• GashH

hur funkar det med pappadagar?

hej
    vad jag vet får pappan vara hemma med barnet de första 10 dagarna..

vart får han ersättning ifrån under dessa dagar? antar att det är FK, men måste man ha fast jobb eller jobb överhuvud taget för att få vara hemma de första tio dagarna?

hur mkt ersätttning får pappan om han är hemma dessa tio dagar?
    hur anmäler man*/behöver man anmäla att han ska vara hemma? när och till vem?

sen undrar jag även över de andra pappadagarna..
    hur många pappadagar får pappan ta ut?? hur ansöker man om det o måste han ha jobb för att få ersättning för dessa dagar då han är hemma med barnet? vad händer om han inte skulle ha jobb??

• Svar på tråden hur funkar det med pappadagar?
  • Jenny Hä

Pappan får vara hemma med ersättning från Fk 10 dagar efter barnets födsel, men dom måste tas ut inom 60 dagar.
    Det är på SGi nivå han får betalt , alltså 80% av den inkomst han haft senaste 6 månaderna.
    Men anmäler till FK, vet dock ej om man kan anmäla det via nätet som pappa men det trro jag , annars får man ringa.
     Med gemensam vårdnad har ni som är föräldrar rätt till 240 dagar var med föräldrapenning. Av dessa är 60 dagar med sjukpenningnivå reserverade för var och en av er. De övriga kan en av er välja att avstå till den andra föräldern. Den som avstått föräldrapenningdagar kan ta tillbaka dagar som det ännu inte betalats ut ersättning för.

Hoppas du fick lite svar på dina frågor

• Emerun

Han ska anmäla det från dagen han vill ha ersättning ifrån, antingen via e-leg, sms eller ringa.
    Om han inte har nån inkomst att grunda sin fp på så får han enligt lägsta nivå vilket är 180kr/dag.

• pussgurkan86

man ansöker om gemensam vårdnad på familjerätten. man kan göra det i samband med när man skriver på faderskapet.

är ni inte gifta så får mamman alla dagar, alltså 480 dagar. skriver ni på gemensam vårdnad så får ni 240 dagar var. är ni inte gifta så måste du skriva på ett faderskap att du är pappan till barnet.

detta kan vara bra för er att veta:P

• Emma 89

Och om man är gifta får min man ge mig 180 av sina dagar, alltså alla fullt betalda, men lägsta nivå måste han behålla själv? Hur "ger" han dom till mig?

Undrar också.. När min man tar ut dom här 10 dagarna i samband med födsel. Skickar FK papper till honom att fylla i efter han anmält att han tar ut dom? Eller ska man skicka in något om hans inkomst innan? Står så mkt överallt om mamman, men inte så mkt om pappan på deras hemsida. Han jobbar heltid.

• BebisiFebruari
    Emma 89 skrev 2010-10-18 20:43:05 följande:
    Och om man är gifta får min man ge mig 180 av sina dagar, alltså alla fullt betalda, men lägsta nivå måste han behålla själv? Hur "ger" han dom till mig?Undrar också.. När min man tar ut dom här 10 dagarna i samband med födsel. Skickar FK papper till honom att fylla i efter han anmält att han tar ut dom? Eller ska man skicka in något om hans inkomst innan? Står så mkt överallt om mamman, men inte så mkt om pappan på deras hemsida. Han jobbar heltid.

Din man/sambo får ge 180 av sina 240 dagar det gör man via en blankett man skickar in kommer upp automatiskt när du tagit ut dina 240 dagar går även att begära blanketten innan på FK's hemsida.
    Hans 60 dagar som han behåller är sjukpenninggrundade alltså blir det du som isf får 90 dagar med lägstanivå (180:-/dag)

Vi ringde in när våran son föddes och sa att vi ville ha en blankett om att min sambo ville ta ut sina 10 dagar samt att vi ville ha en inkomstblankett på en gång för att anmäla min sambo's inkomst.

Kanske finns enklare sätt men så gjorde vi Glad
  • BebisiFebruari

Ska tillägga att jag vet att även pappa'n kan använda sig av e-legitimation men av våran erfarenhet så tar det alltid evigheter om man går den vägen så därför ringer vi för då sker det nått på en gång Glad

• Stefanie

Jag vill bara tipsa om att anmäla er till någon av försäkringskassans informationsträffar för blivande föräldrar, ni hittar info på hemsidan. 

Jag har anmält mig till ett möte men har inte varit där än. Tror att det är bra att läsa på lite innan så att man vet vad det är man undrar när man väl är där på mötet och får chansen att ställa frågor! 

Svar på tråden hur funkar det med pappadagar?