vänner lixsom, Jag saknar att ha någon att prata med och dela min hemligheter med, Min sambo är ju också min bäste vän, men man kan inte prata med honom om allt, min vill ju ha en tjej kompis.
    Men min familj är det bästa som har hänt mej och jag skulle inte byta ut det för något i världen, men ibland blir det lite ensamt om du förstår vad jag menar!
  • Mariohn

Varför skulle de inte vara riktiga vänner? Typiskt inskränkta och bittra morsor att vägra acceptera att alla inte är intresserade av barn eller att umgås med dem. Jag är en jävligt äkta vän och jag ville inte umgås med barn innan jag fick ett eget. Jag hade helt andra intressen. Gör det mig oäkta?

• Pia och Elna
    blomman08 skrev 2010-10-11 10:56:07 följande:
    du har rätt i det du säger, men då känns ju 12 år vänskap bara som en bluff, det känns ju som allt man har genom gått bara är bort spolat för att man skaffade familj, känns verkligen skit, Och det är ju inte så lätt att bara skaffa ny vänner lixsom, Jag saknar att ha någon att prata med och dela min hemligheter med, Min sambo är ju också min bäste vän, men man kan inte prata med honom om allt, min vill ju ha en tjej kompis.
    Men min familj är det bästa som har hänt mej och jag skulle inte byta ut det för något i världen, men ibland blir det lite ensamt om du förstår vad jag menar!
    Jag förstår absolut hur du menar jag känner till viss del samma man har inte samma stora umgänge som man hade när man var ung och man är mycket hemma med sin familj. Vänner jag har haft in många år har trillat bort för mig med men jag tycker att den här perioden när man nyss fått barn är ett superbra tillfälle att hitta nya vänner som är på samma ställe i livet. Jag har deltagit i flera träffar som har organiserats här på Familjeliv men även träffar mammor på öppna förskolan m.m.

Vänskapen behvöer inte vara en bluff men man kan ju konstatera att den kanske inte¨var så stark att den klarar olika förändringar. Å andra sidan så kanske den bara är på paus och kan återtas.
  • blomman08
    Mariohn skrev 2010-10-11 10:58:34 följande:
    Varför skulle de inte vara riktiga vänner? Typiskt inskränkta och bittra morsor att vägra acceptera att alla inte är intresserade av barn eller att umgås med dem. Jag är en jävligt äkta vän och jag ville inte umgås med barn innan jag fick ett eget. Jag hade helt andra intressen. Gör det mig oäkta?
    Jag tycker inte det, Men man är ju också barnledig, när dina väner var barnlediga struntade du i att umgås med dom då också? Jag förstår att det kanske inte är så kul att vara med någon som har barn och har barnet med säg, Men man kan ju umgås utan barnen med! hur tänkte du?
  • frufri

Jag tänkte precis starta en tråd om det här när jag hittade din!  Jag känner ungefär på samma sätt... Mina vänner försvann väl inte direkt men de visade noll förståelse för att mitt liv hade förändrats.

De skickade fortfarande sms när de skulle hitta på nåt eller så men det var alltid på samma sätt som innan, Typ "Fika på stan kl 19 dom som vill"  kunde nån skicka kl 18.... Det är inte så konstigt om man som småbarns förälder inte bara kan dra på en gång. Men det har dom inte fattat alls... 

Jag har bjudit hit dom på fika på eftermiddagarna osv och vi har haft jätte trevligt, men aldrig att de har bjudit igen. Jag känner som så att det är naturligt att vi inte ses lika mycket som innan. Eftersom att jag prioriterar annorlunda nu, givetvis. Dessutom så känner jag inte att jag vill hitta på massor på kvällarna längre. Fokus har flyttats till dagarna för mig. Jag vill gärna ta en fika eller så under dagen. Men kvällarna är jag helst hemma med man och barn. Inte alltid men oftast! Så mycket beror ju på mig. Det är jag medveten om. Men jag önskar att de åtminstone nån gång kunde ta initiativet till att ses under dagen... Jag förstår inte varför de inte kan förstå att livet ser annorlunda ut för mig....??

• Agnes85

Jag förstör inte att vissa av är kan inte förstå att de som har inga barn lever annolunda en vi som har barn.... Det är själv klar, och vissa tycker inte om när små barn gråter, skriker, springer, dreglar osv. så är det bara. När jag fick barn var jag 16,5 år  DÅ visste jag långt innan vad innebär att ha barn... specielt om man väljer att vara ensam. Slut på fest, hemma med bebisen laga mat, städa - rutiner så att barnet mår bra....  Då var jag på annan nivå en minna vänner.... läss gärna min blog
    Tjejer !!!!  man kan alltid hitta människor som är på samma nivå som vi...  ingen säger att det är lätt men man måste försaka - inget att förlora.

Kram på Er

Svar på tråden varför försvinner alla när man skaffat barn för ?