• Levia

Dagens samhälle, anpassat efter människan?

Det finns så mycket olika lagar, regler...du ska vara si eller så- annars passar du inte in i "normen".  Bidrar inte till statskassan...eller ditt eget leverne.

Hur pass vanligt är det idag att fler (oavsett släktskap) bor ihop..? Alla ska bo själva, eller med sin närmsta familj. Är det det bästa?

Vad är människan gjord för?

Ta en sån som mig...som inte vill avla barn. Jag är 36 år gammal, passar nog inte in i någon "mall". Jag älskar inte att resa obekvämt...skulle inte få för mig att dra iväg på äventyr utan att veta att jag får mat och bra sömn.

Stressa på bussen...för att hinna...visst- jag har förståelse för de som har långa vägar- många byten...men, ofta går kommunikationer bra- i "större" städer.

Förvirrat inlägg kanske...men, kommentera gärna!

• Svar på tråden Dagens samhälle, anpassat efter människan?
  • April barn

Jag kan hålla med dig i vad du säger, idag ska människan leva efter en mall, jättetrist :(
    Typ när du är si och så gammal ska du skaffa barn inte innan och inte efter för då är du dålig, du ska läsa på universitetet annars är du dålig, man måste resa annars är man konstigt, och har man inte ett giganstiskt sparande är man också konstigt. varför kan inte alla bara få leva som de vill :/

• Levia
    Zeplien skrev 2010-10-11 17:37:17 följande:
    Jag kan hålla med dig i vad du säger, idag ska människan leva efter en mall, jättetrist :(
    Typ när du är si och så gammal ska du skaffa barn inte innan och inte efter för då är du dålig, du ska läsa på universitetet annars är du dålig, man måste resa annars är man konstigt, och har man inte ett giganstiskt sparande är man också konstigt. varför kan inte alla bara få leva som de vill :/
    Jag visste att jag inte var helt ensam!
    Tack för svaret!

Jag går emot de flesta mallar...och ja...jag har ett enligt mig...trevligt liv i det stora hela. Jag önskar jag hade ett fast jobb jag trivs med bara. Annars...jag har så mycket.!

Var kommer alla "mallar" ifrån? Varför är det inte bättre att vara städare än ekonom? Jag säger inte att något av det är bättre än det andra...städaren kan ha höga krav och väldigt ont i kroppen, just för att alla ska ha fint omkring sig. Som exempel.
  • April barn
    Levia skrev 2010-10-11 17:44:09 följande:
    Jag visste att jag inte var helt ensam!
    Tack för svaret!

Jag går emot de flesta mallar...och ja...jag har ett enligt mig...trevligt liv i det stora hela. Jag önskar jag hade ett fast jobb jag trivs med bara. Annars...jag har så mycket.!

Var kommer alla "mallar" ifrån? Varför är det inte bättre att vara städare än ekonom? Jag säger inte att något av det är bättre än det andra...städaren kan ha höga krav och väldigt ont i kroppen, just för att alla ska ha fint omkring sig. Som exempel.
    hehe nej då :D
    här är en till som absolut inte följer några mallar haha, lycklig som attan är jag ändå :D
    ja det skulle vara roligt att veta vem som startat allt detta?
    tyvärr har jag några sådana runt mig ganska ofta som tycker livet ska levas efter en mall, Kräks
  • Levia
    Zeplien skrev 2010-10-11 17:47:44 följande:
    hehe nej då :D
    här är en till som absolut inte följer några mallar haha, lycklig som attan är jag ändå :D
    ja det skulle vara roligt att veta vem som startat allt detta?
    tyvärr har jag några sådana runt mig ganska ofta som tycker livet ska levas efter en mall, Kräks
    Ja, det kryllar av dom! Vart får de allt ifrån? Varför är deras idéer de "rätta"? Visst, ibland undrar jag varför tänker som de gör...men, alla är vi olika...och vi behövs väl till olika funktioner i samhället. Ungefär.
  • April barn
    Levia skrev 2010-10-11 18:07:40 följande:
    Ja, det kryllar av dom! Vart får de allt ifrån? Varför är deras idéer de "rätta"? Visst, ibland undrar jag varför tänker som de gör...men, alla är vi olika...och vi behövs väl till olika funktioner i samhället. Ungefär.
    Jamen precis, skönt att höra :D
    klart jag kan fundera varför när du skriver att du inte vill ha barn tex, men varför inte bara hålla sig till undran varför måste de som inte lever i "mallen" ständigt ifrågasättas och trakaseras...
    Vi har yttrandefrihet sålänge vi tycker/tänker/gör "rätt" ....
  • Levia
    Zeplien skrev 2010-10-11 18:11:36 följande:
    Jamen precis, skönt att höra :D
    klart jag kan fundera varför när du skriver att du inte vill ha barn tex, men varför inte bara hålla sig till undran varför måste de som inte lever i "mallen" ständigt ifrågasättas och trakaseras...
    Vi har yttrandefrihet sålänge vi tycker/tänker/gör "rätt" ....
    Frågor/undringar kommer alltid att finnas.
    Just det om barn...är jag sååå trött på. En del..."nöjer" sig inte med mina svar...men, skulle jag blir lyckligare av att jag avlar barn för andras skull? Och själv bli olycklig...eftersom det inte är det jag vill? Som exempel.

Undring också...tänk om inte datorn och internet osv uppfunnits...hur hade världensett ut....??? Visst...bra uppfinning...men, ibland behöver nog en del ge tusan i att använda detta.
  • April barn
    Levia skrev 2010-10-11 18:22:21 följande:
    Frågor/undringar kommer alltid att finnas.
    Just det om barn...är jag sååå trött på. En del..."nöjer" sig inte med mina svar...men, skulle jag blir lyckligare av att jag avlar barn för andras skull? Och själv bli olycklig...eftersom det inte är det jag vill? Som exempel.

Undring också...tänk om inte datorn och internet osv uppfunnits...hur hade världensett ut....??? Visst...bra uppfinning...men, ibland behöver nog en del ge tusan i att använda detta.
    Nej precis , kan tänka mig att folk ifrågasätter dig enden :/
    Samma för oss, folk vill inte acceptera när vi berättar varför vi valt att skaffa barn just nu (eftersom våran situation inte alls passar mallen)
    Och du skulle ju absolkut inte bli lyckligare av att skaffa barn du inte vill ha, det är bara sjukt man skaffar barn om man vill ha barn annars inte :/
    Jag tror vi hade varit mindre stressiga osv om vi inte haft dator tv , tvspel osv. tänk vad mycket tid till över :D
  • Yrja M

Nej, jag tror inte människan mår bra av stress och krav hela tiden.. krav på fint hem, statusfyllt jobb, vältränad kropp, lämplig parter, snälla barn, störst tv, spännande fritid, exotiska resor.. vem orkar med allt?

Det är nog många som mår dåligt i dagens samhälle..

• Yrja M

Ett boktips: Gryning över Kalahari- Hur människan blev människa. författare: Lasse Berg

Svar på tråden Dagens samhälle, anpassat efter människan?