• Mumsa73

Nygravid och vågar inte träna

Är så velig över hur jag ska göra. Är gravid i v. 4 + 2 (än så länge, får lätt missfall) och vet inte om det är OK att träna eller ej. Vågar jag? Samtidigt vet jag att det får mig att må bra. Hur gör ni andra?

• Svar på tråden Nygravid och vågar inte träna
  • Philippa

Man får ju missfall för det är något fel på graviditeten, inte för att man tränar...

Hade det berott på din träning hade du fått restriktioner vid förra missfallet.

• Mumsa73

Trollpackan, men man kan få missfall också på grund av immunologiska oraker t.ex.. Jag skulle t.ex. inte våga ha sex just nu.

• Carisma95

Jag vet hur du tänker TS. Fick själv ett MA i V.12 (6) och när jag blev gravid 4 mån senare, lät jag bli att träna de första 4 månaderna av graviditeten. Det ÄR säkert så att det inte är någon fara (!) men jag ville ändå inte chansa...

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Lilli77

Jag är precis som du. Har precis plussat för tredje gangen och har haft 2 MF tidigare. Älskar att träna annars men nu ligger jag lågt även om min IVF läkare har sagt att jag skulle kunna träna, sa länge jag kanske inte springer ett marathon eller sa Men jag vagar inte.

Sa just nu simmar jag, kör lite yoga, promenerar och max lite styrketräning för armar och axlar (sitter bara framför datorn pa jobbet sa jag blir sa stel annars). Vagar inte ens köra benöj eller sa...

Stort lycka till!! 

• Hjärtefröjd

Det finns väl egentligen bara en dansk undersökning som har påvisat att träning ökar missfallsrisken (www.lakartidningen.se/07engine.php), men skulle man följa det så är ju inte ens promenader okej. Utöver det har jag bara läst gott om att träna under graviditeten.

Själv tror jag på att fortsätta på den nivå man tränar innan graviditetet. Däremot kankse det inte är så lyckat att chocka kroppen genom högintensiv träning om man vanligtvis ligger på soffan.

• vargtimme

Vad tränar du då?
    Jag spinnar som vanligt (är i vecka 5) men lyfter inte lika tungt å gymmet tex... Joggar inte, men promenerar raskt... Tar det lugnt med sit ups osv...

• träsktroll

Jag tränar på som vanligt, tränar olika pass på friskis o svettis. I våras fick jag MA i v.13 o under det försöket vågade jag inte träna alls. Så denna gång bestämde jag mig för att leva precis som vanligt med träningen, är i v.6 nu.

• Mad as snow

Själv har jag en historia av upprepade missfall och jag började inte träna förräns nu i andra trimestern. Dels kände jag att min oro förvärrades av att träna och dels hade jag helt enkelt inte den kraften, var så illamående och trött hela tiden. Jag tycker att man ska följa sitt hjärta när det gäller det här, att träna fast man är orolig över det är ju ingen bra idé heller även om det kanske är ofarligt.

• Astakvasta

Av en träningsledare och barnmorska har jag lärt mig att man som gravid ska undvika att ha förhöjdpuls längre än 45 minuter. Det gäller en "normal"graviditet, men fråga din läkare/bm vad de rekomenderar för DIG..

• Mumsa73

Har kommit till v. 4+4 idag och struntar i att träna tills det känns rätt. Tack för era svar!

• Längtan efter fjärde barnet

Hej! Jag har tre barn och har alltid tränat tills vattnet har gått kan man väl säga men fick missfall för ca en mänad sedan och blir jag gravid igen kommer jag inte träna som förut. Inga hopp/stepp/tunga lyft o.s.v

Man måste lyssna på kroppen och känns det som att man inte vågar träna då är det bäst att låta bli i 9 månader så man får bebisen som man längtat såååå efter, sen kan man träna igen massor!!!

Annars kanske man bara skyller sig själv om någonting tråkigt skulle hända :(

Lycka till!!! :D

Svar på tråden Nygravid och vågar inte träna