• Skogsflickan

Britax izikids?? Erfarenhet?

Jag är vilse i bilbarnstols-djungeln...Min son har snart växt ur sitt babyskydd (snart 7 månader) och jag letar en stol till han. Men det är såååå svårt! Jag såg en stol som verkade rätt bekväm och hette Britax Izikids (stavning?) och undrar vad ni andra tycker som har den. Passar den i alla bilar? Vi ska ha den bak i bilen och äger en sjusitsig familjebil..

• Svar på tråden Britax izikids?? Erfarenhet?
  • Joico
    Silverkatten06 skrev 2010-10-12 00:31:22 följande:
    Då vet du nåt som experterna inte vet. Inte ens Britax själva rekommenderar Hi-Way till nyfödda.

Saxat från deras hemsida om hi-way:
    "Bakåtvänd bilbarnstol
    Bilbarnstolen från 6 mån till 4,5 år som inte kompromissar"

Saxat från mitt eget inlägg här ovanför:
    "Den är godkänd från 0kg, dvs. från födseln (men ett babyskydd rekommenderas ändå den första tiden)"

Saxat från Britax hemsida  "Grupp 0-1-2, Vikt: Nyfödd - 25kg, Ålder: Nyfödd - 6år"

Men som sagt, både Britax själva och NTF rekommenderar ett babyskydd första tiden. Precis som jag också skrev.
  • Silverkatten06
    Joico skrev 2010-10-12 00:39:01 följande:
    Saxat från mitt eget inlägg här ovanför:
    "Den är godkänd från 0kg, dvs. från födseln (men ett babyskydd rekommenderas ändå den första tiden)"

Saxat från Britax hemsida  "Grupp 0-1-2, Vikt: Nyfödd - 25kg, Ålder: Nyfödd - 6år"

Men som sagt, både Britax själva och NTF rekommenderar ett babyskydd första tiden. Precis som jag också skrev.
    Jo, men om man skriver att det inte "spelar så stor roll" trots att alla experter rekommenderar att man väntar tills barnet kan sitta stadigt, så måste du ju veta nåt som vi andra inte vet, eller?

Att en stol är godkänd för en viss ålder innebär inte att det är lämpligt. Det finns en anledning till den där rekommendationen.

Det finns även ett flertal framåtvända stolar som är godkända för att använda från ca 9 kg, och vi vet ju alla att det faktiskt spelar ganska stor roll om olyckan är framme..
  • cicci85

Oj, vilken trevlig ton i denna tråd

Nackdelen med BeSafe är ju mest att den är godkänd till bara 18 kg, men har man redan en 25-kg stol är kan tänka sig att köpa ytterligare en bakåtvänd när barnet väger 18 kg så... Det är ju tråkigt om man vänder för tidigt pga att stolen inte är godkänd till högre vikt.

Jag har haft tre olika Britax-stolar och de har suttit som berget, inte det minsta vingliga, går inte att röra en millimeter! Har haft en AktaGraco duoflex oxå men den går däremot inte att få fast lika hårt som Britax.

Mina favoritstolar är Britax Multi-tech och britax secura (som tyvärr inte säljs längre).

• thecarseatlady
    Silverkatten06 skrev 2010-10-12 00:45:19 följande:
    Jo, men om man skriver att det inte "spelar så stor roll" trots att alla experter rekommenderar att man väntar tills barnet kan sitta stadigt, så måste du ju veta nåt som vi andra inte vet, eller?

Att en stol är godkänd för en viss ålder innebär inte att det är lämpligt. Det finns en anledning till den där rekommendationen.

Det finns även ett flertal framåtvända stolar som är godkända för att använda från ca 9 kg, och vi vet ju alla att det faktiskt spelar ganska stor roll om olyckan är framme..
    Annnan vet faktiskt en hel del som andra inte vet... Flört men jag förstår vad du menar. Det som jag tror att Annnan försöker säga är att allt inte är så svart-vitt som man kanske tror när det gäller bilsäkerhet för barn. Visst är det bra att vänta tills barnet kan sitta själv innan man byter till en större stol, då sitter barnet lite stadigare och riskerar inte att säcka ihop eller få obekvämt i stolen. Det kan ju bli tungt att sitta mer upprätt om barnet är litet och stolen inte går att luta tillräckligt. Men det ändrar inte det faktum att en bakåtvänd stol är säkrare än ett babyskydd och att man därför helst ska byta så fort som möjligt. Får man bra lutning på en Britax Hi-way (maxlutning på stolen och kil under) skulle jag absolut kunna använda den åt en bebis som är yngre än 6mån och inte kan sitta själv (dock inte åt en nyfödd). Både äldre barn och bebisar brukar ju nog kunna uttrycka sitt missnöje ifall det blir obekvämt i stolen. Flört Och man ser ju själv också när barnet är stort nog för att passa i stolen, om axlarna inte når upp till de första bälteshålen är det troligen smartast att vänta ett tag.

