• Sofiech78

Föräldralediga i Norge

Någon mer som är och ska vara föräldraledig i Norge 2011?

Jag och bebisen kommer att spendera min föräldraledighet i Norge hos sambon/pappen till barnet som bor och arbetar där. Jag behöver och vill gärna få lite vänner där innan jag flyttar upp.

• Svar på tråden Föräldralediga i Norge
  • Ripichip

Men för att få vård behöver man väl vara skriven i det land man befinner sig i? Mödravård och barnavård? Tandläkare?
    Var är du skriven? Ngn du känner som sedan skickar post och så? Är barnet skrivet i N eller S?

• Sofiech78
    Ripichip skrev 2011-07-20 22:02:55 följande:
    Men för att få vård behöver man väl vara skriven i det land man befinner sig i? Mödravård och barnavård? Tandläkare?
    Var är du skriven? Ngn du känner som sedan skickar post och så? Är barnet skrivet i N eller S?

BVC eller helsestasjonen som det heter här får man gå till för det räknas som nödvändig och förebyggande vård. Mödravård däremot vet jag inte...tror också att det räknas som förebyggande. Tandläkare går jag till i sverige och skulle något akut hända så får man alltid gå till läkaren här.
    Jag är skriven hemma hos min mamma och den enda post jag får är räkningar och de mailar hon till mig, allt annat som kommer är inte så viktigt och kan vänta tills jag kommer hem...är hemma ungefär varannan mån ibland oftare.

Men jag tror faktiskt man får skriva sig i Norge och ändå få FP, kolla som sagt med FK. Det kan vara lite svårt att få tag i rätt person, för de som sitter med vanlig FP kan inte alls hur det fungerar med utlandsvistelse. Vi hade ett himla strul med det innan vi äntligen blev skickade till Sunne där de på FK sitter med just kontakten Sverige NOrge. Normännen vill gärna att man skaffar sig ett Norskt D-nummer iallfall så fort som möjligt...det har varken jag eller sonen än och vi har ändå varit här så pass länge. D-nummer är ett tillfälligt personnummer, men eftersom jag inte får lön/bidrag eller något liknande här ifrån tycker jag det är onödigt att skaffa det än.

Min son är skriven i Sverige han också och han går på helsestasjonen här, inga som helst problem. Både läkarbesök och vaccination fungerar som det ska. De frågar oss dock hela tiden om vi är skrivna här, men vi vill inte göra det förrän vi är alldeles säkra på att vi verkligen ska bo här. Jga har ju kvar mitt jobb i Sverige och allt...     

Har ni sedan en svensk bil så kommer ni att vara tvingade att registrera den i Norge till en hutlös summa, räkna med ett par hundra tusen.  
  • elinson

Hej på er!
    Blir föraldraledig från Januari 2012 om allt går som det ska, men jag hoppar in här ändå.
    Hoppas på att få lite tips från er, när bör jag kontakta NAV om mamma perm? ¨Barnehage och sånt.. ush för byråkrati!

Jag jobbar i Bodø sedan 1,5 år tillbaka, nån fler i nordnorge?

• Sofiech78
    elinson skrev 2011-07-22 10:02:37 följande:
    Hej på er!
    Blir föraldraledig från Januari 2012 om allt går som det ska, men jag hoppar in här ändå.
    Hoppas på att få lite tips från er, när bör jag kontakta NAV om mamma perm? ¨Barnehage och sånt.. ush för byråkrati!

Jag jobbar i Bodø sedan 1,5 år tillbaka, nån fler i nordnorge?

Hej hej och välkommen hit!
    Grattis till lilla pyret i magen!

Tyvärr kan jag inte svara på det där med NAV eftersom jag har svenska FP och barnahage har jag hört ska vara skitsvårt att få. Men du har tur du föder på rätt sida året. Min son är född efter den  31 augusti och då kan de får vänta nästan ett helt år till...man ska därför sätta upp sig tidigt i kö...vilket vi fortfarande inte har gjort...min son är snart 9 mån :-S men vi har inte tänkt att han ska bö-rja barnahage förrän i mars/april 2010 ändå och då tror jag han får förtur pga. ålder....ja jag hänger själv inte riktigt med på de där reglerna vad gäller barnahage...
  • norgefru

