• PennyJenny

Har ni tagit "prematurvaccinationen" på era barn?

Min son är född i v30+0 och blir snart 2 månader gammal. Alltså är det dags för första vaccinationen som alla prematurer som är födda före v32 erbjuds. Jag är alltid lite orolig för vaccinationer och han är ju så himla liten! Har ni tagit vaccinationen? Hur har barnet mått efteråt? Sonen kommer övervakas på neo några timmar efter vaccinationen då andningsproblem kan uppstå av den tydligen.

• Svar på tråden Har ni tagit "prematurvaccinationen" på era barn?
  • cloudberry79
    PennyJenny skrev 2010-10-13 21:46:03 följande:
    Min son är född i v30+0 och blir snart 2 månader gammal. Alltså är det dags för första vaccinationen som alla prematurer som är födda före v32 erbjuds. Jag är alltid lite orolig för vaccinationer och han är ju så himla liten! Har ni tagit vaccinationen? Hur har barnet mått efteråt? Sonen kommer övervakas på neo några timmar efter vaccinationen då andningsproblem kan uppstå av den tydligen.
    Tänker du på RS-vaccination? Eller Prevenar? Sonen fick RS-vaccin första året, född i oktober -07, så jag antar att du menar det. Numera ger de ju även vanliga vacciner vid okorrigerad tid, så vid tre månader är första ordinarie vaccinationen.
    If you love me - please don't feed me!
  • mina12

Vi gav vår dotter de vaccin, som hennes läkare rekommenderade att hon borde ha. Dvs de "vanliga" vaccinationerna varav den första vid 3mån (tror den tom är lite tidigare nu), RS och svininfluensa.

• Cocco

Jag bad om att få RS till M men fick det inte eftersom det var så hysteriskt dyrt och M var så stor.

• frökenmumin

Mina killar födda i vecka 31+4 fick också den här prematur (extra vaccinationen) vid 2 månaders ålder. Det är alltså en extra dos av den "vanliga" vaccinationen som alla barn får vid 3 och 5 månader.
    Mina hade inga som helst biverkningar, dom mådde precis som vanligt

• PennyJenny

Han ska ha sprutor vid 2, 3 och 5 månaders ålder. Tror det är det vanliga vaccinationet de ska ge... Dom heter Pentavac och Prevenar.

.

Cocco skrev 2010-10-14 06:22:20 följande:
    Jag bad om att få RS till M men fick det inte eftersom det var så hysteriskt dyrt och M var så stor.
    Hur stort var ditt barn då? Räknar dom vikt eller födelsevecka eller vad går dom på?
    frökenmumin skrev 2010-10-14 06:26:17 följande:

Mina killar födda i vecka 31+4 fick också den här prematur (extra vaccinationen) vid 2 månaders ålder. Det är alltså en extra dos av den "vanliga" vaccinationen som alla barn får vid 3 och 5 månader.
    Mina hade inga som helst biverkningar, dom mådde precis som vanligt

Skönt att hör att dom mådde bra!
  • mina12

Jag tror de går på födelsevecka och ev. sjukdomshistorik när det gäller RS-antikropparna. Var de drar gränsen är olika mellan landstingen. En spruta tror jag kostar ca 8.000kr och ges 1gång/mån under hela RS-säsongen, dvs här ca nov-april. Vi fick det mars och april det år hon föddes och nov-april säsongen efter. De sista gångerna behövde vår tjej till och med 2sprutor/mån pga att hon växt. Vår tjej är född januari 2009 v.24+0.

• PennyJenny
    mina12 skrev 2010-10-14 19:33:07 följande:
    Jag tror de går på födelsevecka och ev. sjukdomshistorik när det gäller RS-antikropparna. Var de drar gränsen är olika mellan landstingen. En spruta tror jag kostar ca 8.000kr och ges 1gång/mån under hela RS-säsongen, dvs här ca nov-april. Vi fick det mars och april det år hon föddes och nov-april säsongen efter. De sista gångerna behövde vår tjej till och med 2sprutor/mån pga att hon växt. Vår tjej är född januari 2009 v.24+0.
    Oj, jösses vad dyrt! Då förstår jag att dom snålar med dessa... :( Då lär inte sonen få dom vaccinationerna, det är jag rätt säker på :o)
  • Cocco

I västra götaland får bara prematurer med lungsjukdom RS-vaccin. M är född i v33+2 men vägde bara 1450g så han var gravt undernärd.

• Maria K

Noora fick Antikroppar för RS hela förra nov-April (hon är född Aug-09 i V24+2) och ska även få det i år, då hon haft syrgas så länge och vi fått gå på andnings mottagningen för koll tom aug i år.

• PennyJenny

Sonen får inte RS-vaccinationen som jag trodde. Han är för stor och frisk för det och det är ju givetvis jätteskönt! Nu får man hålla tummarna att han inte blir smittad under vintern bara.

• Written Fiction

Jag utgår enbart efter min egen åsikt nu, men jag anser att det är dom minsta och svagaste som faktiskt behöver vaccinationer. Visst känns det läskigt men att få dessa sjukdomar känns ännu mer läskigt. Finns ju givetvis människor som inte vill ge sina barn vaccinationer av rädsla för biverkningar.

Synagis (RS antikroppar) ges i skåne enbart till de minsta under deras första levnadsår. OCh till de lungsjuka BPD barnen. Finns något enstaka fall jag hört om som fått när dom är två också men det är få fall. Det är snordyrt och det finns landsting som knappt vill ge det till de där minsta prematurbarnen som verkligen skulle behöva:(

Fick även reda på att prematurer även får de klassiska vaccinen redan när dom är okorr två månader. Det fick inte vi som fick barn 09 eller tidigare. Som ovan nämnt  Pentavac och prevenar är det dom får extra av.

Jag tycker alla sprutor är läskiga, men fortsätter att intala mig att det är för hans eget bästa..

• PennyJenny
    Written Fiction skrev 2010-10-16 12:16:21 följande:
    Jag utgår enbart efter min egen åsikt nu, men jag anser att det är dom minsta och svagaste som faktiskt behöver vaccinationer. Visst känns det läskigt men att få dessa sjukdomar känns ännu mer läskigt. Finns ju givetvis människor som inte vill ge sina barn vaccinationer av rädsla för biverkningar.

Synagis (RS antikroppar) ges i skåne enbart till de minsta under deras första levnadsår. OCh till de lungsjuka BPD barnen. Finns något enstaka fall jag hört om som fått när dom är två också men det är få fall. Det är snordyrt och det finns landsting som knappt vill ge det till de där minsta prematurbarnen som verkligen skulle behöva:(

Fick även reda på att prematurer även får de klassiska vaccinen redan när dom är okorr två månader. Det fick inte vi som fick barn 09 eller tidigare. Som ovan nämnt  Pentavac och prevenar är det dom får extra av.

Jag tycker alla sprutor är läskiga, men fortsätter att intala mig att det är för hans eget bästa..
    Visst har du rätt, jag försöker tänka som du. Att jag skulle kanske bara göra honom en björntjänst att låta bli... Så vaccination kommer det bli, jag håller tummarna att han slipper ev biverkningar.
Svar på tråden Har ni tagit "prematurvaccinationen" på era barn?