• Idis1

Vilket ansvar har man i ett forum?

Läser med skräck följande:
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7939634.ab

Jag känner starkt med mannen (pojken) och hans nära idag.

Det handlar alltså om en ung man som skriver i ett forum att han tänker begå självmord. I tråden blir han stöttad att låta bli av vissa och av andra blir han påtryckt av sorten "det vågar du aldrig". Först två timmar (!!!) senare är det någon som ringer polisen, men då är det redan för sent. Mannen har redan begått självmord. Nu funderar polisen över hur de ska rubricera detta.

Vad anser ni, vilket ansvar ställs det på oss som skriver/läser i ett forum? Varför var det ingen som ringde polisen i den unge mannens tråd? Hur hade ni själva reagerat om ni hade läst tråden?

• Svar på tråden Vilket ansvar har man i ett forum?
  • Selfish Geene
    Idis1 skrev 2010-10-12 08:44:49 följande:
    Läser med skräck följande:
    www.aftonbladet.se/nyheter/article7939634.ab

Jag känner starkt med mannen (pojken) och hans nära idag.

Det handlar alltså om en ung man som skriver i ett forum att han tänker begå självmord. I tråden blir han stöttad att låta bli av vissa och av andra blir han påtryckt av sorten "det vågar du aldrig". Först två timmar (!!!) senare är det någon som ringer polisen, men då är det redan för sent. Mannen har redan begått självmord. Nu funderar polisen över hur de ska rubricera detta.

Vad anser ni, vilket ansvar ställs det på oss som skriver/läser i ett forum? Varför var det ingen som ringde polisen i den unge mannens tråd? Hur hade ni själva reagerat om ni hade läst tråden?
    Det är onekligen ett exempel på ett av mänsklighetens mindre charmerande drag.

Jag tror att det finns ett behov av att inte släppa vem som helst nära, att hålla "allmänheten" på avstånd från den privata sfären.
    Ett sätt är att avhumanisera de som riskerar att komma för nära tex på internet, ibland med förödande resultat.

Man kan se liknande beteenden hos grupper av människor som bevittnar avrättningar
  • Pleco

Det är givetvis fruktansvärt det som har skett, men jag tror inte att jag skulle ringa polisen. För det första så handlar det om Flashback och för det andra så är det internet. Vet faktiskt inte om jag skulle ta tråden på allvar, vet ju av egen erfarenhet att hälften av alla trådar skapas av s.k. troll. Att ringa polisen varje gång någon hotar med någonting skulle ju innebära att man skulle sitta i direktkontakt med polisen dygnet runt.

Nu har jag inte läst den specifika tråden så jag har ingen aning om vad som skrivits där. Kanske den kändes mer på allvar än övriga trådar, kanske hade jag reagerat, kanske hade jag ringt polisen. Men det troligaste är att jag inte ens skulle ha läst tråden.

Att sitta och hetsa någon till att ta självmord är sjukt, men i var och varannan tråd så sitter det idioter som hånar TS, som spyr galla på TS, och då pratar jag inte ens om FB utan om FL. Förstå hur mycket värre det är på FB där det inte modereras lika hårt.

Det är ju onekligen inte så smart att söka hjälp på ett internetforum, allra minst på ett som FB. Det finns andra forum på nätet där man blir tagen på allvar när det handlar om självmordstankar, om man nu inte har ork att prata med någon irl.

Det hela är så jävla tragiskt så det finns inga ord som kan beskriva det, men i slutändan så tror jag inte att man kan klandra forumanvändarna. Förhoppningsvis så vet dom med sig att dom suttit och hetsat någon till att ta sitt liv och kanske får sig en ordentlig tankeställare. Men i slutändan är det trots allt internet, där man är anonym, där man kan sitta och bete sig som ett arsle utan att behöva ta konsekvenserna av sitt agerande. Tyvärr.

