Lalune2 skrev 2011-01-22 17:33:53 följande:
Min spontana fråga är om hon är din syster eller om hon är syster till din man eller hur släktskapet ligger till? Jag skulle låta den som är närmast henne i släktskapet prata med henne. Finns det inga föräldrar som kan prata förstånd med henne? Vad gör hennes man om hon har någon?
Det är alltid svårt att tala om för ngn annan hur de sköter sina barn, det är ett oerhört känsligt kapitel och man får fara varsamt fram när man gör det. Har ni haft några lugna samtal bara du och hon? Kanske över ett glas vin utan barnen närvarande. Och att i sådana fall ge konkreta exempel på hur du tycker att man kan hantera problemet och fokusera på att han kommer att få svåra problem i skolan om han fortsätter som han gör och det vill hon väl inte? Hur funkar han på dagis? Har han kamrater som han leker med på fritiden? Kamrater på dagis?
Hej!
Hon är mina barns farbrors fru. Hon har inga släktingar alls som umgås med henne och pappan till barnen är ett stort mjäk som bara tycker att det är synd om sonen och skulle kunna åka till en annan stad bara för att köpa Fanta till honom.
Har försökt kommentera hennes sätt när vi är ensamma men då tar hon på sig fientlighetens mask och svartmålar mina barn och hur jag uppfostrar dom.
Hon försökte med ett slags belöningssystem där barnen fick stjärnor om dom skötte sig, men hon gav upp efter två dagar.
När jag var där idag och han gnällde så frågade jag om han inte ville ha en ny stjärna, mamman sa då att hon hade gett upp med stjärnorna. Han ville ha hjälp med att ta ur mössan ur jackan och när jag sa till honom att jag ville se hur duktig han var och hur snabbt han kunde klä på sig så gick det med en väldans fart. Jag sa att om han var snabb så skulle jag rita dit en stjärna och jag visade honom entusiasm medans mamman satt i soffan och suckade.
Hon är så passiv och ger upp så fruktansvärt lätt. Han var stolt när han kom och hade klätt på sig helt själv och jag ritade stjärnan. Då sa hon, ja ja om fem minuter är han lika dum igen, framför honom. Hon låter honom höra hela tiden att han är dum, det tycker jag är fel. Det är väl ändå inte bra att prata nedlåtande om sitt barn högt och framför andra barn och vuxna? Vet ärligt talat inte hur jag ska göra. Ena sekunder försvarar hon honom med näbbar och klor och andra sekunden så får han höra att han är dum i huvudet.