• Sheala

Hysterisk på skötbordet

Hej!

Precis innan jag lade min dotter på 1,5 år ikväll skulle vi byta en bajsblöja. Jag blev faktiskt riktigt orolig! Hon var helt hysterisk och vägrade ligga på rygg på skötbordet. Det var precis som att hon var rädd. Hon lade sig på sidan och klamrade sig fast i skötbordsunderlägget och skrek. Jag försökte lugna henne, visa någon leksak och prata om mobilen ovanför men det var helt kört. Tillsist tog jag upp henne och gick ut ur badrummet. Vi satte oss i köket och pratade om att vi måste byta blöja och tvätta oss. Hon nickade och förstod - men så fort vi närmade oss skötbordet spände hon sig i hela kroppen och började återigen skrika, vrida sig osv. Vi fick tillsist köra ett ståbyte (lätt när det inte är kissblöjor!) och tvätta under kran.

Vad var nu detta?? Vad kan ha hänt? Jag har faktiskt märkt att detta betende trappats upp mer och mer senaste veckorna, men aldrig resulterat i något sådant utbrott som ikväll!

Hon började dagis för 3 veckor sedan, kan det ha något med det att göra? Att hon inte känner sig bekväm med att främmande byter på henne och att det trappats upp därifrån? Kan hon trillat ner från ett skötbord utan att någon sagt något? Hon får nästan babyreflexer och fäller ut armarna åt sidan när jag lägger henne på rygg? Kan hon känna sig förnärmad av att ligga på rygg med benen i vädret? Kanske dags för potta? Eller kan hon ha ont? Hon har varit lite trög i magen de senaste senaste veckorna.

Som sagt, jag blev illa berörd av att se henne så hysterisk... och över en så vardaglig sak som att byta blöja. Har ni varit med om liknande? Någon?

• Svar på tråden Hysterisk på skötbordet
  • vittra
    treza skrev 2010-10-13 22:20:21 följande:
    Trots innebär att man som barn inte gör som föräldern säger utan istället tvärtom, eller bara skriker och helt enkelt vägrar göra något. Trots är inget genomtänkt från barnets sida utan en kraftfull viljeaktion, ett sätt att kolla hur långt man kan gå. Avgörande i trots är hur föräldern agerar säger barnpsykologen Marie Carlsson.

Jag tycker att egen vilja och trots låter ganska likt trots allt =)
    Nej. Vid trots då gör barnet tvärtom bara för sakens skull. För att testa, för att se hur långt man kan gå. En 1-åring trotsar inte så. De kan inte göra tvärtemot för sakens skull, de har inte nått den utvecklingen än. När de "trotsar" dvs vägrar göra något tex, så är det för att de helt enkelt inte vill. Eller om de tjatar om något, så är det för att de helt enkelt vill det. De tjatar och bråkar inte för att se hur mycket de kan styra. Märk väl att när en 1-åring får som hon vill blir hon nöjd och skiner som en sol, när en 3-åring får som hon vill duger det ändå inte, för då är det nåt annat man tjatar om istället = behöver gränser.
  • örtagård
    vittra skrev 2010-10-13 22:27:51 följande:
    Nej. Vid trots då gör barnet tvärtom bara för sakens skull. För att testa, för att se hur långt man kan gå. En 1-åring trotsar inte så. De kan inte göra tvärtemot för sakens skull, de har inte nått den utvecklingen än. När de "trotsar" dvs vägrar göra något tex, så är det för att de helt enkelt inte vill. Eller om de tjatar om något, så är det för att de helt enkelt vill det. De tjatar och bråkar inte för att se hur mycket de kan styra. Märk väl att när en 1-åring får som hon vill blir hon nöjd och skiner som en sol, när en 3-åring får som hon vill duger det ändå inte, för då är det nåt annat man tjatar om istället = behöver gränser.
    Eller som när en femåring sparkar på kökstolarana trots dagar av tillsägelser och förklaringar om varför inte och samtidigt tittar på en. Man har dessutom undivikt alla konflikter, smörjt henne hela måltiden för att se om det trots allt inte skulle kunna bli mysigt och konfliktfritt men då måste man bara söka lite, lite, lite konflikt i alla fatt = trots. Mammas och pappas gräns måste bara prövas en gång till .

