k girl skrev 2010-10-12 14:21:26 följande:
Själv förstår jag faktiskt inte varför så många ser blöjor, napp, flaska och snutte som något livsnödvändigt... Min son har aldrig haft napp, han har ingen snutte, han dricker heller inte välling. Ser inget självändamål i att barn bajsar i blöja utan kommer att erbjuda potta som alternativ (observera, detta innebär inte potträning) så snart som möjligt.
Jag ser det också som ytterst märkligt att så många tycker att det är helt onödigt att amma efter sex månader/ett års ålder, men man försöker få barnet att "växa upp" om man vill sluta med sådana övergångsobjekt/surrogat. Säger som TS, Barnen har ju hela livet på sig att bli stora, varför stressa dem?
Ser inte heller det som något livsnödvändigt men ser inte heller felet i att tex min 3,5 åriga dotter har sitt gosedjur som tröst, tex när vi hade jobbigt vid inskolningen på ny avdelning efter sommaren lugnade hon sig fortare om hon visste att hon fick hålla i apan även efter jag gått, sen låg den fint placerad i hennes fack när jag kom och hämtade henne. Eller när hon ska hem till sin pappa varannan helg och inte vill, blir hon också lugnad av att hon får ha apan med sig hemmifrån.
Min dotter har inte heller brytt sig om välling mer än 2 månader efter hon slutat amma, vilket hon gjorde självmant vid 9 månaders ålder, även hon bara delammades då. Hon slutade också med blöja självmant vid 2,5 års ålder. Har inte stressat på henne i något sådant beslut och det har fungerat bra och jag tänker inte stressa på henne med att vänja sig av med sitt gosedjur heller, hon kommer nog lägga det självmant också.