• Renesmee

Man hängde sig i direkt sändning

Jag slog på Dr Phil idag...inget konstigt, ser alltid på det. Men just idag hade jag lite annat för mig men hade på det i bakgurunden...

Hörde att dom pratde om självmord...
    Att man skall ta folk som pratar om det...
    och att det är en "smitta"..att det tydligen enligt statistik gör det...
    Nån om någon stad där tre stycken hade sjort det eller nått...
    Tänket vad deppigt det var idag, så kan lika väl bara ha på det i bakgrunden..

Sen ser jag på aftonbladet eller nån tidning att man tagit livet av sig live....
    Och tja börjar nysta i det..

Så konstigt, det känns så skumt...där satt Dr Phil och pratade om självmord..och här var det en som gjorde det....

Har sett bilderna...chockad...vet inte vad man skall tänka eller känna....

• Svar på tråden Man hängde sig i direkt sändning
  • maaajken
    Anonym (njaaää..) skrev 2010-10-12 09:03:05 följande:

hämskt:

varför ville du se det då? det känns inte riktigt frisk, men det är bra min åsikt
    förklara gärna varför, men jag har svårt att se att det finns ettt legitimt skäl att välja att se en trasig människas sista minuter i livet som det nu år frågan om i detta fall

Självklart är människor nyfikna, du är det uppenbarligen också som sitter och skriver här.
    Nu är det fruktansvärt det som hänt, men alla ord i världen kan inte ändra på det som faktiskt hände.
  • trolltotten
    hemlig02 skrev 2010-10-12 23:03:08 följande:
    Skulle du starta en väldigt "tveksam" tråd här, så skulle jag nog överväga mer om den var sann än vad jag hade gjort om "Anna" startade den.....
    Det där är ganska löjligt, det är ju inte direkt så att jag är ett troll för jag har dålig fantasi på nickname
    Moa & Nellie - Mina Underbara Ungar!
  • hemlig02
    trolltotten skrev 2010-10-13 12:34:38 följande:
    Det där är ganska löjligt, det är ju inte direkt så att jag är ett troll för jag har dålig fantasi på nickname
    Javisst är det, det håller jag med om!
  • trolltotten
    hemlig02 skrev 2010-10-13 12:41:56 följande:
    Javisst är det, det håller jag med om!
    Människan är väl skapt så
  • hemlig02
    trolltotten skrev 2010-10-13 16:18:09 följande:
    Människan är väl skapt så
    Ja, eller iaf den här människan! Alla andra kanske inte tänker som jag... Men jag tycler ju själv att det faktiskt är löjligt att jag tänker så.
  • trolltotten
    hemlig02 skrev 2010-10-13 16:46:57 följande:
    Ja, eller iaf den här människan! Alla andra kanske inte tänker som jag... Men jag tycler ju själv att det faktiskt är löjligt att jag tänker så.
    Hehe Jag kollar aldrig nicket alls, kanske ska prova göra det och se om jag ändrar mening... :-P
  • xXMaLoXx
    trolltotten skrev 2010-10-12 22:28:44 följande:
    Jag har trolltotten som nick, gör jag bara trolltrådar då?
    Nu har jag inte orkat läsa hela tråden.

Men när det gäller Flashback så dyker dessa självmordstrådar upp som svampar ur marken. Oftast handlar det om folk som antingen trollar eller söker uppmärksamhet. Det är lite "ropar efter vargen" syndromet och folk reagerar därefter.

När man läser i media så kan man få bilden av att det sitter ett helt gäng, hur många som helst och pushar honom. Så var inte fallet, jag har läst tråden nu i efterhand..kommer dock ALDRIG kika på varken bilder eller film. Det handlar om ett par som avfärdar TS som ett troll och någon som påpekar att han ändå är för feg för att göra något. Det är fler som försöker prata honom ur det hela. Flertalet loggar in på hans ftp och när folk inser att han faktiskt menar allvar så larmar de polisen.