Heej
    Jag är föräldrarledig med min dotter som är 8 månader och "nyflyttad" till Jessheim nordöst om Oslo. Någon i närheten som är intresserad av att hitta på några barnaktiviteter? =)

• ArtISkin
    norgefru skrev 2011-09-04 17:47:40 följande:
    Heej
    Jag är föräldrarledig med min dotter som är 8 månader och "nyflyttad" till Jessheim nordöst om Oslo. Någon i närheten som är intresserad av att hitta på några barnaktiviteter? =)

Jag bor i Oslo men är inte föräldraledig förän om två månader Glad men har barn sen innan.
  • norgefru
    ArtISkin skrev 2011-09-04 19:46:23 följande:
    Jag bor i Oslo men är inte föräldraledig förän om två månader Glad men har barn sen innan.
    Hej! Och grattis till godingen i magen!! =)
    Vår dotter är endast 8 månader men vi pratar redan om syskon till henne. Alla barn förtjänar att få ett syskon =) Men än får det vänta lite. Nu är det bara full fokus på henne =)=)
    Träffas jätte gärna! Nu när vintern kommer och det blir mörkt och trist är det bra med lite roliga aktiviteter och kul att få träffa lite nytt folk.
    När du blivit föräldrarledig igen och vill ta en fika eller en promenad så planerar vi in det! Vi kommer gärna in till Oslo en dag.
    Kram
  • ArtISkin
    norgefru skrev 2011-09-05 09:27:11 följande:
    Hej! Och grattis till godingen i magen!! =)
    Vår dotter är endast 8 månader men vi pratar redan om syskon till henne. Alla barn förtjänar att få ett syskon =) Men än får det vänta lite. Nu är det bara full fokus på henne =)=)
    Träffas jätte gärna! Nu när vintern kommer och det blir mörkt och trist är det bra med lite roliga aktiviteter och kul att få träffa lite nytt folk.
    När du blivit föräldrarledig igen och vill ta en fika eller en promenad så planerar vi in det! Vi kommer gärna in till Oslo en dag.
    Kram
    Tack tack Glad Ja jag kommer ju inte ha så mycket att göra sen när ungarna är på barnehage och det bara blir jag och lillen under dagarna. Så fika och annnat låter toppen. Känner ingen som har barn i Oslo. 

Visst vill man ha syskon Glad Barn är underbara. Men det blir direkt mycket svårare när man har två. Jag tror jag och min man fick en liten chock när vår dotter kom för det förändrades så mycket. Allt blev svårare. Men sen när man väl kom i rutin så blev allt bättre. Och nu ska vi ha tre Tungan ute Jag hoppas verkligen inte det blir samma chock igen. De sägs ju att den största skillnaden ska vara mellan ett till två. Inte två till tre   
  • elinson

kanske är det liv i denna tråden :)

Jag har en son på 6 veckor och vi ska snart ta första turen hem till mina föräldrar i Sverige. Nån som vet hur det fungerar med pass till de här små? Behöver de pass eller håller det med födelsattest? Om det behövs legitimation var får man isåfall tag på det?

Vi ska köra bil ena vägen och flyga tillbaka.

• Sofiech78
    elinson skrev 2012-03-07 17:25:42 följande:

Jag har en son på 6 veckor och vi ska snart ta första turen hem till mina föräldrar i Sverige. Nån som vet hur det fungerar med pass till de här små? Behöver de pass eller håller det med födelsattest? Om det behövs legitimation var får man isåfall tag på det?

Ja lite liv är det nog

Jag har faktiskt ingen aning om hur det fungerar med pass mm med flyg mellan Sverige och Norge. Vi åker alltid bil med vår son och han är född i Sverige. Flyg har vi bara använt oss av när vi skulle ner till Prag i somras och då hade vi ett pass till honom.

Pass kan du fixa via svenska ambassaden om sonen är svensk medborgare. Annars är dey lättast att fixa det i Sverige. Går på några dagar, men då har jag för mig att vi behövde ha att personbevis med oss till polisen och bdåe sambon och jag behövde vara med.    
    ~Melvin 101030 ~ Lillasyster i magen BF 120409~ www.humlanspyssel.blogspot.com ~
  • ArtISkin
    elinson skrev 2012-03-07 17:25:42 följande:

Du behöver inget pass mellan sverige och norge
Svar på tråden Föräldralediga i Norge