Silverkatten06 skrev 2010-10-12 00:45:19 följande:
Jo, men om man skriver att det inte "spelar så stor roll" trots att alla experter rekommenderar att man väntar tills barnet kan sitta stadigt, så måste du ju veta nåt som vi andra inte vet, eller?
Att en stol är godkänd för en viss ålder innebär inte att det är lämpligt. Det finns en anledning till den där rekommendationen.
Det finns även ett flertal framåtvända stolar som är godkända för att använda från ca 9 kg, och vi vet ju alla att det faktiskt spelar ganska stor roll om olyckan är framme..
Annnan vet faktiskt en hel del som andra inte vet...

men jag förstår vad du menar. Det som jag tror att Annnan försöker säga är att allt inte är så svart-vitt som man kanske tror när det gäller bilsäkerhet för barn. Visst är det bra att vänta tills barnet kan sitta själv innan man byter till en större stol, då sitter barnet lite stadigare och riskerar inte att säcka ihop eller få obekvämt i stolen. Det kan ju bli tungt att sitta mer upprätt om barnet är litet och stolen inte går att luta tillräckligt. Men det ändrar inte det faktum att en bakåtvänd stol är säkrare än ett babyskydd och att man därför helst ska byta så fort som möjligt. Får man bra lutning på en Britax Hi-way (maxlutning på stolen och kil under) skulle jag absolut kunna använda den åt en bebis som är yngre än 6mån och inte kan sitta själv (dock inte åt en nyfödd). Både äldre barn och bebisar brukar ju nog kunna uttrycka sitt missnöje ifall det blir obekvämt i stolen.

Och man ser ju själv också när barnet är stort nog för att passa i stolen, om axlarna inte når upp till de första bälteshålen är det troligen smartast att vänta ett tag.
Min favoritstol är också Britax Hi-way så jag föreslår att du kikar på den TS.