• villvaglad

    hjälp min sambo är gravid men röker

    Jag och min sambo väntar vårt förstå barn. Hon är i v 20 nu. Det som borde vara det finaste som händer livet har istället blivit min värsta mardröm. Min sambo röker med mitt barn i magen. Känner mej totalt hjälplös och uppgiven. Kan se mitt barn kvävas framför mina ögon men kan inte göra något åt det. Är helt förtvivlad och tror inte jag någonsin kan förlåta henne om något händer barnet. Tycker det är fruktansvärt själviskt att inte sätta sitt eget barn före sina dina behov. Vet inte vad jag ska ta mej till. Någon som känner igen sej?

  • Svar på tråden hjälp min sambo är gravid men röker
  • SegaMorsan
    High Coast skrev 2010-11-02 14:04:31 följande:
    Min sambo är i Vecka 20 och röker också, men jag tror att det finns saker som är mer skadligt för ett foster, som alkohol och droger, och det använder inte hon så det är bra det iaf.



    Rökning är oerhört skadligt på ett ofödd barn! Barnet kan tex födas med sådana biverkningar som att inte ha fullt utvecklade luftrör... Och jag vill även tillägga att det är otroligt själviskt att hålla på med sånt när man väntar något så fantastiskt som ett barn!
  • Alix

    Rökare är idioter, så varför skulle de sluta bara för att de är gravida?

  • Nuta

    Oj! Alla rökare är idioter?

    Jag slutade röka på samma minut som jag fick veta att jag var gravid! Dock behövde jag AB min sambo att han slutade också, han tog upp det ett par veckor senare igen men då kände jag att jag var stark nog själv.. Minst lika viktigt att pappan också slutar tycker jag.

  • iknasi

    Ett tips är att du sätter ultraljudsbilden där hon brukar gå och röka ex balkongdörren. Jag fimpade så fort jag fick reda på om min graviditet, visst var jag sugen och hade abstinens inkl hormoner. Gjorde saken inte bättre direkt. Skrämde upp mig själv med film/böcker ang tobak och graviditet. Ren fakta som skrämde och gjorde det lättare och sluta. Jag rökte dock en gång dock smakade det fan samt fick jag enorm ångest och efter det aldrig mer. Sätt ul bilder i erat hem ;) sätt på filmer om rökning inkl barn. Nån dag borde poletten trilla ned.

  • iknasi

    Om du går in på tv 4 play idag så visar dom en film på hur fostret reagerar när mamman röker. Dom la in den idag ca kl 11:00 visa filmen för sambon.

  • SSL

    Jag rökte ett paket om dagen när jag blev gravid första gången hade då rökt i 10 år. Jag var rökfri efter en v. Jag läste om skador foster får och såg en massa hemska bilder.. Usch stackars bebisar. Lika hemskt att röka när man ammar. Där måste fäderna sätta ner foten på något bra sätt.

  • astegmatism

    Rökare är själviska, egotrippade Om jag vore i dina kläder, så skulle jag lämna henne och säga: om barnet dör så förlorar du en bit av mig som är oförlåtligt

  • SSL
    astegmatism skrev 2015-08-25 19:28:58 följande:

    Rökare är själviska, egotrippade Om jag vore i dina kläder, så skulle jag lämna henne och säga: om barnet dör så förlorar du en bit av mig som är oförlåtligt


    En sån sak hade nog bara gjort att jag hade rökt mer. Nä, bilder och mycket läsning ger bäst effekt!
  • Cissi95

    Amen fyfan! Ge henne en fet käftsmäll & säg att du kommer lämna kärringen & ta vårdnaden av barnet.

Svar på tråden hjälp min sambo är gravid men röker