Man kan fråga sig varför man ens loggar in för att titta på något dylikt, men jag tror inte att man på allvar förväntar sig att få se någon avsluta sitt eget liv. Jag skulle tro att de flesta väntade på att han skulle resa sig och visa dem fingret.

Hur det än är, så är det tragiskt. Det förundrar mig att ingen av hans närmaste reagerade när han någon vecka innan bett om att få låna rep på Facebook os v.

Sänder ett par tankar till honom, och hans anhöriga och vänner.
    www.hecate.se Theo 100111 <3
  • trolltotten
    xXMaLoXx skrev 2010-10-13 23:30:13 följande:
    Nu har jag inte orkat läsa hela tråden.

Men när det gäller Flashback så dyker dessa självmordstrådar upp som svampar ur marken. Oftast handlar det om folk som antingen trollar eller söker uppmärksamhet. Det är lite "ropar efter vargen" syndromet och folk reagerar därefter.

När man läser i media så kan man få bilden av att det sitter ett helt gäng, hur många som helst och pushar honom. Så var inte fallet, jag har läst tråden nu i efterhand..kommer dock ALDRIG kika på varken bilder eller film. Det handlar om ett par som avfärdar TS som ett troll och någon som påpekar att han ändå är för feg för att göra något. Det är fler som försöker prata honom ur det hela. Flertalet loggar in på hans ftp och när folk inser att han faktiskt menar allvar så larmar de polisen.

Man kan fråga sig varför man ens loggar in för att titta på något dylikt, men jag tror inte att man på allvar förväntar sig att få se någon avsluta sitt eget liv. Jag skulle tro att de flesta väntade på att han skulle resa sig och visa dem fingret.

Hur det än är, så är det tragiskt. Det förundrar mig att ingen av hans närmaste reagerade när han någon vecka innan bett om att få låna rep på Facebook os v.

Sänder ett par tankar till honom, och hans anhöriga och vänner.
    Ja det vet jag att det gör. Har oxå varit inne och läst allting, fel, "bara" 23 sidor, men iaf. Tyckte det löjligt att folk skulle tro att det var fejk ENBART för han hette luriflax eller vad det var
  • xXMaLoXx
    trolltotten skrev 2010-10-13 23:36:38 följande:
    Ja det vet jag att det gör. Har oxå varit inne och läst allting, fel, "bara" 23 sidor, men iaf. Tyckte det löjligt att folk skulle tro att det var fejk ENBART för han hette luriflax eller vad det var
    Mja, när de började spåna på nicket så var det nog bara lite spinn på alla trolltrådar som förekommer. Sen får vi tänka att det inte hann bli många inlägg innan han faktiskt hade gjort slag i saken. Därefter så försöker nog folk hitta förklaringar och "ursäkter" till att man inte tog honom på allvar.

Jag tror inte att det är någon i den tråden, som följde det i realtid...som mår riktigt ok nu. Inte ens de som fortfarande försöker göra sig lite tuffa genom att komma med kyliga inlägg.
  • trolltotten
    xXMaLoXx skrev 2010-10-13 23:40:37 följande:
    Mja, när de började spåna på nicket så var det nog bara lite spinn på alla trolltrådar som förekommer. Sen får vi tänka att det inte hann bli många inlägg innan han faktiskt hade gjort slag i saken. Därefter så försöker nog folk hitta förklaringar och "ursäkter" till att man inte tog honom på allvar.

Jag tror inte att det är någon i den tråden, som följde det i realtid...som mår riktigt ok nu. Inte ens de som fortfarande försöker göra sig lite tuffa genom att komma med kyliga inlägg.
    Hoppas jag verkligen inte.... Kyliga inlägg efter är tragiskt.
  • xXMaLoXx
    trolltotten skrev 2010-10-13 23:47:12 följande:
    Absolut, men jag tror att flera använder det för att avskärma sig lite. Jag tror inte att man vill att det ska vara sant. Jag är riktigt glad att jag inte sett några bilder eller att jag följt tråden i realtid.

