• mammaknasen

HJÄLP? 3år och vägrar blöja men säger inte till när han ska kissa heller!

Vi har en son på 3år som en längre tid har vägrat byta blöja. Häromdagen sa han att han inte vill ha blöja mer. Nu har han kalsonger och är jättestolt och nöjd med det. I början sa han nej när vi frågade om han var kissnödig och sen hände en olycka istället. Som extra morot har vi nu lite godis sim han får när han kissat. Problemet är att han säger inte till utan istället får vi tjata och fråga om han är kissnödig och helt enkelt ta med honom till toa. Då kissar han alltid och får beröm och godis, men meningen är ju att han själv ska säga till. Flera gånger ser han ut som han ska kissa men säger nej när vi frågar. Istället smyger han iväg i lugn och ro och kissar i byxorna, med andra ord är han ju medveten om att han behöver kissa. Bajsat har han smugit iväg och gjort i byxorna också. Hur går vi vidare? Ska ha få blöja igen? Vad gör ni för fel?

• Svar på tråden HJÄLP? 3år och vägrar blöja men säger inte till när han ska kissa heller!
  • cloudberry79

Gå på toa med honom regelbundet. Det tar ett tag för barnen att förstå hur det känns när kisset är på väg, men är man tålmodig och står ut med en hel del olyckor och tar med barnet på toa när det behövs (gå ca 5 min efter varje måltid) så kommer det att funka. Min pojke fyller tre om några veckor och har varit mer eller mindre torr sedan i somras.

If you love me - please don't feed me!
  • lia76

Vet inte om man ska berömma och ge godis när ni själva sätter honom på pottan. Beröm kanske han ska få när han själv sätter sej på pottan, för då är dte något han själv gjort.

Själv så ha rjag använt mej av klistermärken istället för godis. Efter att hon kissat på pottan så fick hon klistra på ett klistermärken på pottan, och detta triggade henne ordentligt att kissa på pottan. Sen blev det toasitsen istället.

Slutade sen med klistermärken när hon väl lärt sej att kissa när hon var kissnödig och började med klistermärken igen när dte var dags att lära henne att bajsa i toalettstolen också  

(=
  • Kimona

Varför bestämmer han om han ska ha blöja eller inte? Det är väl bara att tvinga honom om han nu inte kan gå på toa själv?

• Kaldorei

det funkar inte att ha en potta ståendes lite i skymundan där han själv kan gå? och sen tala om för honom att om han kissat eller bajsat där å talar om och visar för er att samma belöning som annars gäller?

han kanske helt enkelt vill vara själv när han gör det.....

• Nyfiken gul

rutiner rutiner rutiner....

i den åldern är lek och utveckling viktigare och dom förtränger något så tråkigt som att gå och kissa även om dom är medveten om att dom ÄR kissnödiga.

Jag har brottats med samma problem och jag löste det med rutiner. Lägg in fasta rutiner för när han ska gå och kissa och det ska bara göras, går inte att omförhandla.

Belöning ska bara användas om han SJÄLVMANT går och kissar på toan.

snart kopplar han ihop känslan i magen med att man ska iväg och kissa och då blri det lättare. Enstaka olyckor för du givetvis räkna med.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • FreyaBus

Tycker du ska skippa belöning... det ska vara naturligt att gå på toaletten! Självklart ska man berömma och tala om att "Nu var du duktig" eller "det var väl skönt att kissa i toan och slippa bli blöt"...

Som många andra skrivit också... rutiner rutiner rutiner... händer det en olycka så gör det... har du tålamod så låt det komma utanför tills han lär sig att gå på toa och att det är äckligt och obehagligt om det kommer i byxorna!

• Kaldorei
    mammaknasen skrev 2010-10-10 13:35:07 följande:
    Ok ska testa med fasta toarutiner och bara ge belöning när han själv säger till!
    ha inte för många kisstillfällen per dag bara, för då kommer han förlita sig på dem å får inte ens en chans att känna efter själv.
  • Anne69

Ni måste vara mer uthålliga! Tänk.....han har haft blöja i 3 år och nu tror du han ska kunna gå på toa efter ett par dagar/veckor?? Ge honom en ärlig chans. Att sluta med blöja kräver tålamod, ombyten och ännu mer tålamod. Glöm inte skurtrasan Min erfarenhet är att det går ganska fort att potträna ett äldre barn men ett par veckor tar det. Gå på toa med jämna mellanrum och använd belöning (det är oändligt mkt mer effektivt än den hårda vägen). Lycka till!

• mammaknasen

Tack alla gulliga för bra råd, det peppar oss att fortsätta träna. Under em idag gick vi på toa minst en gång i timmen och ändå blev det två ombyten, och inte hade han sagt till att det var blött heller... Men imorgon blir det nya tag! Hur ofta tror ni man ska gå på toa?

• Anne69

Ni ska gå så ofta som det behövs.....om en gång i timmen inte räcker och han ändå kissar på sig, gå oftare! Om någon vecka så glesar det ut sig, tro mig.....han kommer inte gå på toa hela tiden.... Med min äldsta fick vi gå var 45:e minut i början. Superjobbigt men övergående! Med nr 2 räckte det att gå efter 90 min. Så det är väldigt olika.

Sen kommer han att säga till så småningom men innan dess tror jag att han kommer visa att han är kissnödig. Oftast med händerna. Men nu i början så är det er sak att guida honom igenom detta - han är förstås alltjämt ovan vid vad som ska göras. Om ett år så kommer ni att le åt den här tiden! Den går fort förbi även om den känns mkt krävande nu!

• mammaknasen

Anne69- va härligt att läsa vad du skriver. Tack för kloka ord. Vi går på toa ofta och väntar på att han själv säger till! Idag går han på dagis för första gången utan blöja, personalen har lovat att gå med honom ofta på toa, dessutom hade vi 4 ombyten med oss =) De flesta barn på hans avdelning är blöjfria så förhoppningsvis sporrar det honom att hänga på dem på toa!

• Helveticas

låt honom kissa på sig om han inte går på toa. till slut kommer han märka att det inte är så mysigt. han är ju så stor att han fattar, handlar väl bara om att han skiter i det. tror inte ni ska ha någon "muta" utan låt honom helt enkelt vara utan blöja.

när han kissar på sig så gör ingen stor grej av det utan säg bara "nästa gång så säg till så du får kissa på toa  ist" o sen inte mer med det...

min tjej var ca 20 månader när hon blev blöjfri o vi gjorde så o det gick finfint. I början fick vi gå på toa varje kvart ibland...

Svar på tråden HJÄLP? 3år och vägrar blöja men säger inte till när han ska kissa heller!