En ung människa valde att avsluta sitt liv idag
Det startades en tråd här under tidiga eftermiddagen, som sedan togs bort. Det var någon som ville fösöka få hjälp med att förhindra ett självmord. Jag trodde först att det var ett sjukt skämt. Men så var det inte.
Det var en ung kille i psykisk obalans som som tog sitt liv på Flashbacks forum. Han startade en tråd med att berätta vad han tänkte göra - därefter så gjorde han detta inför den som ville se i sin webcam.
Folket i forumet hade en obehaglig ton redan från början, jag vet inte om det var för att de inte tog honom på allvar (jag hoppas det!), men det var ingen som direkt försökte förhindra vad som sedan komma skulle.
Trots att vissa till sist insåg vad som hände och ringde polis, så var det tills för några timmar sedan fortfarande människor i tråden som skrev kränkande saker och ville dela med sig av bilderna.
Jag valde att inte titta på det integritetskränkande materialet - och så gjorde säkert många med mig. Men självklart kan man inte släppa det som hände i eftermiddags.
Tycker att allt är så genomvidrigt! En ung kille som inte mår bra, hans anhöriga, forumet FB och de individer som där verkar vara så utan respekt, empati, utan mänsklighet.
Jag behövde bara ösa och hoppas att den här tråden inte väcker anstöt.
Heder också åt den person som startade den tidigare tråden här för att försöka rädda killen . Hur funkar FB egentligen? Finns det inga lagar som kan förbjuda ett sånt forum?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-12 10:34
Efter att nu ha läst alla inlägg i tråden så vill jag klargöra att jag inte är någon förbudsivrare som vill censurera nätforum.
Jag var bara - och är fortfarande chockad och illa berörd över det som hände igår.
Förvisso, precis som vissa skrivit, så är det inte första gången något sånt här inträffar - men nu hände det väldigt konkret framför oss igår.Och jag tror att många med mig har svårt att släppa det.