Min favoritstol är också Britax Hi-way så jag föreslår att du kikar på den TS.
  • Lisa1976

vi har izikid till vår 2,5 årige kille. Jag gillar den inte riktig. Den är trång när barnet ska ha vinterkläder på sig.
    vi hade en maxi cosi innan och den var mycket bättre! Vi har en Ford Focus nu och där passa båda.

Kolla in detta testet!
    http://www.bäst-i-test.se/Bilbarnstol

• Vårsolen

vi har besafe izi kid i våra bilar och är super nöjda! Innan vi hade två stolar så åkte den fram och tillbaka mellan bilarna och så särskilt krångligt och tidsödande att montera den tycker jag inte att det var, bara man vet hur den ska sitta så är det inga problem!
    Vi tycker vårat barn har gott om plats att sitta, sen om det beror på att hon är en tunnis kan jag ju inte svara på
    Vi har stolen i baksätet i en renault megane(utan kombi) och i en volvo x70 och den får plats bra i båda bilarna.

http://www.hts.no/se/

• Ova

Vi har en besafe izi kidx2 till vår dotter som snart är 2 år och hon sitter bra i den. Vi har även redan köpt en besafe izi kidx3 till vårt nästa barn då de sålde den för 2499 kr på babyproffsen för ett tag sedan.
    För oss var det viktigaste att ha en säker stol och besafe är den som jag har sett bäst betyg på i tester som testar säkerhet. På deras hemsida kan man titta på en film om hur man monterar stolen så det är heller inte så svårt.
    Vi har Volvo V70 och stolen är monterad fram och funkar bra där.

• MammanZ

Har en izikid till killen, han är strax över året nu och har haft den sen han var 6 månader. Han kunde iofs sitta själv då. Han har setat bra i den från början.
    Det du ska tänka på är att om du köper den med isofix så går den inte att sätta fast med bälte om du någon gång skulle åka i en bil utan isofix. Detta gjorde att vi köpte den bältade varianten. Hade varit smartare om de gjorde som på många babyskydd där man kan välja. Tyckte inte att den var så svår att får fast, bra manual. Dock så har vi skålade säten även bak, vilket bjorde att stolen lutade fel, så att sonen liksom hängde framåt i bältet. Efter ett samtal med de som tillverkar stolen har vi fyllt upp under med en hård sittkil, så nu står den som den ska och sitter berget =) (har en saab 9-5 kombi)

• BymBym

Trång är den, men ytterkläder ska man ju helst inte sitta med i bilen. Vi är jättenöjda och barnen har suttit i den från ca 6 månader.

• Finesse
    BymBym skrev 2010-10-12 11:38:52 följande:
    Trång är den, men ytterkläder ska man ju helst inte sitta med i bilen. Vi är jättenöjda och barnen har suttit i den från ca 6 månader.
    och dom ryms fortfarande där?
    Silverkatten06 skrev 2010-10-12 00:18:19 följande:
    Och jag säger tvärtom. Har haft både BeSafe iZiKid och Britax Hi-Way och BeSafen är klart bättre i mina ögon.

Ja, den är lite krånglig att installera och därför ingen stol man flyttar ofta, men har man ingen behov av att ta ut stolen ofta så är den mycket bättre. Det där med felmontering fattar jag dock inte. Så särskilt svårt att förstå hur den ska sitta är det inte, det tar bara lite tid.

