• Anonym

En ung människa valde att avsluta sitt liv idag

Det startades en tråd här under tidiga eftermiddagen, som sedan togs bort. Det var någon som ville fösöka få hjälp med att förhindra ett självmord. Jag trodde först att det var ett sjukt skämt. Men så var det inte.
    Det var en ung kille i psykisk obalans som som tog sitt liv på Flashbacks forum. Han startade en tråd med att berätta vad han tänkte göra - därefter så gjorde han detta inför den som ville se i sin webcam.
    Folket i forumet hade en obehaglig ton redan från början, jag vet inte om det var för att de inte tog honom på allvar (jag hoppas det!), men det var ingen som direkt försökte förhindra vad som sedan komma skulle.
    Trots att vissa till sist insåg vad som hände och ringde polis, så var det tills för några timmar sedan fortfarande människor i tråden som skrev kränkande saker och ville dela med sig av bilderna.
    Jag valde att inte titta på det integritetskränkande materialet - och så gjorde säkert många med mig. Men självklart kan man inte släppa det som hände i eftermiddags.
    Tycker att allt är så genomvidrigt! En ung kille som inte mår bra, hans anhöriga, forumet FB och de individer som där verkar vara så utan respekt, empati, utan mänsklighet.
    Jag behövde bara ösa och hoppas att den här tråden inte väcker anstöt.
    Heder också åt den person som startade den tidigare tråden här för att försöka rädda killen . Hur funkar FB egentligen? Finns det inga lagar som kan förbjuda ett sånt forum?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-12 10:34
    Efter att nu ha läst alla inlägg i tråden så vill jag klargöra att jag inte är någon förbudsivrare som vill censurera nätforum.
    Jag var bara - och är fortfarande chockad och illa berörd över det som hände igår.
    Förvisso, precis som vissa skrivit, så är det inte första gången något sånt här inträffar - men nu hände det väldigt konkret framför oss igår.Och jag tror att många med mig har svårt att släppa det.

• Svar på tråden En ung människa valde att avsluta sitt liv idag
  • idiblon yes
    HäxanSurtant3 skrev 2010-10-19 20:52:32 följande:
    Nu, kära debattörer har jag frågat en psykiatriker om man verkligen kan "bestämma sig " för att begå självmord trots att man är psykiskt sjuk och irrationell. Och ja, det an man, Då hade jag fel och har lärt mig ngt nytt!

Frågade även kring hur anhöriga upplever det och svaret är ungefär som Mas AS Snow beskrev det.

(Inte måste man vara irrationell, dock.)
    FL är guld.
  • Mad as snow
    HäxanSurtant3 skrev 2010-10-19 20:52:32 följande:
    Nu, kära debattörer har jag frågat en psykiatriker om man verkligen kan "bestämma sig " för att begå självmord trots att man är psykiskt sjuk och irrationell. Och ja, det an man, Då hade jag fel och har lärt mig ngt nytt!

Frågade även kring hur anhöriga upplever det och svaret är ungefär som Mas AS Snow beskrev det.
    Jag får väl göra en tumme upp också. Skrattande
  • Misery

Jag vet hur verkligheten ser ut eftersom min egen son tog sitt eget liv i oktober förra året. Jag vet att livet inte är en dans på röda rosor och rosa bubbelgum, det har jag fått erfara många gånger.Jag trodde aldrig i min fantasi att dem skulle titta på nå sånt. Därför pratade jag inte med den innan heller att klippet fanns tillgängligt. Att se en människa dö är naturligt det håller jag med om. Men att se en människa hänga sig är inte naturligt det är ett fel sätt att dö på enligt mig.

• gumtree
    Misery skrev 2010-10-20 08:48:32 följande:
    Jag vet hur verkligheten ser ut eftersom min egen son tog sitt eget liv i oktober förra året. Jag vet att livet inte är en dans på röda rosor och rosa bubbelgum, det har jag fått erfara många gånger.Jag trodde aldrig i min fantasi att dem skulle titta på nå sånt. Därför pratade jag inte med den innan heller att klippet fanns tillgängligt. Att se en människa dö är naturligt det håller jag med om. Men att se en människa hänga sig är inte naturligt det är ett fel sätt att dö på enligt mig.
    Beklagar verkligen förlusten av din son!

Men har du satt dig ner och verkligen pratat med dina barn som sett filmen? Utan att vara arg. De kanske är bra att ni pratar igenom det de sett. Som sagt kanske det var ett sätt att bearbeta deras egen sorg, att försöka förstå. Tycker inte du ska vara arg på dem utan istället öppen för en diskussion kring det som hänt.

Jag har inte sett filmen men dock ett par bilder. På min högskola var det en ung man som hängde sig på liknande sätt, fast på toaletten (på skolan alltså) med ett skärp. För mig var det faktiskt med detta i bakhuvudet som jag tittade på ett par bilder, för att liksom förstå hur det kan gå till.
  • Mad as snow
    Misery skrev 2010-10-20 08:48:32 följande:
    Dessa två saker kanske har med varandra att göra? Att deras bror tog livet av sig förra året kanske bidrar till varför de tittade på klippet, det kanske är ett sätt att förstå?