Byt ståendes, be henne vända rumpan upp i vädret som man gör om hon suttit på pottan. Tiden att inte ligga för byten kommer ju förr eller senare.
  • MoneyMonkey
    vittra skrev 2010-10-13 21:12:02 följande:
    Varför byter ni inte ståendes? Jag tycker de är för stora för skötbord i den åldern, och många som strular gör det nog för att de börjat ha en egen vilja (inte samma sak som trots! långt ifrån!) och vill kanske helt enkelt inte ligga där längre?
    Hur byter man en bajsblöja ståendes och får bort allt bajs? Det är inte så lätt att torka mellan benen på ett barn som står upp...
  • lillasmilla
    treza skrev 2010-10-13 22:13:08 följande:
    Ja precis, egen vilja, att dom ska bestämma och testa vad som händer i olika situationer.
    Självklart ska man kompromissa med barnen och hitta lösningar som är bra för båda.
    Men jag tycker verkligen inte att en 1,5 åring ska få bestämma något som man måste göra varje dag bara för att den inte längre vill. Dom flesta 1,5 åringar vill inte borsta tänderna heller men det gör ju inte att man kan strunta i det liksom.  
    Hoppas ni hittar en lösning snabbt =) 
    Precis!

Och nä, tiden för stående byten kommer inte. När det krävs, är det dax för att gå på toa istället. 
  • örtagård
    MoneyMonkey skrev 2010-10-13 22:52:25 följande:
    Hur byter man en bajsblöja ståendes och får bort allt bajs? Det är inte så lätt att torka mellan benen på ett barn som står upp...
    Man ber dem vända rumpan upp i luften, böja sig fram eller hjälper dem att göra det genom att lägga en arm under magen och böja ryggen på dem, eller lägga dem över knät, eller lyfta benen lite åt sidan, ett i taget, eller duscha. Det beror väl på barnets mognad, ålder, förståeelse, preferens. I den ålder som ts barn är i har de helt klart böjt sig framåt som efter ett toabesök.
  • örtagård
    lillasmilla skrev 2010-10-13 22:58:46 följande:
    Precis!

Och nä, tiden för stående byten kommer inte. När det krävs, är det dax för att gå på toa istället. 
    Ja- det gör ju många barn i den ålder....byter man dessutom en byxblöja, är det ju inte annorlunda än att hjälpa barnet på med en trosa. Jag ser bara inte vitsen med att öva in eller strida för ett skötbordsbyte när skötbord trots allt är ett mycket begränsat inslag i ett barns liv...

Hade jag av ergonomiska skäl inte klarat annat än skötbordsbyte, hade jag kanske försök men jag vet inte vad som är lättare än att gå ner på  knä i en bra ställning och torka. Att lyfta kan inte vara det kan jag tro men man kan ju ha en stege till skötbordet så klart. Det har de på dagis tror jag. Jag ser liksom bara inte skillnaden på ett blöjbarn och ett blöjfritt i detta läge om barnet inte vill ligga längre.
  • vittra

Som sagt, hur tänkte du göra när barnet går på toaletten då? Det blir ju samma sak när du ska torka bajs/kiss och få på ett par trosor istället? Nu har vår äldsta varit blöjfri i den här åldern, och jag har sen dess torkat bajs ståendes på henne

• pp08

Min dotter vill ibland inte heller. De gångerna hon har varit hysterisk har det varit mycket bajs eller har hon haft ont. Har hon fått av sin blöja är det helt OK igen. Ibland har jag tagit av blöjan ståendes i duschen, sedan bara spola av rumpan. (Hon är 16mån men bajsar fortfarande väldigt mjukt, nästan aldrig fina pluttar eller korvar).

Att alltid byta ståendes skulle inte fungera, hon är alldeles för rörlig och skulle springa iväg utan att jag har haft möjlighet att torka rent. På skötbordet har jag i alla fall viss kontroll.

Annars har de också funkat när hon satt på knän eller stot på alla 4 (på skötbordet) med rumpan mot mig när man skulle torka av och hon inte vill ligga still.

• Pajama

Vår pojk har också blivit hysterisk några gånger på skötbordet. En gång hade han ont, var illröd i rumpan av en helt luktfri bajs, som suttit där länge och som vi inte känt. Rynkar på näsan Stackarn.
    Men det har hänt ett par gånger till, jag har bytt ändå och det har varit helt ok nästa gång. Han ville inte just då, helt enkelt.
    Tycker att det är skillnad på om barnet har bajsat i blöjan (hela rumpan insmetad!) eller på pottan.