När den sedan sitter på plats så sitter den verkligen stabilt. Britaxen känns aldrig helt stadig, hur mycket man än spänner remmarna. Bägge mina killar suttit bättre i BeSafen. När de blir lite äldre (ca 2 år kanske?) kan de dessutom klättra upp i den själva, vilket är omöjligt i en Britax som är så vinglig... 
    Jag antar att du inte satt fast britax stolen rätt då.. Vi har en hiway och den sitter verkligen som berget i bilen.. går inte att rucka åt nåt håll. Sen skulle jag aldrig låta min dotter klättra upp i den själv med tanke på att man ska vara försiktig med en bilbarnstol.. Så jag lyfter fortfarande i henne i den.
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • BymBym

Finesse, vår lilla på 3,5 får plats och kan nog sitta där tills vi vänder henne. MEN hon är något mindre än "medel" (om man kollar BVC-kurvan).

• Silverkatten06
    Finesse skrev 2010-10-15 22:17:40 följande:
    och dom ryms fortfarande där?
    Och jag säger tvärtom. Har haft både BeSafe iZiKid och Britax Hi-Way och BeSafen är klart bättre i mina ögon.

Ja, den är lite krånglig att installera och därför ingen stol man flyttar ofta, men har man ingen behov av att ta ut stolen ofta så är den mycket bättre. Det där med felmontering fattar jag dock inte. Så särskilt svårt att förstå hur den ska sitta är det inte, det tar bara lite tid.

När den sedan sitter på plats så sitter den verkligen stabilt. Britaxen känns aldrig helt stadig, hur mycket man än spänner remmarna. Bägge mina killar suttit bättre i BeSafen. När de blir lite äldre (ca 2 år kanske?) kan de dessutom klättra upp i den själva, vilket är omöjligt i en Britax som är så vinglig... 
    Jag antar att du inte satt fast britax stolen rätt då.. Vi har en hiway och den sitter verkligen som berget i bilen.. går inte att rucka åt nåt håll. Sen skulle jag aldrig låta min dotter klättra upp i den själv med tanke på att man ska vara försiktig med en bilbarnstol.. Så jag lyfter fortfarande i henne i den.
    Britaxen var rätt monterad, har bett två olika säljare för denna produkt att kolla monteringen eftersom jag tyckte det kändes vingligt och bägge hävdade att det är så den ska sitta..

Min yngste går inte att lyfta i, barn är olika... 
  • BymBym

Vi låter lillan klättra i själv också. FÅR inte lyfta in henne

• Finesse
    BymBym skrev 2010-10-15 22:33:49 följande:
    Finesse, vår lilla på 3,5 får plats och kan nog sitta där tills vi vänder henne. MEN hon är något mindre än "medel" (om man kollar BVC-kurvan).
    Å när blir det.. 5 år?
  • Finesse
    BymBym skrev 2010-10-16 08:02:21 följande:
    Beror ju lite på hur hon växer. Men efter 4 nån gång.
    Ok.. two-way är ju betydligt större så ni kanske borde tänka på en sådan.. Eller multi-tech.. Det ska vi iaf.. trots att dottern kommer att vara närmare 4 år då syskonet behöver hi-wayen..
  • BymBym

Vi har en annan bakåtvänd stol efter storasyster om det skulle behövas. Men tack för tipset.

• thecarseatlady
    Silverkatten06 skrev 2010-10-15 23:53:37 följande:
    Britaxen var rätt monterad, har bett två olika säljare för denna produkt att kolla monteringen eftersom jag tyckte det kändes vingligt och bägge hävdade att det är så den ska sitta..

Min yngste går inte att lyfta i, barn är olika... 
    Bra att du kollade så den var rätt monterad. Troligen passade den bara inte så bra i bilen då, för Hi-wayn ska nog sitta som berget i vanliga fall.
    Finesse skrev 2010-10-15 22:17:40 följande:

Sen skulle jag aldrig låta min dotter klättra upp i den själv med tanke på att man ska vara försiktig med en bilbarnstol.. Så jag lyfter fortfarande i henne i den.
    Samma här när vi använder Hi-wayn, för den har så höga sidor. När vi använder Two-wayn eller Multi-techen har dock sonen börjat klättra i själv, för de har inga höga sidor som är i vägen(och kan gå sönder när han kastar sig på dem...).
  • två pojkar

Vi har en och vi älskar den. Ska köpa en till lilleman när det blir dags för honom med. Pm ni har så köp en med isofix. Superlätt att sätta dit! Annars så be dom i affären att sätta dit den. Det är ju inget man flyttar varje dag, eller i alla fall så gör inte vi det:)

Svar på tråden Britax izikids?? Erfarenhet?