• Rae

eksem på baksidan av låren?

Min äldste son har röda kliande eksem på baksidan av låren, faktiskt precis där toalettsitsen vidrör när han är på toa. Är det någon som känner igen detta? Det känns liksom torrt och narigt på huden.

Det hjälper om man smörjer varje dag men slutar vi någon dag så kommer det tillbaka lite sakteliga. Jag själv hade något liknande när jag var runt 8 år och till slut gick det bort med Hydrokortisonsalva.

Tips tages tacksamt emot! 

• Svar på tråden eksem på baksidan av låren?
  • Smurflisa

Låter som böjveckseksem tycker jag. Har precis där fast jag är vuxen. Böjveckseksem kan komma i alla böjveck inkl mellan fingrarna, på ögonlocket osv osv. Vissa växer från det helt men det kan också återkomma med jämna mellanrum under hela livet. Behandlas med fet salva och kortisonsalva. Tag kontakt med en hudläkare för att få hjälp.

• Rae

Smurflisa: Ja, det kanske det kan vara men han hade inte det när han var liten. Detta har börjat nu när han är runt 5. Dessutom har han bara vid "toaringen". Jag har verkligen tänkt på att hålla toaletterna rena, mer än annars menar jag, för att se om det kunde hjälpa men det funkar inte heller. 

Det stämmer ju att salvorna hjälper så du har kanske rätt. 

• kiwi2012

Hejsan!

Min son som är 12 har haft detta i många många år, läkarna kalla de atopiskt eksem o han fick miniderm
    att smörja flera gånger dag samt kortison när det var som värst, för ca 4 år sen så blev han bättre i perioder (när han inte var hos sin far) kunde inte sätta det i samband med något speciellt. Sedan sökte jag förra hösten på vårdcentralen
    för han hade tröttnat på att ha det så här...
    Vi fick en nyutbildad ung kvinna som läkare och hon ställde tusentals frågor...

Vi fick veta att det nog hade med att han hade komjölksproteinallergi (hans lillebror har det så hemma öter vi alltid helt mjölkfritt) vi fick testa i åtta veckor först att vara helt komjölksproteinfria och sen skulle vi få komma tillbaka. Efter dom åtta veckorna var över så har det försvunnit helt nästan...

Är helt otroligt :)
    Visst nu när det är kallare ute måste han smörja in sig men inte alls på samma sätt.
    Han har bara lite lite eksem på baksida lår nu.
    Vi har testat (eller när hans far har glömt av det) så har eksemet blommat upp igen...

• Rae

Ja det är ju intressant för vi har alltid upplevt att vår son är känslig för mjölk. Han får lätt diarré av mjölk. Ska kanske testa att ta bort mjölken. Blir din son påverkad av både mjölk och fil? Vår sons mage mår i alla fall bra av fil men det klart mjölkproteinet borde ju inte försvinna...

Finns det några mjölkprodukter han kan äta eller är det havre- och sojamjölk som gäller då? 

• kiwi2012
    Rae skrev 2010-10-18 21:30:42 följande:
    Ja det är ju intressant för vi har alltid upplevt att vår son är känslig för mjölk. Han får lätt diarré av mjölk. Ska kanske testa att ta bort mjölken. Blir din son påverkad av både mjölk och fil? Vår sons mage mår i alla fall bra av fil men det klart mjölkproteinet borde ju inte försvinna...

Finns det några mjölkprodukter han kan äta eller är det havre- och sojamjölk som gäller då? 
    Min son klarar inga produkter med mjölkprotein i så för hans del är det bara
    soja och havreprodukter som gäller. Han har klarat att äta en getost då han sakna
    ost på smörgåsen men den skippar han nu då den inte är så god.
    Min sons mage har aldrig strulat med mjölk eller fil heller utan det är bara hans eksem
    som har jäst pga mjölkproteinet så testa helt mjölkproteinfritt i åtta veckor först och kolla...

Om han gillar fil så finns det en jättegod yougurt som är mjölkfri, den finns i smakerna naturell, jordgubb, vanilj
    och blåbär...  det är Carlshamn som gör den.
    Soygurt Blåbär 750ml Carlshamn
  • SaramedM

Om ni använder tvål på honom så sluta med det
    Smörj med kortison och mjukgörande omväxlande två gånger om dagen ( för kortison och sen vänta en timme och sen mjukgörande)

• Rae

Vi har smörjt varje kväll nu i en vecka och eksemen är nästan borta. Ska tänka på det där med mjölken, se om det verkar påverka. 
    Tack för tips om yoghurten! 

Han tvålar in sig med  barnkroppstvål när han duschar, varannan till var tredje dag. Är det dumt? Vad ska man använda då?

• SaramedM
    Rae skrev 2010-10-20 18:33:12 följande:
    Vi har smörjt varje kväll nu i en vecka och eksemen är nästan borta. Ska tänka på det där med mjölken, se om det verkar påverka. 
    Tack för tips om yoghurten! 

Han tvålar in sig med  barnkroppstvål när han duschar, varannan till var tredje dag. Är det dumt? Vad ska man använda då?
    olja eller bara vatten
Svar på tråden eksem på baksidan av låren?