• skoladan

19 månader!? Ta bort skötbord och börja potträna. Varför ska stackarn behöva ligga som en nyfödd på ett skötbord? Hon är stor nog att sköta sina toalettbestyr på en potta/toa. Efter att ha börjat sätta mina barn på potta när de var 5 månader bytte jag aldrig en bajsblöja mer.
    Barnen hålls kvar i babyaktiga beteende alldeles för länge. Inte behöver man vare sig bajsa på sig eller ligga på skötbord när man är 19 månader. Inte undra på att hon protesterar!

• treza

Barn är faktiskt olika, min son är 19 månader och jag pottränar massor och han får alltid kissa och bajsa på toa/potta om han vill och jag frågar ofta. 
    Han går utan blöja hemma men jag märker ju att han inte har kontroll på att hålla sig då det kommer småskvättar hela tiden.
    Såklart att man kan torka dom i rumpan när dom bajsat på pottan men när min son har bajsat i blöjan så är det bajs överallt och det går inte att få rent. Eftersom bajset oftast är ganska löst så behöver jag ofta smörja honom och jag tycker inte att jag kommer åt om han står. 
    Lägger jag honom på golvet så vänder han sig snabb som blixten och springer iväg vilket jag inte tycker är ok, han kan inte bestämma att han inte vill byta blöja enligt mig.  

Om man ändå kan få det att funka med skötbord så varför inte? Även om barnet är 19 mån är dom ju inte direkt jättestora.
    Dessutom är jag höggravid och det är jättejobbigt att sitta på alt, torka kiss på golvet hela tiden.
    Så om nån har något tips på att få barnen blöjfria när dom inte är redo så tas det tacksamt emot. =) 

• happy 78

du är inte ensam! jag tror det är rätt vanligt.
    min son på snart 20 månader avskyr skötbordet så ibland byts bajsblöjorna ståendes..alla kissblöjor byts stående.
    jag tror inte det hänt nåt på dagis men fråga ändå.de borde ju berätta om det hänt nåt...

• Sandra78

Hej!

Jag känner igen mig exakt i din beskrivning!! Min dotter har också ganska nyligen börjat på dagis och i torsdags kväll reagerade hon precis som din dotter och vi har bytt ståendes sen dess  (det var inte bara liggandes på skötbordet som inte fungerade, testade sängen, golvet, soffan). Det känns inte som att det handlar om en protest mot att ligga på skötbordet, snarare om att ligga i positionen med rumpan i vädret, hon håller liksom krampaktigt ner benen när man försöker lyfta upp dem och verkar helt skräckslagen!!

Jag frågade på dagis om det möjligtvis hänt nåt särskilt i samband med något blöjbyte men de kunde inte ge något direkt svar. Hon skulle höra med resten av personalen under dagen, men sa att det kanske berodde på att hon reagerat på att de tagit tempen. Nåt de verkar göra i tid och otid, så jag kan mycket väl tänka mig att det kan bero på det i hennes fall. Får se vad de säger när jag hämtar idag, tycker absolut att du ska fråga på dagis!

• cirkel

Min dotter har hållt på likadant, men det är bara mot mig som hon slingrar och skriker och inte vill byta på skötbordet.
    Hennes pappa får byta och på dagis är hon snäll som ett lamm.
    Det är många grejer som hon inte låter mig göra, men som andra. får.
    På lelplatsen fick jag be en okänd pappa sätta på henne vantarna 2 ggr för att hon inte ville att jag skulle göras det.
    Hon är nu 20 ån, men det har hållt på så ett bra tag, inte vid varje blöjbyte, men ibland.

• StoraD

Hej! Hon kanske inte vill ligga där? Min ettåring hatar att ligga ner och bli bytt på, verkligen hatar det!
    Jag har precis som andra skriver i tråden, nu precis bytt till up and go istället, och jag byter med honom ståendes. Det går mkt bättre! *puh* (När han gör nr 2 så sköljer jag snabbt av honom på underkroppen i badkaret). 