• Misery

Jag har pratat med kidsen om det och jag har inte skällt på dem. Men jag är arg inombords i alla fall.

• Sanna Gosing

Jag kommer aldrig att se det. Det skulle jag inte klara särskilt bra.

Men jag undrar hur bra kvalitet det är på bilderna. Hur grafiskt är det?

• kimsi
    Sanna Gosing skrev 2010-10-21 09:21:23 följande:
    Jag kommer aldrig att se det. Det skulle jag inte klara särskilt bra.

Men jag undrar hur bra kvalitet det är på bilderna. Hur grafiskt är det?
    Det är bra kvalitet, man ser väldigt tydligt exakt vad som händer hela tiden.
  • gumtree
    Misery skrev 2010-10-21 00:09:01 följande:
    Jag har pratat med kidsen om det och jag har inte skällt på dem. Men jag är arg inombords i alla fall.
    Ok, bra att du inte skällde på dem. Arg inombords är ju en annan sak.

Får man fråga vad de sa att anledningen var till att de tittade? Du behöver förstås inte svara om det är för privat.
  • Gasolina

Marcus valde att ta sitt liv och det är hans beslut, flashback kunde inte förhindra detta och att beskylla en hel sida för att han valde att visa sitt självmord just där är så löjligt att jag vill spy. Uppenbarligen kände Marcus till sidan och eftersom han VILLE visa hur han avslutade sitt liv valde han att göra det där, för Marcus och andra som besöker flashback vet exakt va det är för typ av sida. Jag tycker såklart att det är fel att folk skrev som dom gjorde men är det flashback som hemsida som ska ta på sig skulden för det som några användare skrev? Marcus lugna sätt, han smilegubbar och humor -hur kunde någon alls ta det för något annat än "troll"? Och dom som reagerade hade väl ingen aning om hur man skulle gå till väga. Hade jag suttit vid datorn i den stunden hade jag liksom alla andra inte trott att han menade allvar dock had eja gitne hejat på, inte för att jag tror att någon kunat förhindra honom. Han orkade inte längre och som jag har förstått det hade han stått ut med jävligt mycket under alla år. Vad säger man om man ringer till polisen? "Hej, det är en kille som skriver att han ska ta livet av sig här på nätet", vad tror ni att polisen skulle göra då? Jag tror inte att dom skulle ta varken personen i fråga eller dig som ringer på allvar... Det "positiva" i att detta uppmärksammas är ju dock att Marcus fick precis som han ville. Hela Sverige pratar om honom och han fick precis den uppmärksamheten som han ville ha.

Vila i frid Marcus

• Mrs Statham
    Gasolina skrev 2010-10-22 20:02:51 följande:
    Marcus valde att ta sitt liv och det är hans beslut, flashback kunde inte förhindra detta och att beskylla en hel sida för att han valde att visa sitt självmord just där är så löjligt att jag vill spy. Uppenbarligen kände Marcus till sidan och eftersom han VILLE visa hur han avslutade sitt liv valde han att göra det där, för Marcus och andra som besöker flashback vet exakt va det är för typ av sida. Jag tycker såklart att det är fel att folk skrev som dom gjorde men är det flashback som hemsida som ska ta på sig skulden för det som några användare skrev? Marcus lugna sätt, han smilegubbar och humor -hur kunde någon alls ta det för något annat än "troll"? Och dom som reagerade hade väl ingen aning om hur man skulle gå till väga. Hade jag suttit vid datorn i den stunden hade jag liksom alla andra inte trott att han menade allvar dock had eja gitne hejat på, inte för att jag tror att någon kunat förhindra honom. Han orkade inte längre och som jag har förstått det hade han stått ut med jävligt mycket under alla år. Vad säger man om man ringer till polisen? "Hej, det är en kille som skriver att han ska ta livet av sig här på nätet", vad tror ni att polisen skulle göra då? Jag tror inte att dom skulle ta varken personen i fråga eller dig som ringer på allvar... Det "positiva" i att detta uppmärksammas är ju dock att Marcus fick precis som han ville. Hela Sverige pratar om honom och han fick precis den uppmärksamheten som han ville ha.

Vila i frid Marcus
    Kunde inte ha skrivit det bättre själv.
    Är lite förundrad över att det gick så snabbt endå för de som hängde i tråden att förstå att det var allvar.
    En ny användare, som aldrig skrivit ett inlägg på flashback förut, skriver på ett extremt lugnt sätt, med namnet lurifax. Liksom kom igen, är det någon "forumvan" som skulle ta det för något annat än troll????
  • jonna08

Vila i frid Marcus
    Jag kan säga att hade jag själv också suttit där så hade jag ALDRIG i livet trott på vad det var jag egentligen satt och såg på.
    Inte ens när de andra insåg allvaret så hade jag insett det........... inte en chans.
    Hade bara trott att alla dem gått på en bluff då.

