• ester 01

tonårings kontrollbehov

Jag har två  flickor  på 16 och 19 år. Separerade från deras pappa för 13 år sedan. Barnen bodde varannan vecka hos oss.  19 åringen bodde hos mej på heltid from 16 års ålder. För ett år den bestämde vi att 16 åringen skulle bo hos mej förutom varannan helg som hon skulle bo hos sin pappa. Hon har i stort sett inte sovit en natt hos sin pappa. pappan har träffat en ny kvinna som flyttade in i barnens barndomshem med tre barn till. De har inga gemensamma barn. Barnen säger att de inte känner sig hemma där. Men dom har en bra pappa som vill dom allt väl och alltid har ställt upp för dom .
    Jag har gift om mej med en man som har två barn ,varav en tjej på 8 år varannan vecka. Vi bor 3,5 mil från varandra.Vi har beslutatas att inte flytta ihop förrän min minsta dotter slutat  gymnasiet  då hon kan välja om hon vill flytta med( man man bor på sin föräldragård), flytta till sin pappa eller skaffa lägenhet.
    Nu till problemet. När vi bestämde att min 16 åring skulle bo mest hos mej sa vi att pappan skulle ha ansvar med mat, skjuts och  att hon skulle sova hos honom varannan helg. hon har i stort sett vägrat att sova där en enda natt utan är ändå hemma hos mej. jag har inte underlättat för henne utan åker den helgen till min man  och säger att hon ska vara hos sin pappa och äta där. hon kan kanske gå dit någon gång och äta och sen är hon hos mej hela tiden.
    Om hon på helgen är med sina kompisar och inte varit hemma har jag också kunnat åka till min man men alltid kommit hem innan hon vaknat.
    Nu har hon börjat blivit vansinnigt arg när jag ska åka till min man . Hon får gärna följa med men vill inte. till saken hör att hon tycker väldigt mycket om min man och vill helst att vi ska vara hemma hos oss. hon skriker, kastar saker, slåss och säger att jag är en värdelös mamma som bara lämnar henne ensam. jag kanske sover hos min man 10 nätter på en månad och då endast om hon inte är hemma på "våra" helger.
    Är det konstigt att man vill var med sin man? Hon får ju följa med om hon vill och hon kan alltid var hos sin pappa. vi bor 10 minuter i från varandra. Men hon vill att jag ska vara hemma även om hon är på sitt rum hela kvällen. ? Hur ksa jag göra. älskar mina barn och dom går naturligtvis först men älskar även min man och vill träffa honom!

• Svar på tråden tonårings kontrollbehov
  • Stardust74

Hon vill nog vara hemma för att det känns tryggt där. En skilsmässa sätter sina spår för alla, på ett eller annat vis. Kan pappan vara mer aktiv för att få henne att vilja vara där mer?(Sätt er och prat om detta alla ni som är inblandade) 
    Annars, om hon är 16 år, har hon den mognaden för att vara hemma själv då du är hos din man? Ni kanske kan vara hemma hos er varannan gång om det gör saken lättre? Hoppas det löser sig:)

Svar på tråden tonårings kontrollbehov