• Ziitoo

Klippa bort knutar(suturer)

Snittades för 3 veckor sen imorgon och är sydd med suturer. Knutarna ska jag dock ta bort själv och funtar på och göra det ikväll, hur gör jag? Klipper jag bara bort knutarna och sen låter det vara? På nätet läser man om dom som klippt bort en knut och sen dragit ur tråd från det andra hålet, men så ska man inte göra va?

♥ Isabell 090304 och Felize 100921 ♥
  • Svar på tråden Klippa bort knutar(suturer)
  • Belinda80

absolut.. du klipper knuten sen drar du i knuten om man säger så så följer tråden med. Lättast blir om du nyss har badat eller duschar så ev levrat blod inte stör,menar så att tråden inte sitter fast i blodet.. Lycka till =)

• Ziitoo
    Belinda80 skrev 2010-10-11 23:17:22 följande:
    absolut.. du klipper knuten sen drar du i knuten om man säger så så följer tråden med. Lättast blir om du nyss har badat eller duschar så ev levrat blod inte stör,menar så att tråden inte sitter fast i blodet.. Lycka till =)
    Men suturer är väl sånt som löses upp själv? Ska man då behöva dra ur tråden? Läskigt =|
  • anirac1

När jag snittades i dec 09 så försvann knutarna av sej själv inget jag klippter bort. Dom lossnar ju när det är helt läkt.

• Ziitoo
    anirac1 skrev 2010-10-11 23:22:48 följande:
    När jag snittades i dec 09 så försvann knutarna av sej själv inget jag klippter bort. Dom lossnar ju när det är helt läkt.
    Okej. Syddes du med suturer då också? Dum fråga kanske. Mina knutar har dock börjat växa fast, därför jag funtar på och klippa dom, skaver liksom lite.
  • anirac1
    Ziitoo skrev 2010-10-11 23:24:05 följande:
    Okej. Syddes du med suturer då också? Dum fråga kanske. Mina knutar har dock börjat växa fast, därför jag funtar på och klippa dom, skaver liksom lite.
    Jag vet inte vad tråden hette men den var genomskinlig o lossna av sej själv. Jag tyckte mina hade växt fast oxså med det hade dom inte alls. Ring din BM i morgon o fråga innan du klipper tycker jag.
  • Ziitoo
    anirac1 skrev 2010-10-11 23:27:21 följande:
    Jag vet inte vad tråden hette men den var genomskinlig o lossna av sej själv. Jag tyckte mina hade växt fast oxså med det hade dom inte alls. Ring din BM i morgon o fråga innan du klipper tycker jag.
    Precis som min då, genomskinlig. På BB sa dom dock att jag kunde klippa knutarna själv men nu blir jag ju lite osäker. Ska till BVC på torsdag, kan man fråga dom om detta månne? Har precis flyttat från stadsdelen där jag har min BM så har lite svårt och ta mig dit, givetvis kan man ju ringa men...
  • anirac1
    Ziitoo skrev 2010-10-11 23:28:54 följande:
    Precis som min då, genomskinlig. På BB sa dom dock att jag kunde klippa knutarna själv men nu blir jag ju lite osäker. Ska till BVC på torsdag, kan man fråga dom om detta månne? Har precis flyttat från stadsdelen där jag har min BM så har lite svårt och ta mig dit, givetvis kan man ju ringa men...
    Förstår att de skaver men sätt ett plåster el kirurg tejp över till du pratat med BM.
  • Belinda80

tror tråden heter kattgutt eller nått sånt.. är de sån tråd så ska du inte behöva klippa o ta bort knutarna.. då ska de lösa upp sig självt =)

Svar på tråden Klippa bort knutar(suturer)