För precis som du säger så med alla omständigheter runt om och en ny användare och med det nicket dessutom och sen skriva så rationellt och bara rakt av basunera ut att nu ska jag, osv. och sen lämna datorn under korta och längre stunder..........det hela har inte kunnat tas på annat sätt än just trollning för det är EXAKT så där ett troll beter sig..........
    Därav också de "pådrivande" kommentarerna...........Nu hade inte jag heller, om jag suttit där, skrivit något "pådrivande" utan jag hade helt enkelt bara lämnat tråden, trött och less på ÄNNU ett troll.

Men så var det alltså inteRynkar på näsan
    Men han har fått ro nu{#emotions_dlg.flower}
  • kimsi
    Vad säger man om man ringer till polisen? "Hej, det är en kille som skriver att han ska ta livet av sig här på nätet", vad tror ni att polisen skulle göra då? Jag tror inte att dom skulle ta varken personen i fråga eller dig som ringer på allvar...
    Jo de tog oss som ringde på allvar, eftersom många av oss hade fått fram hans namn och adress och vi kunde även uppge adressen där de med egna ögon kunde se vad som hände. Tyvärr kom jag in alldeles för sent i tråden och mitt larm kom också då in för sent.
  • Gasolina
    jonna08 skrev 2010-10-22 20:36:35 följande:
    Jag kan säga att hade jag själv också suttit där så hade jag ALDRIG i livet trott på vad det var jag egentligen satt och såg på.
    Inte ens när de andra insåg allvaret så hade jag insett det........... inte en chans.
    Hade bara trott att alla dem gått på en bluff då.

För precis som du säger så med alla omständigheter runt om och en ny användare och med det nicket dessutom och sen skriva så rationellt och bara rakt av basunera ut att nu ska jag, osv. och sen lämna datorn under korta och längre stunder..........det hela har inte kunnat tas på annat sätt än just trollning för det är EXAKT så där ett troll beter sig..........
    Därav också de "pådrivande" kommentarerna...........Nu hade inte jag heller, om jag suttit där, skrivit något "pådrivande" utan jag hade helt enkelt bara lämnat tråden, trött och less på ÄNNU ett troll.

Men så var det alltså inteRynkar på näsan
    Men han har fått ro nu{#emotions_dlg.flower}
    Mrs Statham skrev 2010-10-22 20:21:31 följande:
    Kunde inte ha skrivit det bättre själv.
    Är lite förundrad över att det gick så snabbt endå för de som hängde i tråden att förstå att det var allvar.
    En ny användare, som aldrig skrivit ett inlägg på flashback förut, skriver på ett extremt lugnt sätt, med namnet lurifax. Liksom kom igen, är det någon "forumvan" som skulle ta det för något annat än troll????
  • Misery

Min dotter visade mig en del av inläggen i tråden med alla smilefigurer och dylikt och hon sa att hade hon suttit i tråden då den pågick så hade hon inte heller trott att det var på allvar. Hon sa att hon var nyfiken och därför tittat men ångrar sig nu. Sonen blev visad av sina kompisar och ville inte gå därifrån för att inte känna sig löjlig för att han inte tittade. Tror inte riktigt att det gick in hos honom att det var allvar heller.

• Gasolina
    Misery skrev 2010-10-25 07:21:35 följande:
    Min dotter visade mig en del av inläggen i tråden med alla smilefigurer och dylikt och hon sa att hade hon suttit i tråden då den pågick så hade hon inte heller trott att det var på allvar. Hon sa att hon var nyfiken och därför tittat men ångrar sig nu. Sonen blev visad av sina kompisar och ville inte gå därifrån för att inte känna sig löjlig för att han inte tittade. Tror inte riktigt att det gick in hos honom att det var allvar heller.
    Jag såg videon av misstag då den finns över hela nätet, den går inte att få bort utan man tänker nästan konstant på det man sett. Verkligen otäckt :(
  • Weyoun

Jag har bara sett 2 bilder och de var inte så farliga. Min dotter har engagerat sig väldigt mycket i hela den här historien.
    Anledningen är att hon själv har försökt ta livet av sig, samt att hon också har Asperger. Jag har med AS samt ADHD och har ärför läst mycket om det och pratat med henne om det här.

Hon tror inte att han lade ut det på flashback för att han var sensationshungrig. Hon tror att han gjorde det live för att slippa vara ensam. Hon är också helt övertygad om att han gjorde det efter noga övervägande och att ingen kunde förhindrat det utan tvång.  Hon tror också att anledningen att han la ut webcam-bilderna var för att folk skulle fatta att det var allvar, ringa polisen och på så sätt skulle hans familj slippa hitta honom.

Jag tycker hennes resonemang verkar logiskt.

Många av oss som har AS, ADHD och liknande lever med en konstant känsla av att inte höra hemma, att inte passain. Att vara trekanter som inte passar in i fyrkantsvärlden är jättejobbigt. Vissa av oss orkar fila ner hörnen för att passa in, vissa orkar det inte.

Oavsett varför Marcus tog livet av sig, så är han på ett annat ställe nu. Vissa tror att han är i himlen, jag tror att han blir återfödd. Men huvudsaken är att han fått frid!

Vila i frid! Du är förstådd, av oss i alla fall...

Svar på tråden En ung människa valde att avsluta sitt liv idag