• Skaaning

Metformin, Lätt att bli gravid?

Jag är en tjej på 21 år och har haft PCO i snart 5 år och har ÄNTLIGEN blivit av med mina cellförändringar efter snart 2 år! ^^ Nu har jag och min sambo planerat att skaffa barn. Min Gyn läkare som gav mig diagnosen PCO skrev ut Metformin meda till mig men jag har läst runt lite på olika sidor + på instruktionerna och märkt att detta är en medecin för överviktiga och tydligen en diabetesmedecin om jag inte förstått allt fel, men...

Jag är inte överviktig utan undernärd men min läkare har inte iformerat mig om varken risker eller hur jag ska gå till väga eller ens om detta kommer att fungera, jag ska ta 1 tab/ morgon och kväll och vill mer förfråga mig om det finns någon som också ätit dessa och lyckats bli gravida eller hur ni har mått under tiden av behandlingen..

Mår jättedåligt av dessa och har på mindre än en månad gått ner nästan 5 kg. Kan knappt äta och mår konstant illa.. I början av min behandling var jag väldigt yr och förstod inte alls hur jag skulle gå till väga eftersom jag inte alls hade fått någon hjälpande information över huvud taget från min läkare =/

Hoppas verkligen att detta ska fungera så att jag också kan få bilda mig den familj jag aldrig haft =)

• Svar på tråden Metformin, Lätt att bli gravid?
  • hajdie

När jag kollade fass finns de flera olika metformin vilken sort har du och styrka

• hajdie

Graviditet  (Läs mer om graviditet)

Kategori B:1.

För närvarande finns inga relevanta epidemiologiska data tillgängliga. Djurförsök indicerar inga skadliga effekter med avseende på graviditet, embryo- eller fosterutveckling, förlossning eller postnatal utveckling.

Om patienten planerar att bli gravid och under graviditet bör diabetes inte behandlas med metformin. Istället bör insulin användas för att upprätthålla blodsockernivåer som är så nära det normala som möjligt för att minska risken för fostermissbildningar som associeras med förhöjda blodsockernivåer.

Detta hittade jag på fass om just din tablett. Fast eftersom du inte är diabetiker förstår jag inte varför du äter denna tablett. Har du frågat din läkare varför du ska ta den ??

Kram heidi 
  • Skaaning

Svaret blev att detta är den behandlingen som dom ger eftersom jag har PCO och planerar att bli gravid.
    Förstår det inte riktigt iheller men.

• hajdie

Jag hade nog pratat med min läkare igen om jag va du

• Fimpen72

Metformin är inte farligt alls att äta men om du har problem med undervikt så ring direkt imorgon och se till att du får börja med Pergotime.

Metformin har mycket mindre effekt på ägglossningen är Pergotime.
    Man mår ju också dåligt att metormin och det är inte bra om du går ner mera i vikt.

I studier jag läst så får ca 8% av alla PCO:are ägglossning av Metformin men 30-40% får det av Pergotime.
    Metformin är ju eg inte godkänd att användas som behandling av PCO i sverige men görs det ändå.

Byt läkare om det är möjligt.

• kix01

Hej jag fick precis diagnosen PCo igar. Jag fick ocksa samma medicin som du. Forklaringen ar som foljer... 
    Det ar ju som du vet en hormon rubbning, denna hormonrubbning ar relaterad till insulin resistens och det ar darfor lakaren ger denna medicin for att jamna ut hormonerna. Jag har precis borjat och har inte kant nagra biverningar annu... Jag har last pa massor om LCHF dieten som skall vara bra for manniskor med PCO. Kolhydrater ar ju inte bra om man har krangel med hormoner och insulin.
    www.kostdoktorn.se/vetenskap#pco

Jag ar inte heller overviktig snarare at andra hallet men det kan ju vara bra i alla fall att skippa kolhydraterna som egentligen bara ar socker i alla fall.

Jag vet inte om detta hjalper alls men om du gatt ner 5 kilo pa en manad sa ga till en annan lakare och fa nagon annan hjalp. Lycka till darling 

• EbbaGrön

HEJ!
    Jag är en PCOare som börjat med metformin (är inte heller överviktig)
    Jag ska äta dom i samband med pergotime nu när mensen kommer. (har ätit 10enkel kurer med pergotime och 1dubbelkur)

Mådde ruskigt dåligt igår när jag började med två tabletter/dag, var jätte illamående och hade jätte ont i magen. Men idag har jag bara lite ont i magen och inget illamående.

Har läst om andra som gått ner mkt av metformin.

Hoppas vi lyckas plussa snart !!

Svar på tråden Metformin, Lätt att bli gravid?