• Tatiin

Vår dotter var under året när hon inte längre ville ligga ner på skötbordet. Sedan dess har vi bytt alla blöjor ståendes. Hon står på eller vid toalettstolen, beroende på vart vi befinner oss, med ryggen mot mig. Tycker det är mycket lättare att tvätta rent när hon står upp. När hon var mindre lyfte jag på ett ben för att komma åt mellan benen, nu när hon är snart 2 ber jag henne helt enkelt att lyfta på benet när jag ska tvätta. Inga problem alls.

• sextiotalist

Vi slutade med skötbordet när vårt barn var omkring 10 månader, fanns ingen anledning att strula med sådant (han avskydde skötbordet)
    Sedan måste jag hålla med om detta med skillnaden mellan trots och egen vilja, vårt barn har alltid varit viljestarkt, visade även som 1-åring sin vilja mycket bestämt, men det var först vid 3-års-åldern som den riktiga trotsen kom och det var skillnad. Även då kunde man snabbt kunna sära på egen vilja och trots, för det är två olika saker.

Och jag lovar mitt barn har haft och har fortfarande en jäkligt stark vilja, oavsett trotsåldrar, den har funnits där konstant.

• Sheala

Hej igen! Tack för alla svar och tips!

Detta beteende har inte avtagit sedan jag skrev, bara tilltagit. Hon vill verkligen inte ligga på rygg!! Jag tror att det kan vara en kombination av trots och dagisstart... men Mysbyxan, du verkar ändå känna igen detta bäst. Det är faktiskt nästan som att hon är skräckslagen! Det spelar ingen roll om det är på skötbordet, i soffan, på sängen eller på mjuka mattan på golvet. Samma reaktion!!

Jag vet inte om de kollat tagit tempen på henne på dagis, men i så fall ska jag be dem strunta i det framöver och hellre ringa mig om hon verkar varm och hängig. Usch, jag blir lite ledsen om något sådant skulle ligga bakom hennes sätt. Brukar de kolla tempen på barnen på dagis? Det visste inte jag! Då borde de väl ha en örontermometer i så fall!!??

• Sandra78

Hej!

Har du kollat med dagis om hur det fungerar där/nåt har hänt?

Vi hade i allafall en bra kommunikation med vårt dagis om detta och sist de ringde om att hon hade feber hade de faktiskt tagit i örat och inte i rumpan i och med att hon har reagerat så kraftigt mot att ligga på skötbordet (vi vet ju dock ännu inte om rumptempen var den grundläggande orsaken till hennes hysteri, men vill inte chansa).

Det är tydligen svårt att få exakta värden med örontemp, kan variera från gång till gång, men för oss är inte gradtalet särskilt viktigt och vi har också bett dem strunta i att ta tempen och istället ringa oss. Dessutom sa en i personalen att hon inte tyckte om att ta tempen i rumpan, att det kändes som ett intrång, så de hade full förståelse för vår önskan.

Nu går det i allafall bättre på dagis att byta blöja på skötbordet, men här hemma la vi ner det i och med att hon var så hysterisk och har inte gått tillbaka, byta ståendes funkar ju också! Dessutom blev det mer plats i hennes rum sen vi hivade ut skötbordetGlad.

Hoppas verkligen att det blir bättre även för er!

• ajnstajn1

Varning tänker jag! (Råkade se denna gamla tråd. Kanske lite väl sent. Men andra kommer kanske att se tråden precis som jag nu gör 2014.)

Om mitt barn hade betett sig så.. och man instinktivt känner att det inte är ren trots. Då skulle jag först prata om blöjbytena på dagis. Och fråga om det är någon som brukar ta just henne och prata med den personen. Sen skulle jag faktisk kontakta BVC, läkare för att undersöka så allt står rätt till. Jag vill inte skrämma upp någon, men jag hade börjat tänka någon form av övergrepp, att någon gått över någon gräns på dagis. Eftersom blöjbytena, det är då barnet är som mest sårbart för sånt. Och eftersom beteendet eskalerat sen hon började på dagis...

Tror inte någon tappat henne, då hade hon varit superrädd från början, då hade det inte eskalerat som det verkar ha gjort nu.. och det tyder mer på antingen bara en fix idé, eller att något pågår...som med tiden förstärkt rädslan för blöjbytena.

USCH... hoppas verkligen att detta gick över snabbt och inte var något annat än trots.

Svar på tråden Hysterisk på skötbordet