Jag vet inte om jag gillar att media skriver om det dock. Antar att jag inte behöver säga varför?
  • skorpionen80
    xXMaLoXx skrev 2010-10-14 00:01:40 följande:
    Absolut, men jag tror att flera använder det för att avskärma sig lite. Jag tror inte att man vill att det ska vara sant. Jag är riktigt glad att jag inte sett några bilder eller att jag följt tråden i realtid.

Jag vet inte om jag gillar att media skriver om det dock. Antar att jag inte behöver säga varför?
    Du får gärna berätta varför...

Hans familj ville ju att media skulle gå ut med namn mm för att slippa rykten.
  • xXMaLoXx
    skorpionen80 skrev 2010-10-14 07:10:56 följande:
    Du får gärna berätta varför...

Hans familj ville ju att media skulle gå ut med namn mm för att slippa rykten.
    Media brukar vara aktsamma med att ta upp självmord. Man brukar säga att det "smittar". Man vill inte ta risken att någon inspireras till att göra samma sak.

Att familjen ville det är en sak, jag tycker inte att man skulle ha gjort det. Förhoppningsvis så går detta åt andra hållet, att man kanske avskräcker någon som gått i liknande tankar.
  • Lovely6
    trolltotten skrev 2010-10-13 23:47:12 följande:
    Kyliga inlägg är väl i underkant.
    Folk startar skämttrådar, photoshoppar bilder med "roliga" texter. Skickar bilderna.
  • skorpionen80
    xXMaLoXx skrev 2010-10-14 22:22:00 följande:
    Media brukar vara aktsamma med att ta upp självmord. Man brukar säga att det "smittar". Man vill inte ta risken att någon inspireras till att göra samma sak.

Att familjen ville det är en sak, jag tycker inte att man skulle ha gjort det. Förhoppningsvis så går detta åt andra hållet, att man kanske avskräcker någon som gått i liknande tankar.
    Förhoppningsvis får det folk att vara mer uppmärksamma också! Det var ju tom några som "likes" hans status på FB när han skrev att han skulle ta livet av sig. Förhoppningsvis tar folk sånt på allvar med detta i åtanke, och inte bara antar att alla trollar.
  • xXMaLoXx
    skorpionen80 skrev 2010-10-15 08:52:50 följande:
    Förhoppningsvis får det folk att vara mer uppmärksamma också! Det var ju tom några som "likes" hans status på FB när han skrev att han skulle ta livet av sig. Förhoppningsvis tar folk sånt på allvar med detta i åtanke, och inte bara antar att alla trollar.
    Ja, när det gäller Flashback så verkar folk ha tagit åt sig lite. Jag klandrar dem dock inte så fasligt mycket för att de trodde att han var ett troll. Trådar om självmord hoppar som sagt upp där dagligen. Sen blir jag lite trött på media som vill utmåla det till "självmordsajt" os v. Vet dock inte om Facebook ens nämndes där, med tanke på att det var där han först annonserade ut sina tankar.

Jag tror dock att det har varit lite "ropar efter vargen", och att hans "vänner" liksom känt att de hört det förut. Det är ändå rätt unga människor vi talar om.

Angående trådar där folk lägger upp bilder och skrattar, så verkar de flesta på Flashback ta avstånd, även om vissa kanske ser det som ett sätt att "smälta" det som hänt. För hur vi än vänder och vrider på det, så är det bisarrt. Det är en ganska vanlig psykologisk reaktion att skämta om det man inte riktigt kan koppla, som ett försvar. Sen finns det givetvis sjuka människor...överallt.
  • Juden

Bara jag som tyckte självmordet såg fridfullt ut? Hoppas du har det bra på andra sidan!

Svar på tråden Man hängde sig i direkt sändning