• Idis1
    Pleco skrev 2010-10-12 09:01:51 följande:
    Det hela är så jävla tragiskt så det finns inga ord som kan beskriva det, men i slutändan så tror jag inte att man kan klandra forumanvändarna. Förhoppningsvis så vet dom med sig att dom suttit och hetsat någon till att ta sitt liv och kanske får sig en ordentlig tankeställare. Men i slutändan är det trots allt internet, där man är anonym, där man kan sitta och bete sig som ett arsle utan att behöva ta konsekvenserna av sitt agerande. Tyvärr.
    Jag håller med. Själv är jag en såpass ovan forumskrivare att jag inte förstår det här med troll. Hade jag läst tråden som killen skrev hade jag utgått ifrån att det var allvar och ringt till polisen. Oavsett hade jag inte vågat chansa tror jag för risken att ha det på mitt samvete; alltså att jag inte ringde.

När det gäller såna här allvarliga saker är man väl inte anonym på nätet? Det gick ju att hitta killen när någon väl larmade polisen, så IP-adresser eller så går väl alltid att hitta? Då måste man väl också kunna hitta dem som skrev i tråden?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Idis1 skrev 2010-10-12 09:10:02 följande:
    När det gäller såna här allvarliga saker är man väl inte anonym på nätet? Det gick ju att hitta killen när någon väl larmade polisen, så IP-adresser eller så går väl alltid att hitta? Då måste man väl också kunna hitta dem som skrev i tråden?
    Visst kan man det, tekniskt så är det inte särskilt svårt. Juridiskt så krävs det dock en del för att det ska kunna göras.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • Pleco

Jag har nu i efterhand förstått att en livesänd video har visats i samband med det hela så mitt tidigare inlägg är helt fel i det här fallet. Trodde först att det enbart handlade om en tråd. Så blir det när man inte kollar nyheterna regelbundet.

• t0va

Det är fruktansvärt, jag kan förstå att inte alla ringer polisen för det är ju svårt att avgöra vad som är troll och vad som är på riktigt men sitta och hetsa det är så lågt gjort.

Själv har jag en gång tagit kontakt med en som skrev en sån sak på nätet om att han hade överdoserat mediciner, men efter att vi pratat via pm och jag ringt giftinformationen så fick jag veta att han inte tagit så mycket att det var läge att ringa polisen, däremot satt vi och pratade hela natten så om han hade slutat svara så hade jag ringt.

Att man skriver på forumet är väl ett rop på hjälp, man kanske inte har några vänner att prata med och då kan forum bli ett substitut. Då bli hetsad till att genomföra... Men endel verkar tro att nätet är ett stort spel där det inte är riktiga människort på andra sidan skärmen.

• Suzy QX

Jag tror det lätt blir att folk inte tar saker på allvar. Speciellt inte på FB där det drivs och skrivs med och om allt.

Att killen valde just det forumet är tragiskt. Tragiskt vilket forum han än valt, tragiskt att han ens hade de tankarna. Jag har läst åtskilliga trådar på föräldraforum (annat än detta). Forum för deprimerade där de får hjälp och stöttning när mörka tankar tränger sig på. Vet även gånger då folk kunnat åka dit eller ringa polis som tar sig in och hjälper dem när de stoppat i sig en burk piller eller skurit sig. Men FB är inte ett sådant ställe.

Jag såg tråden här igår när det var igång, men jag trodde det var svammel och ett sjukt skämt. Jag antar att man blir avtrubbad av alla andra "skämt" trådar som skapas av folk med för lite att göra.

Men ja, jag tycker man bör vara ansvarig för vad man kastar ur sig på forum. Även förtal. FL har inte en trevlig ton i nästan majoriteten av trådarna. Jag känner inte att det är ett forum för stöd i någon form. Gillade mitt gamla forum, men det dog ut av för lågt i tak och partiska moderatorer.

Men är man på dåligt humör och vill diskutera så funkar ju FL bara fint (men man ska hålla sig inom ramarna).

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
Svar på tråden Vilket ansvar har man i ett forum?